Turbo-suss som fly og olje søl

Anbefalte innlegg

Har vært å fått byttet turbo hos Sulland i Bodø.

På min test-runde etterpå oppdaget jeg at det er en lyd fra turbo-området som høres rett og slett ut som en motor på ent fly. Er dette normalt i starten, elelr bør jeg ring å klag på utført jobb?

Hadde ikke mulighet å dra tilbake å få det ordent siden klokken var 19 på ettermiddagen, og alle var dratt hejm, (makaniker sto overtid til 19, ja).

 

Ble også justert diesel-pumpe på bile samtidig, og oppdager da at det er en del ... vel det var å vær generøs, er mye olje som ligger under bilen nå... Har Sulland tabbet seg stykt ut her eller?

 

For å si det slik, til den prisen som de skvissa ut av meg, så ønsker jeg at ting skal være i orden etter jeg har fått bilen tilbake...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kinna du bilen så du fikk olje i turboen før du starta å kjørte bilen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kinna du bilen så du fikk olje i turboen før du starta å kjørte bilen?

 

Men spiller det noen rolle da? Olja renner vel fra turbo til bunnpanne når motor stoppes? Er ikke akkurat slik at turbinen i turbo spinner for full fyring i det lille nano sekundet før den har fått olje.

Rett meg om jeg tar feil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skulle jo bare mangle at bilen er i orden når man henter den fra verksted ! Jeg ville klaga fort som F## !!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg glemte litt bort at de gjorde jobben, men man skal la olja gå par runder mellom turboen før man fyrer bilen. Så den smører riktig, men susingen kan jeg ikke helt forstå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt enig, gå og klag. Mekanikeren skal tross alt se til at alt er i orden før han/hun leverer ut bilen. Da også dette med å kinne bilen før prøvekjøring. Og eg går ikke ut ifra at du hadde oljelekkasje fra før av siden du nevner det sånn. Bare å få de til å se på bilen din igjen før det skjærer seg.

Kan jo være mekaniker har glemt å stramme noe. Fort gjort å glemme noe når en passerer den 12. arbeidstimen;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg glemte litt bort at de gjorde jobben, men man skal la olja gå par runder mellom turboen før man fyrer bilen. Så den smører riktig, men susingen kan jeg ikke helt forstå.

 

Ser den. Men slitasjen som vil oppstå ved å ikke smøre opp en ny turbo er vel så minimal, at jeg tviler på at det er synderen i dette tilfellet. Men jeg er enig, det bør gjøres. Sorry for off topic.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nevnes "kinne", hva er det?

 

Da mekaniker var ferdig me bilen, så var han ganske enig da jeg spurte om han var "dritt-lei" bilen..

Fikk bare nøklene og fikk kjøre, han hadde ikke prøvd den på noe vis utenfor hallen, merket selv ikke lyden før jeg tok en prøvetur ca 1 time etterpå jeg hadde hentet bilen.

Kjørte biien forsiktigere enn vanlig, selv om mekaniker sa jeg bare skulle kjøre som vanlig...

Broren min er mekaniker selv, og mener at lyden kom fra ut-siden på turbo, altså den som går til eksosen, så var litt ygg å kjøre bilen de 12 milene hjem, med tanke på co2-forgiftning osv :S

 

Olje-lekasjen var ikke der før jeg laverte den, er ganske så nøye med å følg med den.

Bare i natt har det kommet en god spor med olje der den sto.

Ser ut som det er "ny" våt olje under diesel-filter omtrent.

 

Er desverre ikke slik at jeg har tid eller (flaut å si det, men) krefter å kjøre 12mil for at de skal fikse det.

Men, kan jeg ikke få de til å bestille time fort som fy hos det lokale (Toyota Nordvik) verksted her?

Så de kan se på de feilene og fiks det, og send regning for arbeids-tid osv til Sulland/Møller?

Er vel mulig noe Sulland må svare på, men tenkte om jeg hadde rett til å krev å få det gjort slik?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjør til Nordvik Glomfjord å få Ragnar til å se på bilen ! Han tar sikkert kontakt med Sulland Bodø. Jeg har vært med på lignende situasjoner før, da jeg jobba på Nygårdsjøen,og merkeverkstedene er som regel greie når de får forklart hva som er feil, fra en annen mekaniker. De har sikkert nok å gjøre i bodø,så de er nok (forhåpentligvis) glade for at noen andre tar jobben med bilen din ! Håper det ordner seg ! Flinke gutter i Glomfjord i vertfall !

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kinne menes at du lar motoren gå rundt som når du starter bilen, men at den ikke tenner så den starter. Da bygger den litt oljetrykk å får pressa olja inn til turboen å tilbake. Så det er olje der før man starter. Men turboen burde ikke være ødelagt eller lage slik lyd sånn om man ikke gjør dette etter ett turbobytte. Men greit å vite om man har kinna bilen å fått olje inn til turboen før start. Men litt vanskelig for deg å vite her når mekaniker har gjort arbeide.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du bør ikke kjøre til et annet verksted og forvente at Sulland tar regningen.

Det blir uansett dyrere for de enn om du reiser til dem igjen, og lar de ordne opp.

 

Jeg ville ringt de idag, og avtalt ny sjekk. Dersom du ikke har tid selv, bør du få noen andre til å kjøre ned. Ulempen ved å bruke verksted som ligger et stykke unna dessverre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ring Sulland, de sa at jeg måte bestille time hos NOrdvik i Glomfjord.

Der fikk jeg til svar at senest slutten av mnd kunne jeg mulig få komme så de kunne se på den, det var fult kjør helle dagen hele uka der, (lite folk).

 

Så da dro jeg på Esso, der kunne han si det at lyden jeg hører kommer fra det åpne luft-filteret jeg har på bilen.

Glemt jeg å si det her mulig? :P

Men fy for en lyd det er av det, er kun vant med en lett turbo-lyd fra før såe...

 

Så da er 1 av 2 problemmer ute av verden.

 

Var på Shell å hørte hva oljesølet/spruten i panseret kom av.

Slik han kunne se kom det fra peilepinne og bakover, noen som har en annelse hva det kommer av/fra?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan virke som det var det åpne luft-filtret som ga ekstra turbolyd fra seg.... OPS :P

 

Men fikk sjekket hva olje-laksjen kom av på Sulland Verstedet i Bodø

De påsto det var røret til veivhus-regulatoren (om jeg ikke husker feil nå) som var knekt/sprengt pga kulden.

Er dette isåfall tilfellet? MIstenk at de har køddet det til da de skiftet turbo'en og røret til den.

Men de er påståelig at de ikke rhtenen gang.... vel røret fra turbo går da til andre siden av motor, hvor denne veiv-huset befinner seg, slik jeg vet, så har min mistanke...

 

Vil gjenre ha andres synspunkt på dette..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

siden det var justert på dieselpumpen, har du fått en litt større turbo?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, bare fått montert ny turbo, siden den gamle var på tur å bli ødelagt, så tok ikke sjans på å kjøre så veldig langt med en som kunne røke når som helst...;)

Diesel-pumpen ble justert pga forrige eier ikke hadde vet å spør om den måte stilles etter reg-skifte .....

Og det fikk jeg ikke vite før nå nylig, et år etter :S

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.