Viftereim på veg til å ta kveld..? (Nytt spørsmål fra annen bruker)

Anbefalte innlegg

Hei,

startet bilen ute i stad etter at den har stått mye i ro i garasjen over lengre tid. Det er anslagsvis ned mot -10 grader, og bilen reagerte med å pipe litt fra det jeg regner med er viftereima. Dere kjenner til det, fin plystring på lave turtall. Det var ikke mye, men merkbart. Det forsvinner som vanlig når man kommer i gang, eller når man trør inn clutch.

Saken er at jeg trenger bilen til Oslo i helga, noen som har erfaring med hvor lenge disse reimene holder når de er i ferd med å ta kveld? Bilen er en '97 Vento GL.

Er det komplisert å stramme disse?

Mvh.

Tor Erik

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har ikke vifterem på din motor, er elektrisk vifte:)

Er enten servo, dynamo eller AC reima, hvis du har det da..

De to førstnevnte er enkle å stramme.

Ved dynamoen sitter det en brakett med en skru som du kan løsne på, ved å skru denne litt opp vil reima stramme seg selv siden dynamoen hviler på en fjær.

Hvis reima er slitt så er det bare å bytte, koster ikke mye.

Servoreima krever at du legger deg "under" fronten på bilen, der ser du en brakett med en tohodet bolt, den innerste bolten har tenner som står i et spor på braketten, ved å slakke bittelitt på den ytterste kan du stramme på den innerste til reima er stram nok, så skrur du fast den ytterste:)

Håper det var relativt forståelig, kan sikkert lage en enkel guide med bilder:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for hjelp!

Dersom det ikke er stress for din del, hadde det vært veldig hjelpsomt med et bilde med en pil på. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for hjelp!

Dersom det ikke er stress for din del, hadde det vært veldig hjelpsomt med et bilde med en pil på. :)

Er snøstorm ute nå, så skal ordne det imorgen;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom jeg ikke får strammet før jeg reiser, vil det være et problem å kjøre bilen tur/retur Oslo? Har et relativt tett program denne uken...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom jeg ikke får strammet før jeg reiser, vil det være et problem å kjøre bilen tur/retur Oslo? Har et relativt tett program denne uken...

At reima hyler betyr bare at den slurer, med andre ord lader ikke dynamoen som den skal.

Men som du sier, lyden forsvinner etterhvert og da er alt "iorden" igjen

Du kan sikkert kjøre i mange år uten at noe skjer, men det er så enkelt å stramme reima at det er verdt det for å slippe ulyden ved oppstart.

For å stramme dynamoreim:

Åpne panseret, se ned til venstre..

Løsne på skruen markert her.

DSC00521.jpg

Løsne litt på skruen markert her.

Denne sitter under reimhjulet til dynamoen, du kommer lett til med en fastnøkkel/skralle

DSC00523.jpg

Når begge skruene er løse tar du tak under dynamoen å drar den mot deg(opp), til reima blir akkurat så stram at du klarer å vri den 90grader.

Ikke ha den strammere enn det, sliter på lageret i dynamoen.

Hele operasjonen tar 5min :)

For å stramme servoreim må du som sagt under bilen, det sitter et plastdeksel over servoen, dette må av, sitter festet i topp mot rammevangen med en låsemutter av blikk, enkelt å demontere.

Skruene som er markert her er de du trenger å løsne på.

Nr. 11 skrur du litt løs, så løsner du som sagt bare litt på den ytterste delen av Nr.16 og skrur på den innerste til reima er stram nok.

NB: Hvis du ikke opplever at servoen hakker når du skal svinge så er det ikke behov for å stramme på den reima, men hvis du skal bytte dynamoreim så må du ha ha av servoreima da den sitter ytterst.

145810.png

Håper det ble forståelig :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nok en gang, tusen takk for god hjelp og veiledning!

Startet med dynamoreima siden det virket å være det enkleste, og lyden er borte. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, jeg har noe tilsvarende ulyd, en slags hyling. Men min ulyd kommer bare i det øyeblikket jeg starter opp og varer max 1 sekund, men irriterende lell. Kan det være dynamoreima her også eller kanskje det er relatert til startmotoren?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oppdaterte emnetittelen og bumper da Rune her har kommet med et nytt spørsmål.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, jeg har noe tilsvarende ulyd, en slags hyling. Men min ulyd kommer bare i det øyeblikket jeg starter opp og varer max 1 sekund, men irriterende lell. Kan det være dynamoreima her også eller kanskje det er relatert til startmotoren?

Ikke lett å stille en diagnose på den beskrivelsen..

Metallisk ulelyd?

Uansett utetemperatur?

Kommer lyden uansett om motor er varm eller kald?

Prøv å få noen andre til å starte mens du står med panser åpent, se om du klarer å se(høre) mer nøyaktig hvor lyden kommer fra..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skulle gjerne gitt mer info men dette er dessverre alt jeg har så langt. Ikke er jeg særlig til hobby-mekaniker heller så vanskelig å forklare noe jeg ikke har så mye peiling på. :)

Men lyden kommer kun når motoren er kald. Den varer som sagt bare et lite sekund. Er ikke spesielt metallisk, mer som en litt hul lyd fra en slitt viftereim e.l. Vanskelig å si om det bare er når det er kaldt ute siden det har vært jevnt minusgrader i garasjen hele perioden. Har motorvarmer (blokkvarmer) på men antar ikke denne bidrar i så måte.

Skal se om jeg får noen til å hjelpe meg med å lokalisere nøyaktig hvor lyden kommer fra.

Vet ikke om det kan ha noe med saken å gjøre men jeg hadde motorstopp for noen uker siden pga ødelagt bensinpumpe. Ble litt filing på startmotoren i den forbindelse. Ulyden oppdaget jeg første gang noen dager etter at jeg fikk bilen tilbake fra Møller.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.