Nylig solgt Touran og thrustlager lager ulyd. Oppdater status!!

Anbefalte innlegg

Oppdatert: trenger delenr og anbefaling.

Har nettopp solgt bilen for 2 uker siden, og ny eier har vært innom ett lokalt verksted pga en lyd på tomgang.

De sier thrustlager er gåent og må skiftes umiddelbart, ellers kan det bli en mye dyrere reparasjon.

Skulle ha 6000,- for dette...

Vet ikke om eg er helt enig i denne diagnosen. Mener eg har hatt biler som har sunget litt på thrustlageret uten at dette har skapt havari? Blir jo skiftet når en tar clutchbytte, og er vel urimelig å måtte bytte før det blir aktuelt???

Noen som har noen formeninger her?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har aldri hørt om at et thrustlager med litt raslelyd kan være noe skadelig for omgivelsene sine (inne i maskinen).

Og bilen kan gå problemfritt å årevis med slik irriterende lyd før lyden blir så kraftig at man kan frykte at lageret skjærer seg og påvirker clutchens funksjon.

Selv om ingen har lyst på slik irriterende lyd så er det vel ikke opplagt at det må byttes umiddelbart.

Dersom man skulle komme til at lyden i seg selv ikke er en kjøpsrettslig mangel, så kan ikke kjøper kreve det skiftes i tilfelle det skulle havarere. Da får han heller vente til det evt skjer og hvis dette medfører en større skade så er det jo synd for deg om du skal dekke det.

Dersom det blir aktuelt å åpnes så kommer vel eier til å skifte resten av clutchen, og da er det vel naturlig at omkostningene til demonteringen heller deles enn at du skal stå for alt? (slik jeg forstår innlegget vil kjøper reklamere og du er rede til å ta på deg ansvar for dette dersom det i kjøpsrettslig forstand er en mangel).

Men var lyden der ved salget? Dette visste vel i såfall både du og kjøper om, således er ikke dette ditt ansvar hvis dette har oppstått i ettertid?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om lyden var der ved salg, må den ha vært mikroskopisk, siden eg ikke har lagt merke til den.

Verkstedet har sagt at eg må ha vist om den, siden den ikke oppstår over natten.

Eg er helt enig i din betraktning, men om det skal fikses, er det jo klart billigere for meg å spandere en lørdag i garasjen og kjøpe ett lager til 100,- enn at den skal havarere og dele utgiftene med kjøper.

Men er usikker på hvordan eg skal legge dette frem til kjøper. Det er en jente som overhode ikke har peiling på bil, og bare har fått beskjed av andre at ho må få dette sjekket og fikset av selger.....

Hmmmmm..... Kan en tlf til Møller hjelpe meg?? Om de har erfaring med dette og evt om dette har vært en gjenganger og vil føre til havari?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oppdatering: Da har vi blitt enig om at eg tar ned kassen og bytter lageret, og ho betaler delene.

Så er spørsmålet: Hvilke deler er anbefalt å ta når en først har nede kassen?

Både svinghjul og clutch?

Kan noen evt. hjelpe med delnr?

Eller er dette riktig?? Pos 7?

Touran svinghjul og clutch.pdf

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde ikke bytta det.. Kan gå i mange år, og mange biler har faktisk lyd i lageret fra første dag. og det kan hende det er rasling i det du setter på også.. firma bilen, ny juli i 2009, er det lyd i trøstlageret på.. vært siden den var ny omtrent, så vanskelig å si. bytter hvis den begynner å bli vond å gire, men hvis ikke gjør ikke jeg det for litt rasling.

Men dere ble enig, og har funnet en løsning så da er det vel bra!

Du ser om clutch bør nyttes, men svinghjul er vel like bra enda.. hvis den ikke har vært chippa så det har begynt å gi seg.. "during" under pådrag! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen har hatt powerboks montert de siste 15000km men ikke merket noen during.

Men for dumt å skifte clutchen når det først er dene. Spørsmålet er om eg også skal ta svinghjulet, så eg ikke risikerer at dette er defekt og kommer rett etter montering.

Ny eier bor ganske langt unna meg også, så eg får bilen hjem neste helg for å kune fikse dette.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det koster litt. Men det må bli opp til deg, jeg hadde ikke bytta mer enn nødvendig for å være snill. Hadde det vært merkbar slitasje, så hadde det vært en annen sak

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.