Info ang bytte kjedestrammer og glideskinner VR6 (3,2)

Anbefalte innlegg

VR6 motorene har som kjent register kjede i stede for reim drift.

Dette er ment å vare hele motorens leve alder, men strammeren og glideskinnene gir seg desverre mye tidligere.

Bytte av dette er en kostbar operasjon.

 

Min R32 har en liten antydning til ulyden som oppstår når disse blir slitt og vil på sikt trenge bytte.

Har fått pris hos det lokale møller verkstedet på 41.511,- ca 12.000,- i deler.

 

GermanAutoParts.com selger kit til disse motrene for 1644,- NOK inkl. moms, pluss frakt.

 

ECS Tuning selger ikke komplette kit, men har flere/alle deler separat i sitt sortement. Finner ikke selve strammeren her.

 

Har kontaktet Volkswagen Zentrum Flensburg hvor de bruker 3 dager på jobben og et prisoverslag på 1.730€ ~14.109,- NOK, da bytter de kjede, strammere, glidere og "all gear wheel" som jeg går ut i fra er tannhjul på kammene? (disse kosta nesten fem tusen hos møller)

 

Skal også høre med Sverige på pris og se om de matcher, men for meg som bor i Stavanger blir det like kjapt med en båt tur til Tyskland som en kjøretur på tvers av landet.

 

Hva er det som er normalt å bytte ved en slik reperasjon og er det noe mer som er lurt å gjøre i samme operasjon? Vannpumpe?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Support your local dealer : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Support your local dealer : rolleyes

 

Hadde vært greit med "support your local dealer", men jeg mistenker at Møller stikker av med all fortjeneste uansett hvilken forhandler du handler hos, og det er derfor delene er så sinnsykt dyre her i Norge vs Tyskland. Møkkasystem. Møller er som Staten Norge. Dyrt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mye av penga du får her er pga av at motoren blir tatt ut av bilen som regel. Derav ganske mange timer som går med.

Hvis du er litt hendig med verktøyet så sparer du MYE penger på å ta ut motoren selv og få den levert til et sted som kun driver med motor for skifte av dette. Da sparer du nok en del tusen. Verdt å sjekke ut for å si det slik.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mye av penga du får her er pga av at motoren blir tatt ut av bilen som regel. Derav ganske mange timer som går med.

Hvis du er litt hendig med verktøyet så sparer du MYE penger på å ta ut motoren selv og få den levert til et sted som kun driver med motor for skifte av dette. Da sparer du nok en del tusen. Verdt å sjekke ut for å si det slik.

 

Jeg vet jeg må ut med travers, girkasse og fordelingskasse, men ut med motor var nytt for meg?

 

Denne tråden er ikke ment for diskusjon rundt møllers politikk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trenger ikke ta ut motoren i den forstand. Men du må demontere såpass mye rundt den for å få bytta delene uansett. At det ofte er like så greit å ta det ut av bil. Både for å komme til på delene og ellers. Det er jo såklart en vurderingssak fra verksted til verksted. Men når girkasse og tilhørende deler blir fjernet er det ikke mye motoren henger på uansett. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjeder, glideskinner og strammere. Personlig ville jeg også ha byttet: Termostathus m/termostat og nye bolter. Vannpumpe er jo grei å bytte om motoren er ute. Kjøp da med alu skovelhjul. Plast vannrøret mellom termostathuset og vannpumpa er også lurt å bytte. At drevene til kammene byttes har jeg aldri hørt om.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Både VW Kiel og Møller oppgir bytte av kamdrev i denne opreasjonen.

Har også lest at man bør bytte simmeringer og toppdeksel pakkning?

 

Hvor får man kjøpt alu skovelhjul?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bump! Noen flere innvendinger her? Hvor får man kjøpt dette skovelhjulet i alu?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.