#1 Skrevet Februar 12, 2010 Ser meg nødt til å bytte begge demperne fremme på bruksbilen. Jeg har bytta mye rart på disse bilene men aldri fremre dempere. Er det mulig å ta demperen opp gjennom tårnet, eller må jeg ned med fjørbeinet? Veit at biltema har noen verktøy som gjør jobben en hel del enklere, er det dette? http://www.biltema.no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Chassis/Stotdemperverktoy-4-stk/ Setter stor pris på tilbakemeldinger og tips som gjør denne jobben så enkel som mulig! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Februar 12, 2010 Tror nok du må ned med hele fjærbeinet,og så må du ha disse : http://www.biltema.no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Chassis/Fjarspenner-2-stk/ 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Februar 12, 2010 Har aldri gjort denne operasjonen selv, men har lest hundrevis av steder at man bare trekker demperen rett opp uten å løsne fjærbein. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Februar 12, 2010 Hmm..kanskje jeg tok feil da. Ble litt usikker nå 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Februar 12, 2010 Hehe... Er veldig usikker selv så det er derfor jeg spør... Fjørklemmer har jeg liggende. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Februar 12, 2010 Ifølge Haynes kan man gjøre dette uten å ta ned fjærbeina, trenger et slikt verktøy. Mener også å ha lest noe om dette her på forumet. Lykke til, mvh Martin Ulsaker 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Februar 12, 2010 Ifølge Haynes kan man gjøre dette uten å ta ned fjærbeina, trenger et slikt verktøy. Mener også å ha lest noe om dette her på forumet. Lykke til, mvh Martin Ulsaker Hmmm... Hva skal den være godt for den hylsa der egentlig? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Februar 12, 2010 Brukes for å løsne mutteren som støtdemperen blir fastgjort i fjærbeinet med. Sent from my iPhone using Tapatalk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Februar 12, 2010 Står litt mer i denne tråden. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Februar 12, 2010 Takker! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Februar 12, 2010 En ting til: bytter du demper uten å ta ned fjærbenet må du kanskje ha forstillingskontroll for å stille camber vinklene etterpå. Hvis du merker posisjonen på plata som de tre mutterene på bildet sitter på slipper du kanskje dette. Posisjonen på denne plata er nemlig det som bestemmer camber vinkelen på hjulet. Skulle du være usikker på om cambervinkelen er riktig får du kjøpt et camberstillingsverktøy på biltema til kr. 350. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Februar 12, 2010 Takk for tipset. Skal ha forstillingkontroll uansett siden jeg har byttet endeleddene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Februar 12, 2010 Når du kjøper verktøyet på biltema anbefaler jeg å kutte av de nederste 2-3mm med vinkelkutteren. Det er en kon der som gjør at verktøyet hopper opp. Gjorde denne jobben for noen uker siden, går 15min på hver demper ca. Kan godt være du trenger en latmanssarm og, sitter godt den mutteren. Sikkert ikke dumt å få noen til å presse ned\stå oppå for å få trykk ned. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...