Hvordan sjekke om bilen har uorginale fjærer!

Anbefalte innlegg

Ble kalt inn til teknisk ved biltilsynet, utenom EU- kontroll. Bilen er 1994 S4 C4 Avant, bilen er godt tatt vare på og det var kunn en bemerkning han kom med. Og det var om bilen var senket eller ikke, det kan ikke jeg svare på da den har vært slik siden den kom til Norge for 10 år siden. Da spurte han om jeg ikke kunne prøve å fremskaffe noen form for dokumentasjon på fjærene som står på bilen. Han var enig i at bilen ikke så veldig lav ut. Spørsmålet mitt er, hvordan finner jeg ut om det står uorginale Fjærer på bilen, har fått fargekode fra VAG over hva de forskjellige utgavene av denne bilen har kommet med men det er jo umulig å se de fargekodene på en så gammel bil. Er det noen annen måte å få sjekket dette på uten å måtte kjøpe nye fjærer.

 

 

Takker for alle svar

 

Kai

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom bilen din ikke er spesielt lav og det er umulig å se fargekoden pga. at de er gamle er det ikke umulig at det er originale fjærer som bare har synket sammen litt med tiden.

 

Siden kontrolløren var enig i at den ikke er spesielt lav bør han akseptere at det er umulig å finne det ut siden de er såpass gamle at merkingen har forsvunnet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

C4 ble levert med tre ulike fjærer: Sport, vanlig og ekstra høy. En del av de som går i Norge har en høyeste typen. I forhold til den så er sport en god del lavere.

Nederst til høyre på klistremerket i serviceheftet står det feks 1BA (std) eller 1BE (sport) som indikerer hva bilen ble levert med.

 

Vet du hvorfor bilen ble kalt inn til kontroll? Trodde ikke de gjorde det lengre etter at EU-kontrollen kom?

 

Man kan vel ikke forvente at eier av en gammel bil skal kunne dokumentere at noen gamle halvrustne fjærer er orginale? Skulle tro at bevisbyrden var motsatt at kontrolløren i såfall måtte påvise at den var for lav for orginale spesifikasjoner feks gjennom at kontrolløren hadde orginale mål på hjulbuehøyde og sammenlignet målene på bilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

C4 ble levert med tre ulike fjærer: Sport, vanlig og ekstra høy. En del av de som går i Norge har en høyeste typen. I forhold til den så er sport en god del lavere.

Nederst til høyre på klistremerket i serviceheftet står det feks 1BA (std) eller 1BE (sport) som indikerer hva bilen ble levert med.

 

Vet du hvorfor bilen ble kalt inn til kontroll? Trodde ikke de gjorde det lengre etter at EU-kontrollen kom?

 

Man kan vel ikke forvente at eier av en gammel bil skal kunne dokumentere at noen gamle halvrustne fjærer er orginale? Skulle tro at bevisbyrden var motsatt at kontrolløren i såfall måtte påvise at den var for lav for orginale spesifikasjoner feks gjennom at kontrolløren hadde orginale mål på hjulbuehøyde og sammenlignet målene på bilen.

 

Andre mener at BT er blitt tipset da bilen er ombygd med et 550 hk oppsett fra Jonus, satte på org. turbo og lånte en hjerne med MTM chipper i. Hadde ikke noen org. hjerne for hånden. Det eneste han kommenterte var om jeg kunne prøve å fremlegge dokumentasjon på fjærene. Bilen har en klaring mellom hjulbuene og dekkene på ca 5cm, dette er med org. vinterhjul.

 

Han hadde ingen hidden over hva høyden skulle være på, ser for meg i verste tilfelle at jeg må kjøpe nye fjærer. Synes det er for jæ... med tanke på komentaren hans.

 

Takk for svar!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du skulle sagt nei, den er ikke senket..

 

Jeg tipper at fjærene uansett er byttet i mellomtiden fra den var ny til nå, uansett så er risikoen for dette ganske stor.

 

Ble den ikke godkjent pga. fjærene, så er det bare å klage da dette er regnet som et enkeltvedtak. Om klagen fører frem er en annen ting.

 

Er den godkjent, men det kom bare en kommentar på fjærene så gir du bare pur f..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.