#1 Skrevet Februar 12, 2010 Hei! holder på å montere oljepumpe på min ADU motor. kjøpte nye skruer på møller, men alle skruene dras av ved 20nm: klø : Prøvde så noen andre skruer jeg fant i garasjen for å se om det var svakheter i skruene, men de også dras av.. står jo i tiltrekking/moment tråden at det skal være 20 nm. Noen som vet om det stemmer det helt sikkert? regner med det siden den siden er kommet i klisteret? Tror vi kan utelukke feil på momentskralla siden den er helt ny, men kjøpt på biltema da:p Å hvor viktig er det med rett moment på oljepumpa? mvh vegard opland 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Februar 12, 2010 20 nm er nesten ingenting.. nå vet jeg ikke hvilken skrue du snakker om, men så lenge den kun holde pumpa på plass eller reimhjulet så holder sånn ca.... Det er absolutt ikke til å skyve under en stol at de aller fleste som skrur bil drar til boltene alt for hardt og neste gang de skal ha de opp så knekker dem.... feks på huset til termostaten. kjempegøy Mao. ja, den skal nok ha 20nm om det er hva som står selv om du(evt. momentnøkkelen) gjerne skulle dratt den til med 200nm 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Februar 12, 2010 da må det vere noe galt med den nøkkelen din eller feil på innstillingen. 20nm er ingenting.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Februar 12, 2010 20 Nm er faktisk litt på en M6 skru da.. Regner med det er de små skruene i forkant av oljepumpa mot registeret du snakker om? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Februar 12, 2010 (endret) 20 Nm = 2.0394319999999997 kg-m Dvs: hvis du holder tommelen på skruehodet og hånda helt inn mot skruen, og trekker til med "vanlig" kraft, har du ca 3kg/m. Så dette er ikke stor kraft. Tror nok du har stilt inn momentnøkkelen feil. Edit: Dette er en kjekk side for slikt. http://www.numberfactory.com/nf%20torque.htm Enda en, med tabell: http://www.cncexpo.com/MetricBoltTorqueNm.aspx Iflg den siste siden skal 6mm 8,8 bolt trekkes med 10.4Nm 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Februar 12, 2010 står jo i tiltrekking/moment tråden at det skal være 20 nm. Noen som vet om det stemmer det helt sikkert? Dette er dessverre feil, 20Nm er alt for mye på M6. M6 bolter generelt på denne bilen skal dras til med 10Nm, ifg Bentley. M6 boltene på oljepumpa 10Nm Den ene M8 bolten på oljepumpa 20Nm. Har du tykk pakning så er det greit å heller dra litt for mye enn for lite, slik at det ikke skal lekke olje når pakningen blir eldre og flatere. Men å doble momentet fra 10 til 20Nm, da må bolten ryke. Har du metallpakning så blir ikke den flatere. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Februar 13, 2010 da blir det 10 nm når jeg har fått ut den skruen;) takk for svar:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...