#1 Skrevet Februar 13, 2010 Hei, har en golf 2 90 model med 1,6l bensin og automat som begynner og bli sliten, og jg har lyst til og bytte den ut med en 1,8, og da har jg noen spørsmål: Kan jg flytte over "svinghjulet"/flexplata og converter fra 1,6 litern? Bilen har el styrt gasser og cat og lambda, og jg vil gjerne beholde lambda og cat for og klare avgasskrav, hvilken modell/type kan jg hente motor fra? noen som har maken gasser som min så jg bare kan koble til ledningsnettet mitt og tut og kjør..?? Kan jg evt dyse opp el no den gasser jg har og bruke den på en 1,8l? Noen som har noen tips til meg? hadde blitt veldig takknennlig for svar. Mvh Pål Andreas Kalin 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Februar 14, 2010 ingen som har noen tips 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Februar 14, 2010 Din 90 modell 1,6 har vel motorkode EZ? Hvis du ser på venstresiden av forgasseren så står det 2E der ikke sant? 1,8 forgasser bruker samme forgasser, altså Pierburg 2E2. Hvis du tar en titt på motoren din så vil du se et 1,8 merke der, er faktisk samme blokk på 1,6/1,8. Er de indre delene som er forskjellig. Du har vel ikke planer om å gjenbruke autolatkassen? En 1,8 GU(forgasser) får du sikkert kjøpt med girkasse for 1-2000,-, så slenger du i hele sulamitten i en fei. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Februar 15, 2010 hei takk for tips.. jo jg har faktisk tenkt og kjøre med automat.. hvilken årsmodell må jg hente 1,8l fra for og få denna pierburg 2e2 gasseren? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Februar 15, 2010 hei takk for tips.. jo jg har faktisk tenkt og kjøre med automat.. hvilken årsmodell må jg hente 1,8l fra for og få denna pierburg 2e2 gasseren? 1984 - 1988 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Februar 16, 2010 har alle 84-88 med 1,8 denne? om jg henter meg en sånn kan jg da bare koble til alt som sitter i bilen nå over på den og det vil funke? lambdaregulering og alt? er ikke det litt rart? er vel ikke lambda og cat på en 84 f.eks.. Takker for svar 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Februar 16, 2010 er monojoet på denne her bjørn kom std på golf i norge da de nye avgasskrava kom 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Februar 16, 2010 er monojoet på denne her bjørn kom std på golf i norge da de nye avgasskrava kom Finnes ikke 1,6 med Monojetronic på Mk2;) Motorkodene EZ og RF bruker 2E2, PN bruker 2EE, alle disse var i produksjon til modellskiftet i 1991 ----------- Pål: Kan ikke du ta et bilde av motorrommet ditt? Eventuelt så kan toppen fra motoren din brukes på en 1,8blokk, er i og for seg samme topp på disse. Altså hvis det viser å være gjort noen særskilte tilpasninger i forhold til avgasskrav 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Februar 17, 2010 jo jg kan nok få tatt et bolde, men rekker ikke idag.. toppen min er en av grunnene til at jg vil skifte motor, den er sliten.. men kan evt flytte over innsuget og gasseren, men da må jg vel dyse opp litt?? er ikke monojet nei, er en sånn piersburg sak.. Takk for svar 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Februar 19, 2010 hehe.. skjønner ikke hvordan jg får lagt inn bilder jg, kunne du forklart? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Februar 20, 2010 hehe.. skjønner ikke hvordan jg får lagt inn bilder jg, kunne du forklart? http://www.photobucket.com Registrer deg og last opp bildene der, så kopier du IMG linken hit.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Februar 20, 2010 " border="0" alt=""> 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Februar 20, 2010 (endret) " border="0" alt=""> 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Februar 20, 2010 " border="0" alt=""> 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Februar 20, 2010 sånn da fikk jg d til vettu.. takker for hjelpen, håper du ser det du trenger for og gi meg noen kloke svar.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Februar 20, 2010 pokker ta. bjørn vant er en 2E2 forgasser detta der men, bare og bytte blokka og gasseren, er vel dysa til en 1.6, så du må enten dyse om forgasseren eller bruke en fra en 1.8L 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Februar 20, 2010 Dan: Etter å ha studert delefilmen ser det mistenkelig ut som du har en Pierburg 2E3, altså for biler med lambdakonvertering. Tror det enkleste er å skaffe til veie en komplett 1,8 GU, dyse om forgasseren du har og montere denne på innsuget der. Virker til å være mange deler og endel "ombygging" for å tilpasse en standard 2E2 for lambda. Du må gjenbruke flensen på innsuget og luftfilterboksen som er montert på nå, ser at disse har eget delenummer til sammenligning med de som er brukt på forgassermotorene.. Hvis du har veldig lyst kan du ta av luftfilterboksen å ta noen bilder av toppen og baksiden av forgasseren, for meg som har styrt litt med disse hadde det vært interessant å se hvordan dette er koblet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Februar 21, 2010 det skal jg gjøre, så du mener hente vilken som helst 1,8 fra golf 2 og bruke innsug, gasser og luftfilterboksen jg har, men dyse opp litt? skal prøve og få tatt bilder imorra.. Må bare si at jg er veldig takknennlig for at du engasjerer deg i dette.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Februar 21, 2010 (endret) det skal jg gjøre, så du mener hente vilken som helst 1,8 fra golf 2 og bruke innsug, gasser og luftfilterboksen jg har, men dyse opp litt? skal prøve og få tatt bilder imorra.. Må bare si at jg er veldig takknennlig for at du engasjerer deg i dette.. Ja, forgasseren du har nå skal passe på 1,8 fra 84-88, altså motorkode GU:) Tok en kjapp titt på innsugene som jeg har liggende i garasjen igår, et fra en 1,6 Auto og et fra 1,8, ser ingen forskjell på dem:) En av grunnene til at du bør gjenbruke mest mulig er at det er koblet litt annerledes på vakuumsiden fordi du har automat:) Men, jeg har ikke den fjerneste anelse om du kan bruke automatkassen på en 1,8, de ble også levert med automat, men om det er samme kasse vet jeg ikke. Vet du hvilken girkassekode du har nå? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Februar 21, 2010 blokka er jo lik på 1.6 og 1.8. samme er boltsirkel i veiva. så dette går overens det 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Februar 22, 2010 vet ikke hvilken girkasse jg har, men d kan jg vel få sjekka.. ser du på delefilmen hva slags duser som sitter i 2e2 på 1,8? og hva slags som sitter i min? kunne evt rana en 2e2 gasser for invendig deler? bilder av gasser og evt kassa kommer på onsdag.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Februar 22, 2010 vet ikke hvilken girkasse jg har, men d kan jg vel få sjekka.. ser du på delefilmen hva slags duser som sitter i 2e2 på 1,8? og hva slags som sitter i min? kunne evt rana en 2e2 gasser for invendig deler? bilder av gasser og evt kassa kommer på onsdag.. Har en 2E2 liggende på hylla som du kan få, det mangler diverse smådeler til den, men dyser osv er intakt, hvis det er interessant? Har brukt den som studie 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Februar 23, 2010 kan bli interesant ja.. skal legge inn bilder imorra.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Februar 24, 2010 her kommer bilder, er usannsynlig dårlig fotograf men får håpe du ser nok 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Februar 24, 2010 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...