Anbefalte innlegg

jeg skiftet toppdeksel pakning, plugger, olje og oljefilter... startet bilen og den gikk helt fint i ca 15min så bynte den og fuske å lage noen merkelige "klonke" lyder i noen få sekunder før den stoppet helt: bh : prøvde å starte den igjen men den vil ikke, går helt fint rundt men får ikke gnist og d virker som om den ikke får bensin heller, men hører at pumpa går.

 

hva kan d være?

pluggene er av typen borsch som selges på 034, så litt anneledes ut fra de som jeg skiftet kan d være noe dær?

 

hallvgiver? og hvor sitter den evnt.?

 

motoren er av typen 2,3l 20v 7A

 

takker for all hjelp på forhånd:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Akkurat det samme skjedde med min også (samme motor). Stoppet bare plutselig og fikk ikke gnist. Da var det plast drevet på fordeleren som røk. Fort gjort å sjekke, bare se om du kan vri rotoren i fordeleren for hånd. Kan du det, er det knekt.

 

Visst ikke det er det, ville eg ha sjekket tannreimen og merkene der... slakk kjede på kammene kan få den til å hoppe over, og vil nok sikker lage litt lyder ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ikke hopp til konklusjon med hal......

 

er det snakk om toppdekselpakning eller pakinga til toppen? det er stor forskjell og hvis det er det siste. Og du mao har vært av med regreim så skal jeg vedde for at ventilene dine har hilst på stempla dine, det forklarer både klunkinga og at motorn din ikke går lenger hvert fall.

 

Men standard fremgangsmåte i sånne tilfeller som dette er å ha "hva kan jeg har gjort feil tidligere" i bakhodet og så sjekke følgende:

Timing

Tenning

Bensintilførsel

Kompresjon

"luft tilførsel"

 

Du har gjort olje byttet riktig også?

 

EDIT: jøss noen som var raskere :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skal skjekke plast drevet...

nei var ikke topp pakning jeg skiftet... så registre skal være i orden:)

er d så mange måter å skifte olje på?: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

''wild guess'' : kan den nye oljen ha reagert med bakelitt plastikk drevet og resultert i at det sprakk?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skal skjekke plast drevet...

nei var ikke topp pakning jeg skiftet... så registre skal være i orden:)

er d så mange måter å skifte olje på?: klø :

 

Igrunn ikke, men det er nok måter å gjøre det feil på :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har ikke sett på plast dreve enda, men hvis d er d hvor får man tak i nytt? tviler på at møller har disse lengre..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skrudde litt i dag, å inni fordelern var d motor olje: eek : d kan jo ikke være bra?

hvor sitter dette plast dreve?

å må jeg bytte hele fordeleren eller er d plast dreve som gjør at d kommer olje inn i fordeleren?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

en viktig ting til... prøvde å vri på tenninga når jeg hadde fordeler lokket av å da gikk ikke rotoren rundt, så da er d vell dreve som er ødelagt, eller tar jeg feil?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

en viktig ting til... prøvde å vri på tenninga når jeg hadde fordeler lokket av å da gikk ikke rotoren rundt, så da er d vell dreve som er ødelagt, eller tar jeg feil?

 

Les denne setningen en gang til, og prøv å få med deg hva som faktisk står der:

 

Akkurat det samme skjedde med min også (samme motor). Stoppet bare plutselig og fikk ikke gnist. Da var det plast drevet på fordeleren som røk. Fort gjort å sjekke, bare se om du kan vri rotoren i fordeleren for hånd. Kan du det, er det knekt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

japp leste d, men går ikke ann å vri den for hånd å den går ikke rundt når man vrir om på tenninga (altså prøver å starte)

kom akkurat på at d kansje er en fordel å skjekke registre før man ser helt bort fra d: rolleyes

men kan fordeler ha låst sei fast på en eller annen måte? håper d:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville nok begynt med å kontrollere registeret ja. Det koster ikke akkurat så lange tida. Hvis noe ikke lenger står på merkinga si, så kan du be til gud om at ventilene dine er hele. Men det kan jo høres ut som det bare er drevet på fordeleren din som har kvelda, ettersom rotoren ikke blir med rundt når motoren kjøres på starteren. Kjennes det ut som du har kompresjon når du drar rundt motoren?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville nok begynt med å kontrollere registeret ja. Hvis noe ikke lenger står på merkinga si, så kan du be til gud om at ventilene dine er hele. Men det kan jo høres ut som det bare er drevet på fordeleren din som har kvelda.

 

hvis register reima er hoppet over noen tenner og ventilen allerede er bøyd vil motoren da gå like lett rundt som normalt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

at det er olje i fordeleren skyldes at du har en gåen pakning... dette kan seff føre til feiltenning etter hvert. avhengig av mengde såklart...

 

Bare ta ut fordeleren så slipper du å lure på om drevet er ødelagt.... :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvis register reima er hoppet over noen tenner og ventilen allerede er bøyd vil motoren da gå like lett rundt som normalt?

 

Det kommer litt på hvor mye juling ventilene har fått egentlig :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig i at det høres ut som drevet som er knekt. Siden rotor ikke går rundt med motoren. Men som morten sier her, sjekk registeret. Nå vet eg ikke om du har fått ut fordeleren, men en forklaring skader ikke : ;)

Å få ut fordeleren er litt ''pain in the ass'' ganske trangt. Er en skrue i underkant av fordeleren som låser den til toppen.

Når disse motorene var nye, ble fordeleren plombert der. Er et slags låseblikk over skruen. Dette bøyer du bare vekk, har ingen misjon. (fin indikasjon på om fordeleren har vert ute før)

Skift o-ringen som nevnt i fordeleren.

Plastdrevet står montert i enden av fordeleren inni toppen med en låsepinne gjennom. Å få denne ut og sette i et nytt drev i plast uten å ødelegge det, såg eg på som nærmest umulig. Så skaff deg et i messing om det er gåent.

Husk å merke hvor fordeleren stod før du tar den ut.

Legger ved et bilde som viser deg litt hvor den står osv...

Her har eg et drev i stål, ser det tydelig inni toppen

HPIM1301.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

takk for all hjelp, men var nåkk ikke fordeleren: bh : var ståldrev fra før på den fant jeg også ut.

register havari er desverre ett faktum: gråter :

reima så helt fin ut da jeg tok av plast dekslet, var til og med stram

så fant jeg ut at jeg skulle prøve å dreie litt på veiv akslingen å da ble plutselig reima slakk: faint :

så får se om det blir deler til salgs eller om jeg gidder å bruke mer penger på biln..

men synes d er rart at den skulle ryke siden biln knapt nåkk er kjørt siden reg reim bytte selv om d snart er 2 år siden.. men bilen sto uten skilter i 1,5 år på grunn av jobb og millitære: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Huff, det er drit når slikt skjer.: bh : Forskjellige ting som kan gjøre at den ryker før intervallen. Som du sier at bilen har stått i ro har litt å si.

Nå skal det sies at skiftintervallene er 120.000 / 4 år og skal sjekkes hver 30,000km. Så det har nok vert på tide å skifte den.

Da eg var å hentet golfen, var reg.reima skiftet for ca 40,000 km og 2 år siden. Men den var så slakk at eg turde ikke kjøre en meter før den var skiftet. Så det hender ja at intervallene ikke helt stemmer.

 

Hehe, tannreim på ford mondeo tdi f.eks skal skiftes hver 60,000km, men ryker som oftes på 40,000 ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.