#1 Skrevet Februar 16, 2010 (endret) Audi A4 (B7), 2005 mod. 2.0 TDI, 6-tr manuell. Det er ikke hengerfeste på bilen. Jeg har fått et problem med bremsene på bilen, som gjør at bremselysene kommer på av seg selv mens bilen står parkert. I går var det 4. gangen dette skjedde, med flatt batteri som resultat. Dette oppsto første gang for 3 uker siden, etter en kjøretur til vestlandet. Etter dette har det skjedd 3 ganger til, og hver gang jeg har forlatt bilen er jeg 100% sikker på at bremselysene har vært slukket. Bilen har derfor i disse tilfellene blitt stående med bremselysene på over natta, og ved et par anledning over 2 netter uten at jeg har oppdaget det. Jeg fikk et tips av lanya3 (nabo/venn/forum-bruker): I går, da dette skjedde sist, tok jeg tak i bremsepedalen og "vippet" den tilbake. Antar at den gikk tilbake ytterligere 1cm. Bremselysene slukket når jeg gjorde dette. Min teori er derfor at pedalen siger innover - nok til at bremselysene kommer på. Dette skjer ikke hele tiden, men som sagt ofte nok til at jeg nå antakelig må kjøpe meg nytt batteri også. Har noen her en idé om hva årsaken kan være? Alle tips mottas med takk! Mvh Jan-Roger 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mars 3, 2010 Jeg hiver meg også på her, har akkurat samme feil med min. har skjedd 2 ganger siden jeg kjøpte bilen for en uke siden, det kommer på når bilen har stått stille i flere timer. (Samme modell, gir og motor) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mars 4, 2010 På min bil ser det ut til at det var bryteren som var gåen. Pedalen jeg mente "siger", gjør antakelig ikke det likevel. Det at jeg kunne dra pedalen tilbake noen mm var antakelig bare litt slark/dødgang. Jeg kjøpte ny bryter (koster 137 kr hos Møller), og byttet denne selv. Møller ville ha ca 2000 for å gjøre jobben, etter sigende fordi det var endel "justeringer" i forbindelse med dette byttet. Den eneste justeringen jeg kan se er av selve vandringen på bryteren, men jeg trengte i alle fall ikke justere noe. Bryteren sitter på fremsiden av pedalen, og bryter strømmen så lenge den står "inne". Justeringen gjøres ved å ta tak i "tappen" (selve knappen) og dra den til endeposisjon + litt til. Da vil du kjenne/høre et knepp. En "work-around" (som jeg ikke har prøvd selv) er å justere den ett knepp ut, slik at pedalen må enda lenger inn før strømkretsen sluttes og bremselyset kommer på. (På denne måten vil pedalen klemme på knappen litt lenger = du må trykke inn pedalen litt lenger, før strømkretsen sluttes). Siden bryteren er så billig, og at den antakelig ikke er helt "frisk" når dette plutselig skjer (visstnok et kjent problem), så er det ikke så mye å spare på etter min mening. Jobben tar deg maks en halvtime (det var den tiden det tok meg, og jeg har 11 tommeltotter). Mesteparten av jobben består i å skru vekk dekselet på undersiden av rattstammen (3 skruer). Selve bryteren vris på plass, og ledningene/iso-kontakten er en smal sak å flytte over (to klemmer på siden) Lykke til! Mvh Jan-Roger 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mars 4, 2010 Heisann, Dette problemet hadde jeg ved juletider 2009. Fikk det på garanti. Her er link til en tråd med samme problemstilling: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=175007 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mars 4, 2010 Så i service historiken på bilen min at samme problemet var registrert på kun 30 000 km. Garantisak selfølgelig. Ser ut til å være en svakhet dette. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...