Motorstøy fra Touran 170HK TDI DSG

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp byttet bil fra Audi A4 B7 med 2.0 TDI og manuell kasse til en Touran med 2.0 TDI 170HK og DSG. Jeg merket med en gang at det var litt forskjell på støyen når jeg prøvde bilen, men har begynt å lytte litt ekstra.

 

Når bilen går på lavt turtall - typisk i 6. gir på vei hjem fra jobb - så har den veldig diesel-lyd. God gammeldags dieselklapring som ikke høres så fint ut. Når jeg gasser på litt så blir jo denne klapringen mer eller mindre borte, men i det turboen spinner opp så kan man merkbart høre hylingen fra denne. Ikke veldig høyt, men nok til at man fint hører det. Hørte ingenting av det på Audien.. den ble jo kanskje kjørt litt annerledes også. Jeg la ikke inn 6. gir i 50 for å si det sånn - men det kan jo DSGen finne på.

 

Er det noen av dere med samme motor som kjenner igjen de lydene jeg etter beste evne prøver å beskrive? Godt mulig jeg er paranoid, men det er greit å sjekke med de som har kjørt disse bilene en stund.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, jeg var også redd for denne lyden på min, men etter en del surfing på forum rundt om i andre land så ser det ut som det er sånn det er.

Grunnen til at det er mere støy er vel at det bedre isolasjon på a4en.

Var ut med dekslene rundt motoren på min b8 i forbindelse med webastomontering og det er mye støyisolering.

Er kansje litt mindre isolasjon pga trangere motorrom og "billigere" modell?

Litt lyd når motoren krafter har det vert i min siden den var ny.

Tror ikke det er noen grunn til bekymring:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter at bakseter og rollo er i, blir bilen mye lunere. Mye mindre veistøy.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter at bakseter og rollo er i, blir bilen mye lunere. Mye mindre veistøy.

 

Sånn at jeg hører motorlyden enda bedre mener du? :)

 

Det er nok sånn det skal være. Har hatt den på en lang tur i dag og det funker nok som det skal. At det slipper på tørr asfalt hadde jeg ikke trodd før jeg kjøpte den.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sånn at jeg hører motorlyden enda bedre mener du? :)

 

Det er nok sånn det skal være. Har hatt den på en lang tur i dag og det funker nok som det skal. At det slipper på tørr asfalt hadde jeg ikke trodd før jeg kjøpte den.

Haha den var god:)

Nei tenkte liksom totalinntrykket av støy.

Men må si det igjen, synes egentlig 170 hesteren går lunt og pent jeg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når den blir varm og fin så er jeg helt enig. Før den blir helt varm så er det litt bråkete. Bråk eller ei; jeg liker 170 hesteren med DSG utrolig godt. Bare å legge pedalen ned etter rundkjøringa og det drar voldsomt avgårde. Jeg er veldig fornøyd med bilbyttet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Redd dette bare er en av forskjellene på en Audi og VW gitt...Har hatt flere av begge disse merkene og der er Audi endel hakk bedre, selv om jeg synes de nye CR motorene er meget hyggelige i forholdt pumpedysemotorene og bidrar til at forskjellene er mindre nå. Er det CR motor i Touran?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når den blir varm og fin så er jeg helt enig. Før den blir helt varm så er det litt bråkete. Bråk eller ei; jeg liker 170 hesteren med DSG utrolig godt. Bare å legge pedalen ned etter rundkjøringa og det drar voldsomt avgårde. Jeg er veldig fornøyd med bilbyttet.

Ja der sier du noe. Knatrer endel når motor er kald, men når den er varm mener jeg det går lunt og greit.

Vil jo egentlig si at 170 DSG går som f.....: eek :

Går overraskende mye bedre enn min gamle manuelt girede 140 hester.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det CR motor i Touran?

 

På 170TDI avhenger dette av årsmodell, de første har PD og de senere har CR. Skillet går fra 2009-modell mener jeg. 140 tror jeg ikke har fått CR enda.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen tvil om at støydempingen er langt bedre i Audi ja. Nå har jeg blitt litt mer fornuftig med årene og Audi har begynt å ta seg litt for godt betalt ifht hva man kan få hos VW. Og det er jo som regel to sider av samme sak. Audi er kongebiler men det blir dyrt med ca 700´for en A4 Allroad.

 

Personlig liker jeg karakteren til PD bedre enn CR. CR trenger liksom mer turtall før det skjer det helt store. Teknisk sett er det vel ikke noe tvil om at CR er best men. Så lenge man slipper problemer med luftmassemåleren så går det greit.

 

Enig Hans, det flytter seg.. Jeg kjører en Touran 1,6 FSI til sjauing og båtslep og sånt (og så er det konebilen) så man må passe seg litt på gassen når jeg bytter bil. At det finnes 1,6 FSI med DSG på Touran er vel et stort spørsmålstegn bare det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.