#1 Skrevet Januar 26, 2005 Heisann folkens.... Jeg begynte og skjekke opp en eksoslekasje i dag Fant ut at 2 av muttrene på utløpet var borte, og at en på innløpet (v. manifoild) var løs.... Bør man bruke noe spesielt for og få det til og sitte? Mvh 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 26, 2005 Mener at det finnes en type locktite som tåler høye temperaturer. Du kan bruke en slik, men jeg håper da at det ikke er ofte du plukker slikt fra hverandre, for da vil det sitte. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 26, 2005 Hmmm.... Det har jeg ikke liggende... Hvordan er det med låseskiver? Vil det sitte? Er det forresten noen ide og bruke monteringspasta for eksosanlegg på inngang / utgang på turbo, eller bli det for varmt der? Mvh 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 26, 2005 En bitte liten sveis burde gjøre susen, bare pass på at du setter jordingsklemma på rett sted. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 26, 2005 Mener at det finnes en type locktite som tåler høye temperaturer. Du kan bruke en slik, men jeg håper da at det ikke er ofte du plukker slikt fra hverandre, for da vil det sitte. Loctite holder nok ikke, men du kan vel bruke Norlock skiver. Er "en" skive som består av to skiver som ligger mot hverandre. Må mer kraft til for å løsne enn for å dra til. Veldig bra, blir brukt mye i industrien. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 26, 2005 Har hatt samme problem som deg lenge... Jeg løste det med og bruke muttere som er klemt ovale i ene enden.. Disse får du kjøpt på jernvare handel En flott låse mutter 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 26, 2005 Hmmmmm Godt og høre at det ikke bare er meg Jeg tror jeg prøver en blanding : Norlock skiver og klemte muttere Er det noe vits i og dra på tettningsmasse mellom pakkningene rundt turboen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 26, 2005 På jobb, på fly, brukes låsemuttere som er klemt ovale i ene enden. De er temperaturstabile... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 26, 2005 Event kan du prøve å kline til mutteren med hammer og meisel sånn at du stuker gjengene litt i ene enden av mutteren.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Januar 26, 2005 Loctite holder nok ikke Det er jo en type (blå/grønn) locktite som blir brukt på eksosmanifolder orginalt. Også på mutteren på wgstag osv. Den burde da også fungere her.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Januar 26, 2005 Hmmmm..... Det er mange løsninger der ute.... Blir nesten forvirett jeg 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Januar 26, 2005 En liten ting bare, hvis dette løsner veldig ofte for deg, så kan det være at mye av vibrasjonene i motor/eksos ikke har noe sted å gjøre ta seg. Slik at noe må løsene til slutt, og om ikke det gjør det, kanskje sprekker... Kanskje en kompensator (til) skulle vært sveiset inn i eksos annlegget ?! De muttrene som Jonas nevner, er gull verdt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Januar 28, 2005 Det er jo en type (blå/grønn) locktite som blir brukt på eksosmanifolder orginalt. Også på mutteren på wgstag osv. Den burde da også fungere her.. Da tror jeg denne er ny også for de som holder locktite kurs Hadde kurs i høst, og da kom vi inn på dette her, og da sa de som holdt kurset at locktiten tåler maks 175 grader celsius (husker ikke eksakt, men var deromkring), og antar at en manifoild blir varmere enn det?!? Den sterkeste skruelåsingen heter 293 mener jeg å huske, og den er grønn Middels låsing er 243, og er blå av farge. 222 er kunn låsing og er rosa. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Januar 28, 2005 Haha, ikke vet jeg. Hadde ihvertfall det på skruene på tdi'en. Den var det ikke skrudd på etter fabrikken. Sleit som pokker med å få løsnet på de. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Januar 28, 2005 På jobb, på fly, brukes låsemuttere som er klemt ovale i ene enden. De er temperaturstabile... En annen løsning i flybransjen som har vist seg å være effektiv og sikker er bruk av låsetråd. Men da er du avhengig av mutter med hull i. Dette er også veldig temperaturstabilt, og du kan være sikker på at muttern ikke løsner. Pass også på at du skrur til muttern med riktig moment 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Januar 28, 2005 Du får jo kjøpt muttere som er til å skru fast manifolden... Dem bør jo holde... Dem får du sikkert i alle diametere.. vanlig er vel 8mm bolter. da får du enten 12 eller 13 mm hue på mutteren.. eller gjøre som jeg sa ista.. med å stuke gjengene 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...