#1 Skrevet Februar 22, 2010 Forrige søndag (14.2) stoppet min Touran 1.9TDI og nekter nå å starte. Fruen kjørte til trening, men når hun skulle hjem startet bilen for så å dø etter ca. 10 sekunder. Etter dette var det ikke mulig å få start på bilen. Den kjinner som vanlig, men ikke tegn til å starte. Bilden ble hentet på mobilitetsgaranti, men står fortsatt hos Møller uten at de har funnet feilen. De mente først det var en turtallsføler og byttet så denne. Dette hjalp ikke. De mener nå at det må være noe ledningsbrudd. Synes dette høres litt rart ut ettersom bilen startet for så å dø ut etter ca. 10 sek?!?! Er det noen som har noe forslag til hva dette kan være? Begynner å haste litt, da vi etter planen skal dra på fjellet i morgen ettermiddag... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Februar 22, 2010 Forrige søndag (14.2) stoppet min Touran 1.9TDI og nekter nå å starte. Fruen kjørte til trening, men når hun skulle hjem startet bilen for så å dø etter ca. 10 sekunder. Etter dette var det ikke mulig å få start på bilen. Den kjinner som vanlig, men ikke tegn til å starte. Bilden ble hentet på mobilitetsgaranti, men står fortsatt hos Møller uten at de har funnet feilen. De mente først det var en turtallsføler og byttet så denne. Dette hjalp ikke. De mener nå at det må være noe ledningsbrudd. Synes dette høres litt rart ut ettersom bilen startet for så å dø ut etter ca. 10 sek?!?! Er det noen som har noe forslag til hva dette kan være? Begynner å haste litt, da vi etter planen skal dra på fjellet i morgen ettermiddag... Har dem sjekket startsperra? Hadde et problem med min Audi, da jeg fikk startet bilen - men så stoppet den etter 10sek. Men da lyste det et nøkkelsymbol i instrumentene - som indikerte at startsperra hadde slått inn. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Februar 22, 2010 Har dem sjekket startsperra? Hadde et problem med min Audi, da jeg fikk startet bilen - men så stoppet den etter 10sek. Men da lyste det et nøkkelsymbol i instrumentene - som indikerte at startsperra hadde slått inn. Lyste ikke noe nøkkelsymbol i dash på min... Regner med Møller burde sett dette problemet enkelt med vagcom i såfall. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Februar 22, 2010 Lyste ikke noe nøkkelsymbol i dash på min... Regner med Møller burde sett dette problemet enkelt med vagcom i såfall. Jepp, skulle nå tro det! Men hvem vet med Møller.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Februar 22, 2010 Brudd i ledningsnettet til pumpedysene er ikke helt uvanlig på PD motorene. Men det burde jo være noen feilkoder å gå etter? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Februar 22, 2010 Brudd i ledningsnettet til pumpedysene er ikke helt uvanlig på PD motorene. Men det burde jo være noen feilkoder å gå etter? Regner med denne turtalsføleren klaget ettersom de byttet den. Om bilen gir noen feilkode eller ikke nå vet jeg ikke da de ikke akkurat er utfyllende i sine uttalelser... 'Vanskelig å si når de har tid å se på bilen og vanskelig å finne feilen' er uttalelsen det går i... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Februar 23, 2010 Brudd i ledningsnettet til pumpedysene er ikke helt uvanlig på PD motorene. Men det burde jo være noen feilkoder å gå etter? Du hadde helt rett!!! De er nå ferdige med bilen og det var brudd i ledningsnettet. Jeg fikk forrige uke beskjed om at de mente det var turtalsføler som var årsak til driftsstoppen. Dette kostet 4200,- å bytte da de mente denne var vanskelig å bytte. Når de så byttet den, så hjalp jo ikke dette. De trodde så det var brudd i ledningsnettet og det virker som de fikset dette veldig raskt i dag. Når jeg spurte hva de skulle ha så sa han at de fortsatt skulle ha 4200,-. Er det riktig at jeg skal betale for noe de bytter som egentlig ikke er årsaken til feilen på bilen? Ettersom de rettet feilen i ledningsnettet såpass kjapt i dag, så sitter jeg med følelsen at de dropper å ta betalt for reprasjonen av dette, for å "slippe" klaging på de 4200,- de tar for å bytte en del som i utgangspunktet ikke var et problem. Noen med erfaring/tanker rundt dette? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Februar 23, 2010 Du hadde helt rett!!! Hva blir premien? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Februar 23, 2010 Hva blir premien? Jobb i Møller? He he he 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Februar 23, 2010 Jobb i Møller? He he he Ellers takk, fortsetter med jobben min i olja heller 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Februar 23, 2010 Ellers takk, fortsetter med jobben min i olja heller Hvordan kjenner du til at det er problemer med ledningsnettet på disse? Synes det er rart Møller bytter andre deler og tar betalt for disse... Får litt "ullen" smak i munn... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Februar 23, 2010 Ikke opplevd det selv men sett at det har vært ett problem som går igjen på PD motorene, har vel fått med meg litt her og der om disse motorene 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Februar 23, 2010 I stavanger går Mr. Lønning under navnet Petter "Diesel-guru" Lønning... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Februar 23, 2010 Noe guru er jeg neppe men kan vel si at jeg er noe over gjennomsnittet interessert i td/tdi 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Februar 23, 2010 Hvordan kjenner du til at det er problemer med ledningsnettet på disse? Synes det er rart Møller bytter andre deler og tar betalt for disse... Får litt "ullen" smak i munn... Mistanke heter det;) Feilsøker en god del og er ganske sikker før man bytter deler:) Men er jo litt surt såklart, så er opp til den enkelte åssen man takler det.. Du vil nok ha veldig gode argumenter for en god del pruting på den prisen:) Møller Follo dette eller? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Februar 23, 2010 Ikke opplevd det selv men sett at det har vært ett problem som går igjen på PD motorene, har vel fått med meg litt her og der om disse motorene Ikke hørt om det før jeg lusket rundt på nett når Poloen hadde start/stopp problemer. Viste seg at det var en relativt kjent feil. Byttet ledningsnettet og vips - som ny 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Februar 23, 2010 (endret) Mistanke heter det;) Feilsøker en god del og er ganske sikker før man bytter deler:)Men er jo litt surt såklart, så er opp til den enkelte åssen man takler det.. Du vil nok ha veldig gode argumenter for en god del pruting på den prisen:) Møller Follo dette eller? Dette var nok Møller Follo ja... Bilen ble hentet på mob garanti av Viking. Spurte om å få den til Oppegård, men valget var Ski eller Moss (valgte Ski da det er mye enklere da jeg tar toget forbi Ski hver dag) Tok opp med de at jeg synes det var rart at jeg skulle betale for bytte av deler som ikke trengte byttes. De unskyldte seg da med at dette var deler som røyk ofte uansett så da var det jo bra å få byttet denne og at de ikke hadde tatt betalt for jobben med ledningsnettet. Spurte da hvor mye det ville kostet å bare fikse ledningsnettet og han antydet da ca. 2000,-. Det som står på faktura er følgende: Gjennomgang Rep motor stopp Rep ledningsnett Guidet feilsøking Oljefilterflens ut- og innmontert Impusgiverfor veivaksel ut/inn Giver 036 906 433 E - Rab% 8,0 Pakning 038 117 070 - Rab% 8,0 Pakning 038 117 070 A - Rab% 15,0 Avtalt pris - 4.200,- (hvem de har avtalt dette med må gudene vite - Det er prisen jeg fikk på torsdag når det var turtalsføler de mente var problemet) Noen av dere som kjenner til feilen med ledningsnettet som vet hva det koster å fikse? Føler de skjønner at de har gjort en feil ved å bytte denne og "pynter brura" (les regninga) ved så å ikke ta betalt for rep av ledningsnettet... En annen ting - Når det gjelder 'Oljefilterflens ut- og innmontert' - Vil dette føre til miste av olje? Sjekket olje når jeg kom hjem og da var det veldig lav oljestand... Ikke lenge siden jeg peilet/fylte olje... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Februar 23, 2010 Ikke hørt om det før jeg lusket rundt på nett når Poloen hadde start/stopp problemer. Viste seg at det var en relativt kjent feil. Byttet ledningsnettet og vips - som ny Kan du si litt mer om hva du bytte? Man bytter vel ikke hele ledningsnettet? Kostnad for deler? Hvor mye jobb? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Februar 24, 2010 Lednignsnettet koster ca 700 kr, og er en times jobb om man har gjort dette før. At turtallsføleren er et kjent problem har jeg aldri hørt om. Dessuten burde de fint klart og målt seg frem til om denne er gåen før de skifter den. De har tilgang på alt av hidden på alle sensorer på bilen, så da skal det være en smal sak. Desverre virker det som ikke bestandig Møller, eller forhandlere generellt er super flinke på feilsøkning, da mye av tiden på verkstedene brukes til service av kundebiler. Det finnes da selvfølgelig unntak, men er enig med deg at prisen er drøy. Det er DE som tabber seg når de skifter feil del, og bilen ikke fungerer etterpå. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Februar 26, 2010 Kan du si litt mer om hva du bytte? Man bytter vel ikke hele ledningsnettet? Kostnad for deler? Hvor mye jobb? Noen timer kanskje om du ikke har gjort det før. Jeg var ganske grundig og renset pakningen i toppdekselet i samme slengen - en del olje rundt om kring. Se denne linken. Er på tysk men bildene er gode og detaljerte: http://www.sgaf.de/node/253304 Ellers en generell og veldig god tråd om PD TDI og start-/motorproblemer: http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=199398 Lykke til 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Februar 28, 2010 Lednignsnettet koster ca 700 kr, og er en times jobb om man har gjort dette før. Noen timer kanskje om du ikke har gjort det før. Jeg var ganske grundig og renset pakningen i toppdekselet i samme slengen - en del olje rundt om kring Takk for info! Jeg synes også de burde klart å finne ut om turtallsføleren faktisk var gåen eller ei før de skiftet den. Føler at de skjønner de har "drete på draget" siden de ikke ville ha betalt for det som faktisk fikset bilen. Dette er vel en "vanlig" måte å gjøre det på for at "vanlige" kunder skal føle seg godt tatt vare på Det står følgende på fakturaen 'Oljefilterflens ut- og innmontert'. Noen som vet om dette gjør at motor mister olje? Når jeg kom hjem sjekket jeg olje og det var veldig lite olje på motoren. I tillegg fant turtalsføleren som de hadde byttet liggende løs!!! i motorrommet!!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...