Audi 100 1990 Q: Bilen går noen sekunder før den stopper igjen! Bare kaldstart dysa?

Anbefalte innlegg

Løsning:

Sjekket bensintrykket med bensintrykkmåleren fra en tidligere bil og der var det ikke store trykket...

Byttet bensinpumpe og bilen gikk som en kule igjen!

Tusen takk til alle som har bidratt med feilsøkingen!

Nå ble jeg glad igjen :-)

 

 

Hei!

 

Jeg har en Audi 100Q 1990 som stopper etter bare noen sekunder på tomgang.

 

Hva som skjer:

Første gang jeg starter bilen etter å hatt den stående en stund så starter den og rakler igang.. Går i 5-15 sekunder til den stopper. Høres ut som den kjører seg tom for bensin.

Neste gang jeg forsøker å starte bilen så starter den kanskje i ett par sekunder og går såvidt på 2-3 syl.

 

Hva jeg har gjort:

 

1. Har byttet bensinfilteret fremme i motorrom da jeg tenkte det kunne være tett.. (Filteret var fullt av bensin)

2. Skulle til å bytte bensinpumpen i tanken helt til jeg fikk en høytrykksdusj i trynet da jeg skulle skru av slangen på toppen av tanken. (Går da utifra at det hvertfall leveres bensin)

Hører pumpen bygger trykk før start og rett etter motoren stopper.

 

Kan det være innsprøytningen som har streiket?

Noen andre vanlige feil på disse bilene?

Kan det være tenningen?

 

På forhånd takk!

 

Morten

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har ikke disse motorene hadd noen coil problemer?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan det være registeret som har hoppet? :-S

Noen som vet prosedyren for å sjekke tenningspunktet på disse bilene? :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har ikke disse motorene hadd noen coil problemer?

 

Ikke egentlig, men det er enkelte som mener det og at en ny coil alltid løser et hvert 2.3 10v problem :)

 

stikkord for å løse problemet:

0. søk på forumet, det ligger uendelig mange andre tråder på forumet her med 2.3 10v motorer som sliter :)

1. prøv å lese ut feilkoder...

2. sjekk hva som skjer når kjerra ikke starter.

3. tenning

4. bensin

5. luft (ja, også _nøye_ søking etter falskluft. Startgass = dødfødt i det fleste tilfeller)

6. register/timing

 

du sier forresten på tomgang.. går den normalt oppover i turtall? Hvor lenge har du hatt problemet?

Synes det lukter litt falskluft av dette, men er ikke sikkert....

 

gl hf :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På tomgang, de få sekundene den faktisk går, så går den nogenlunde normalt. Litt ekstra ventiltikking, men det vil jeg rett og slett tro kommer av kulden og at bilen aldri får varm olje.

 

Jeg har VAGCOM jeg skal forsøke å få til å fungere.. Se om jeg får ut noe feil.

 

Er mye mer vandt med feilsøking på nyere biler (Les 96- :-P)

Kan det være bensintrykksregulatoren som står forran KE-Jet`en som kan være synderen?

 

Morten

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva slags motor er dette egentlig? 2.3 R5?

Det høres egentlig mest ut som om den bare går på bensinen fra kaldstartdysen...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dag Bøsterud:

Der sa du noe interessant! Dæsken!

For denne dysa vil vel bli avslått med en gang motoren har gått x antall sekunder eller nådd en viss temperatur?

Er det noe jeg kan sjekke for å finne ut om dette er tilfelle?

Er denne innsprøytingen mekanisk med elektronisk styring?

 

Det er forresten en 2.3E NG, det går vel under R5 (Som jeg vil tro betyr rekke 5?) :-)

 

Morten

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det har vært en del tull med bensinfordeleren på både K og KE jetronic når de blir slitt.

Denne har KE jetronic som har elektronisk styring av bensinmengde, derav E'n.

Kan være den starter på kaldstartdyse hvis den har lekkasje på (innsugs)slangen fra bensinfordeler til innsuget. Da drar den kanskje ikke opp spjeldet i bensinfordeleren nok til at den går når kaldstartdyse stenger.

Du kan prøve å løfte spjeldet for hånd fra luftfiltersiden mens du får noen til å starte bilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg vært ute i behagelige -25°C som det er her nå og testet det Ståle foreslo.

 

Jeg tok opp en video da jeg gjorde testen også.. Håper det gir noe mer å gå på :-)

 

For å i det hele tatt å få start på bilen så måtte jeg løfte forsiktig på spjelet inne i luftfilterboksen.

Jeg tror i det minste det er det som gjorde at den startet.

Jeg hørte også en litt ukjent lyd rett før bilen startet (Video: 0:11), dette skjedde etter at fører slo av tenning og slo den på igjen i stedet for å bare ta tilbake nøkkelen nok til å starte bilen igjen.

Etter at bilen er startet går den fint på tomgang helt til jeg drar litt på gassen (Video: 0:22)

Da høres det ut som den kveles og bilen stopper om jeg holder dette gående.

 

Video:

 

 

mvh

Morten

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville sjekket innsugsslangen for lekk, men tipper du trenger en ny bensinfordeler.

Den er jo greit å bytte så prøv å få tak i en du kan prøve.

Høres ut som du kan utelukke tenningsproblemer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du skiftet temperatursensoren til KE-Jetronic?

Det er et velkjent at den ryker, og da vil jeg nok tro at motorstyringen får signal om "varmt" konstant. Da gir trykkregulatoren på siden av bensinmengdefordeleren 3,6 +/- 0,2 bar konstant, og resultatet er en motor som er omtrent umulig å starte etc etc...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville sjekket innsugsslangen for lekk, men tipper du trenger en ny bensinfordeler.

Den er jo greit å bytte så prøv å få tak i en du kan prøve.

Høres ut som du kan utelukke tenningsproblemer.

 

Jeg har jobbet mye med K-Jetronc, og såfremt det ikke kommer vann inn i bensinmengdefordelerne så skal det veldig mye til for at de ryker. Dette er en rimelig solid enhet, og den står for en støyt - bare ikke fukt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du skiftet temperatursensoren til KE-Jetronic?

Det er et velkjent at den ryker, og da vil jeg nok tro at motorstyringen får signal om "varmt" konstant. Da gir trykkregulatoren på siden av bensinmengdefordeleren 3,6 +/- 0,2 bar konstant, og resultatet er en motor som er omtrent umulig å starte etc etc...

 

Rart den går fint på tomgang hvis den får signal om varm motor, men det er vel en grei sak å ohm'e tempføleren. Har ikke hidden på denne, men det har kanskje du Dag?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rart den går fint på tomgang hvis den får signal om varm motor, men det er vel en grei sak å ohm'e tempføleren. Har ikke hidden på denne, men det har kanskje du Dag?

 

Det som skjer er trolig at den går på tomgang ved hjelp av den elektronisk styrte tomgangen (2.3 KE-Jet har ingen tomgangsskrue), og klarer å løfte spjeldet litt. Den vil gå for magert.

 

Når man prøver å gi gass vil motstanden mot spjeldet være for stor i forhold til hva motoren trenger av bensin (mao, den får mager blanding), og motoren vil stoppe.

 

Nei; jeg har ikke noe hidden på disse følerne. Når jeg kjøper en bil som er 10-15 år pleier jeg å skifte slike følere uansett (=

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har jobbet mye med K-Jetronc, og såfremt det ikke kommer vann inn i bensinmengdefordelerne så skal det veldig mye til for at de ryker. Dette er en rimelig solid enhet, og den står for en støyt - bare ikke fukt.

 

Mulig det er fukt som gjør det. Har en bil som ikke gikk over 3000omrd uansett belastning. Den hørtes ut som denne når jeg ga gass. Prøvde det meste inkl tempføler og bensintrykkreg, men måtte til slutt bytte mengdefordeler. Ble bra da. Dette var en K-jet å ikke en KE.

Kjenner også flere som har hatt lignende problemer som Morten her som har løst dette ved å bytte mengdefordeleren(KE).

Det er jo en mekanisk del som blir slitt, men det er vel ikke så vanlig at de "ryker". Mer vanlig med treg start ved varm/halvvarm motor osv. Det kan derimot sikkert trøbbel hvis det kommer skitt inn i de. Har hørt at stempelet som styrer bensinmengden kan "skjære" seg.

 

Over til problemet igjen.

Du skrev først at den startet i noen sekunder når den var kald. Dette tyder som nevnt på at den går på kaldstartdysa, men da kan den ikke få signal om varm motor fra tempføler.

Etterpå skrev du at den starta (trolig) etter at du løfta spjeldet manuelt å går fint på tomgang til du gir gass. Det kan være flere ting som gjør dette bl.a tempføler, vakumlekk++

Bensintrykkreg er vel vakumstyrt på KE å ikke "elektrisk" som på K. Denne får vakum fra innsuget så lekk her kan sikkert føre til trøbbel med bensintrykket også.

Kan du ikke la den gå seg varm på tomgang å se hvordan den oppfører seg da.

Da kan du jo ohme tempføler både kald og varm for å se om det er noen forskjell. Hvis motstanden forandrer seg tyder det på att denne er ok.

Lenge siden jeg har vært borti KE så kjenner jeg er litt rusten her, men da har du da litt å prøve.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig det er fukt som gjør det. Har en bil som ikke gikk over 3000omrd uansett belastning. Den hørtes ut som denne når jeg ga gass. Prøvde det meste inkl tempføler og bensintrykkreg, men måtte til slutt bytte mengdefordeler. Ble bra da. Dette var en K-jet å ikke en KE.

Kjenner også flere som har hatt lignende problemer som Morten her som har løst dette ved å bytte mengdefordeleren(KE).

Det er jo en mekanisk del som blir slitt, men det er vel ikke så vanlig at de "ryker". Mer vanlig med treg start ved varm/halvvarm motor osv. Det kan derimot sikkert trøbbel hvis det kommer skitt inn i de. Har hørt at stempelet som styrer bensinmengden kan "skjære" seg.

 

Over til problemet igjen.

Du skrev først at den startet i noen sekunder når den var kald. Dette tyder som nevnt på at den går på kaldstartdysa, men da kan den ikke få signal om varm motor fra tempføler.

Etterpå skrev du at den starta (trolig) etter at du løfta spjeldet manuelt å går fint på tomgang til du gir gass. Det kan være flere ting som gjør dette bl.a tempføler, vakumlekk++

Bensintrykkreg er vel vakumstyrt på KE å ikke "elektrisk" som på K. Denne får vakum fra innsuget så lekk her kan sikkert føre til trøbbel med bensintrykket også.

Kan du ikke la den gå seg varm på tomgang å se hvordan den oppfører seg da.

Da kan du jo ohme tempføler både kald og varm for å se om det er noen forskjell. Hvis motstanden forandrer seg tyder det på att denne er ok.

Lenge siden jeg har vært borti KE så kjenner jeg er litt rusten her, men da har du da litt å prøve.

 

 

Litt off topic: Dette er generelt et K-/KA-Jet problem om det kommer MYE fukt i systemet (jeg tenker ikke på kondens på tanken) da bensinmengdefordeleren på K-/KA-Jet er laget av støpejern og kan ruste. På KE-Jet er den laget av aluminium og ruster dermed ikke...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig det er fukt som gjør det. Har en bil som ikke gikk over 3000omrd uansett belastning. Den hørtes ut som denne når jeg ga gass. Prøvde det meste inkl tempføler og bensintrykkreg, men måtte til slutt bytte mengdefordeler. Ble bra da. Dette var en K-jet å ikke en KE.

Kjenner også flere som har hatt lignende problemer som Morten her som har løst dette ved å bytte mengdefordeleren(KE).

Det er jo en mekanisk del som blir slitt, men det er vel ikke så vanlig at de "ryker". Mer vanlig med treg start ved varm/halvvarm motor osv. Det kan derimot sikkert trøbbel hvis det kommer skitt inn i de. Har hørt at stempelet som styrer bensinmengden kan "skjære" seg.

 

Over til problemet igjen.

Du skrev først at den startet i noen sekunder når den var kald. Dette tyder som nevnt på at den går på kaldstartdysa, men da kan den ikke få signal om varm motor fra tempføler.

Etterpå skrev du at den starta (trolig) etter at du løfta spjeldet manuelt å går fint på tomgang til du gir gass. Det kan være flere ting som gjør dette bl.a tempføler, vakumlekk++

Bensintrykkreg er vel vakumstyrt på KE å ikke "elektrisk" som på K. Denne får vakum fra innsuget så lekk her kan sikkert føre til trøbbel med bensintrykket også.

Kan du ikke la den gå seg varm på tomgang å se hvordan den oppfører seg da.

Da kan du jo ohme tempføler både kald og varm for å se om det er noen forskjell. Hvis motstanden forandrer seg tyder det på att denne er ok.

Lenge siden jeg har vært borti KE så kjenner jeg er litt rusten her, men da har du da litt å prøve.

 

Beklager, men du har nok misforstått.

Styretrykkregulatoren (såkalt bensintrykkregulatoren) på KE-Jet er ene og alene elektronisk styrt.

På K-/KA-Jet derimot er dette en innretning styrt av en bimetallfjær, på noen modeller vakuum og/eller en elektrisk tilkobling i tillegg.

 

Jeg innrømmer gjerne at KE-Jetronic ikke er mitt store felt, da jeg takk og lov aldri har vært belemret med en bil med det møkkasystemet, men jeg har derimot god greie på K-/KA-Jetronic. Det jeg har plukket opp om KE-Jetronic er i alle fall at gjengangere er vakuumlekkasje samt temperaturføler til motorstyring.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ahh... sorry.. men dekksparker metoden å bytte deler uten å ha en god og logisk begrunnelse er helt på jordet... du kan sannsynligvis kjøpe deg en ny bil for summen det koster å kjøpe de delene før du tilfeldigvis klarer å gjette riktig del....

 

Btw. det er ikke no vits å gi gass når du prøver å starte :P

Det er nok heller ikke vagcom på disse bilene.. det eneste du trenger er en sikring evt. noen ledningsstumper og muligens en lampe :)

 

Om varmesensoren hadde vært dæv så hadde du klart å holde bilen i livet, du får ekstra bensin i maks 10 sekunder uansett. :)

Og den sensoren har to sensorer som skal være lik ohm på.... husker ikke talla helt nå, men ligger på forumet et sted.

 

Men uansett.. hvis du har lyst til å få liv i bilen din, hvorfor har du da ikke prøvd å gjøre det jeg sa da? For kaldt? :P

Ville vel tatt så hardt i at det er en elementær måte å finne hva som feiler kjerra på :)

 

Og bare for å få avklart en sak med en gang.. kjenn GODT rundt på belgen din o.l., gjerne under også, etter spreker som kan lage falskluft. Du sier du måtte løfte litt på spjeldet for å få start på kjerra... høres det jo ut som 1. vakuum fra motor klarer ikke løfte spjeldet. eller 2. motorn får ikke nok bensin ved løfting av spjeld :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg innrømmer gjerne at KE-Jetronic ikke er mitt store felt, da jeg takk og lov aldri har vært belemret med en bil med det møkkasystemet, men jeg har derimot god greie på K-/KA-Jetronic. Det jeg har plukket opp om KE-Jetronic er i alle fall at gjengangere er vakuumlekkasje samt temperaturføler til motorstyring.

 

Ke-jet er faktisk mye bedre enn folk tror. Ville vel heller påstå at dens dårlige rykte baserer seg mer på klovner som skal fikse bil, og når de da feiler pga. de peller på ting de åpenbart ikke har peiling på så blir de sure og kaller systemet for drit :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan det være hallgiver som tuller? Bare et forslag.. da denne er et kjent problem på audi 100 :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her ble det mye diskusjon gitt :-)

Jeg skal forsøke å skru av belgen og se etter lekkasje :-)

Skal også se om jeg får bilen til å bli varm ved å få dn til å gå på tomgang.

Det skal sies at bilen stoppet under kjøring første gang, og ble da bare svakere og svakere helt til den stoppet helt.

Så den var da altså varm når den stoppet.

Men skal ta en titt nå etterpå!

 

Morten

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan det være hallgiver som tuller? Bare et forslag.. da denne er et kjent problem på audi 100 :)

 

Dette er en slitedel så å si at det er et problem er vel å ta litt i... jeg vet om deler, som feks, bensin, olje og dekk som er større problem :P

 

Men ja, det kan være det. Men det er ikke spesielt sannsynlig. Halgivere har en tendens til å plutselig slutte å funke, slik som bensinpumper, men det hender de har perioder hvor de er nesten døde.

Uansett, det er akkurat derfor du skal sjekke om du har tenning osv. slik jeg skrev, fordi da finner du ut i hvilken "del av systemet" feil (kan være flere) befinner seg i :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor holder du til hen i Landet ??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stjørdal :-) Trøndelag :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.