Erfaringer med alternativ fortolling??

Anbefalte innlegg

Har fått fatt på en Audi V8'er som kun er momset inn i Norge, men denne er i såpass bra stand at det frister å betale engangsavgift på denne og få registrert denne på norske skilter....;)

MEN det kommer selvsagt veldig an på hvor mye man må forvente å betale i avgifter da...

Og da er jo alternativ fortolling eneste redningen for en slik bil, men jeg får ikke helt grep på hvordan denne "kan" beregnes da det ligger veldig lite bruktbilpriser ute for denne typen biler..

Bilen er en '89 Audi V8, 3,6l sedan, ccm og vekt er jo greit å finne:p, samme med verdi som denne er momset inn med, men kan noen være behjelpelig med verdi på bruktpris på en slik bil og hva nybilpris vil være som legges til grunn??

Ut ifra egne ca beregninger så vanlig fortolling komme seg på godt over 100' kr, men alternativ beregning kan kanskje være ned mot 25' kr....

Noen som har erfaring med dette, og kanskje helst fra tilsvarende bil eller noe i samme båt...: klø :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I første omgang må du vel uansett betale vanlig avgift, og så eventuelt få refundert overskytende i forhold til alternativ...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I første omgang må du vel uansett betale vanlig avgift, og så eventuelt få refundert overskytende i forhold til alternativ...

Jepp, det er slik jeg har forstått det jeg også, og så er den alternative behandlingen / utregningen bindende hvis man velger å kreve dette.

Men det som hadde vært interessant å vite, var om hvor man kan finne bruktbilpriser på disse når det ikke ligger noe ut for salg.. Og nybilpris som man regner også med i dette, for jeg tror ikke Tollvesenet er interessert i å gi et "overslag" over hva den alternative avgiften vil bli hvis jeg velger dette....: bråk :

Så hvis noen hadde allerede gjort dette, eller har hørt om dette, eller kan regelverket til fingerespissene, så kunne det vært greit å fått noen tips eller delt noen erfaringer..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp, det er slik jeg har forstått det jeg også, og så er den alternative behandlingen / utregningen bindende hvis man velger å kreve dette.

Men det som hadde vært interessant å vite, var om hvor man kan finne bruktbilpriser på disse når det ikke ligger noe ut for salg.. Og nybilpris som man regner også med i dette, for jeg tror ikke Tollvesenet er interessert i å gi et "overslag" over hva den alternative avgiften vil bli hvis jeg velger dette....: bråk :

Så hvis noen hadde allerede gjort dette, eller har hørt om dette, eller kan regelverket til fingerespissene, så kunne det vært greit å fått noen tips eller delt noen erfaringer..

Min 1990 Audi 100 TQ Sport Exklusiv ble importert før jul 2008. ALLE biler som enten ikke står prislitene eller er over ti år sendes over for vurderes spesielt. Det har nok lite å si for utfallet, det tar nok vel og merke bare lenger tid da de som regner ut må lete etter priser etc etc.

Jeg betalte 40056 kr inkl 1300 kr i vraktpant for å få skilter på bilen. Skjemaet for alternativ beregning må du fylle ut senest innen 14 dager, så du kan like godt fylle det ut med en gang. Totalt måtte jeg ut med 8359 kr inkl 1300 kr i vrakpant. Resten fikk jeg kreditert av tollvesenet 14 dager etter jeg betalte dem avgift.

På en bil som Audi V8, S4, S6 og generelt alle biler som er gamle med litt effekt vil alternativ beregning alltid lønne seg. Dersom bilen er i bra stand er det bare å iverksette tiltak så fort som mulig (=

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for info :)

Jeg ser også at det er alternativ beregning som vil "lønne" seg, ved slike gamle biler.

Utfordringen min er at engangsavgiften (eks. mva som allerede er betalt) vil komme seg på ca 115.000 kr, som da må betales inn før man evt. får refundert mellomværende mot den alternative avgiften.

Det er defor "litt" kurant å finne ut hvor man kan havne på den alternative avgiften for å se om det lønner seg å gjøre dette kontra å prøve å rette og fikse den skadede norske bilen som jeg har stående og evt. flytte over deler på denne.

Men det er vel også slik at engangsavgiften må betales før jeg kan stille opp til Bilvrangsynet for teknisk gjennomgang?

Så i verste fall kan jeg risikere å legget ut 100' +, og ikke få skilter på bilen når jeg kommer til Bilvrangsynet, HVIS jeg ikke har hatt en total gjennomgang av det tekniske på bilen først?

Samt at det vel også kreven en TÜV- / Fakra (??) attest på bilen for at den også skal bli registert her oppe på berget når den er så gammel som 1989 modell??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ser også at det er alternativ beregning som vil "lønne" seg, ved slike gamle biler.

Utfordringen min er at engangsavgiften (eks. mva som allerede er betalt) vil komme seg på ca 115.000 kr, som da må betales inn før man evt. får refundert mellomværende mot den alternative avgiften.

Det er defor "litt" kurant å finne ut hvor man kan havne på den alternative avgiften for å se om det lønner seg å gjøre dette kontra å prøve å rette og fikse den skadede norske bilen som jeg har stående og evt. flytte over deler på denne.

Men det er vel også slik at engangsavgiften må betales før jeg kan stille opp til Bilvrangsynet for teknisk gjennomgang?

Så i verste fall kan jeg risikere å legget ut 100' +, og ikke få skilter på bilen når jeg kommer til Bilvrangsynet, HVIS jeg ikke har hatt en total gjennomgang av det tekniske på bilen først?

Samt at det vel også kreven en TÜV- / Fakra (??) attest på bilen for at den også skal bli registert her oppe på berget når den er så gammel som 1989 modell??

Hvis du har en skadet bil med norske papirer kan du søke om å foreta et karoseribytte.

Det bør være en del skade på bilen. Ev. rust i ramme.

Det kreves at du bruker 3-5 hovedkomponenter fra den norske bilen, f.eks motor, girkasse, bakstilling. Biltilsynet plomberer disse og vil se at de står i det nye karosseriet.

Du for nytt rammenr av biltilsynet,

Du slipper da engangsavgift.

Om motoren ryker et år senere så kan ingen nekte deg å bytte den :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grattis med 2x V8 Espen :) Har sett at disse har stått på Nardo/Risvollan i ganske mange år egentlig. Jeg ville prøvd å fått til et karosseribytte. Dette fordrer at du får et autorisert verksted til å søke for deg (ES-Tuning kan kanskje gi deg et par tips/hjelp, de har gjort dette mange ganger). Uansett så får du deg en veldig billig v8 om du søker om alternativ fortolling også. Jeg vil tro nybilprisen på disse lå på omkring 700.000kr i 1989, omkring det samme som UrQuattro (har sett priser på UrQ på mellom 700 og 850k). Jeg mener 200 10vq kostet ca 500.000 i 1986.

Mvh

EW

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Teknisk gjennomgang? Tjah. Da jeg kom med bilen min på Kongsvinger trafikkstasjon, sørget jeg bare for at den var så pen som mulig - minus skitt grunnet vegsalt - og de så ikke på noe som helst. Sjekket bare at chassinummer stemte, og that's it. Resten var bare masse papirer samt sørge for at de fikk pengene sine.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Espen!

Gratulerer med skikkelig Audi! Jeg mener du må vise bilen på trafikkstasjonen før evt. engangsavgift betales, det måtte jeg.(den ble vist mai 09)

Der skal "gromgutta" notere km. stand, slik tollen har det med i beregningen.TüV- papir må med på den "gamle" bilen! Lykke til!

mvh Sigurd....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Espen!

Gratulerer med skikkelig Audi! Jeg mener du må vise bilen på trafikkstasjonen før evt. engangsavgift betales, det måtte jeg.(den ble vist mai 09)

Der skal "gromgutta" notere km. stand, slik tollen har det med i beregningen.TüV- papir må med på den "gamle" bilen! Lykke til!

mvh Sigurd....

Du må ikke ha noen TÜV-papirer. Du må derimot ha ECE-papirer. Av en eller annen grunn er Norge eneste land i Europa som krever dette.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må ikke ha noen TÜV-papirer. Du må derimot ha ECE-papirer. Av en eller annen grunn er Norge eneste land i Europa som krever dette.

Riktig, ECE-papirer fra TÜV. Det var det jeg mente (roter litt).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nybilprisen på Audi V8 i 1988 var vel rundt en mill?

Det er vertfall det jeg har blitt fortalt av en som hadde papirene fra en "ny i norge" V8 fra 88.

Jeg har ikke papirer på dette, og lyver jeg så lyver han som fortalte det til meg.. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En annen løsning er vel å få noen som driver med import til å "ta den inn" for deg..... , de kan søke rett på alternativberegning etter hva jeg har forstått.

Man må jo sellfølgelig regne med å betale litt for det , men man slipper å hive ut den høye summen til å begynne med.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nybilprisen på Audi V8 i 1988 var vel rundt en mill?

Det er vertfall det jeg har blitt fortalt av en som hadde papirene fra en "ny i norge" V8 fra 88.

Jeg har ikke papirer på dette, og lyver jeg så lyver han som fortalte det til meg.. :)

Riktig det, faktisk kostet den 1.002.000.- da og noen år fremover! Liste på det har jeg, som Möller brukte den gang!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var det 1.002.000,- for 3.6 eller 4.2? :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var det 1.002.000,- for 3.6 eller 4.2? :)

Faktisk samme pris på 3.6 og 4.2 til 92. Mener 4.2 kostet mer siste året i 93`, men den har jeg ikke liste på!

Litt off topic, men til sammenlikning kostet i 1990: Audi 200 20V fra kr. 732.350.-. pluss 41.750.- for klima, 37.000.- for skinn, 20.860.- for soltak, og 11.860 for 4 x el. vindu.

44.000.- i tillegg for avant

Da snakker vi...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har det skjedd noen endringer på avgiftsberegninga det siste?

Spørr fordi jeg regna litt på S6`n min igjen , og finner ut at den har blitt en god del billigere enn i fjor.....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisann alle sammen , og takker for mange bra tilbakemeldinger og tips!!:tilber:

Har ikke fått tid til å sjekke noe som helst rundt dette enda, men det dukker da selvfølgelig opp spørsmål om hvor jeg kan få fatt på ECE / TÜV-dokumentasjon på denne? Mulig jeg må prøve å få fatt på dette fra Tyskland, hvis ikke noen her inne sitter med slike papirer som de gjerne vil dele på (mot kompensasjon selvfølgelig...)

Når det gjelder å få et firma til å ta inn bilen for meg (som har tollkreditt), så kjenner jeg ikke til noen firma der desverre, så det er nok litt "ute i dimman", karosseribytte er et alternativ, men er da også avhengig av å få et verksted til å søke om dette, og der har jeg ikke mange kontakter heller gitt....:o

Så jeg får bruke litt tid til å sjekke ut de ulike alternativene jeg har, og hva det krever av penger og innsats, så får jeg veie disse opp mot hverandre..:)

Og er det noen som har gode tips til verksted i Trondheim som har mulighet til å evt. rette en V8'er, så gi et hint... (og så gjør det ikke noe om de er rimelige heller...b: rolleyes )

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Faktisk samme pris på 3.6 og 4.2 til 92. Mener 4.2 kostet mer siste året i 93`, men den har jeg ikke liste på!

Litt off topic, men til sammenlikning kostet i 1990: Audi 200 20V fra kr. 732.350.-. pluss 41.750.- for klima, 37.000.- for skinn, 20.860.- for soltak, og 11.860 for 4 x el. vindu.

44.000.- i tillegg for avant

Da snakker vi...

Er prisen på 1002 000 kr den som legges til grunn ved alternativ fortolling som historisk nybilpris? Evt. med indeksjustering??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisann alle sammen , og takker for mange bra tilbakemeldinger og tips!!:tilber:

Har ikke fått tid til å sjekke noe som helst rundt dette enda, men det dukker da selvfølgelig opp spørsmål om hvor jeg kan få fatt på ECE / TÜV-dokumentasjon på denne? Mulig jeg må prøve å få fatt på dette fra Tyskland, hvis ikke noen her inne sitter med slike papirer som de gjerne vil dele på (mot kompensasjon selvfølgelig...)

Når det gjelder å få et firma til å ta inn bilen for meg (som har tollkreditt), så kjenner jeg ikke til noen firma der desverre, så det er nok litt "ute i dimman", karosseribytte er et alternativ, men er da også avhengig av å få et verksted til å søke om dette, og der har jeg ikke mange kontakter heller gitt....:o

Så jeg får bruke litt tid til å sjekke ut de ulike alternativene jeg har, og hva det krever av penger og innsats, så får jeg veie disse opp mot hverandre..:)

Og er det noen som har gode tips til verksted i Trondheim som har mulighet til å evt. rette en V8'er, så gi et hint... (og så gjør det ikke noe om de er rimelige heller...b: rolleyes )

ECE-papirer skrives ut til hver enkelt bil - altså på chassinummer - så der må du nok bare punge ut.

Da jeg skaffet mine ECE-dokumenter henvendte jeg meg hit:

Angela Breitenfeld

TÜV Nord Mobilität GmbH & Co. KG

Segeberger Landstr. 2b

24145 Kiel

Tel. 0431-7307-157

Fax. 0431-7307-186

e-mail:abreitenfeld@tuev-nord.de

Herfra koster ECE-dokumentene €69, de sender en kopi i posten og en kopi pr mail så snart de har mottatt pengene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For ECE-dokument så kan du også ta kontakt med Tom Sagerud hos Møller sentralt, det koster ca 2000kr, litt dyrere men trolig raskere enn TÜV.

Om du går inn på http://www.toll.no, så kan du legge inn nybilprisen = 1.002.000,-. Denne blir indeksjustert, så nybilpris i dag ville nok vært nærmere 1,5 mill. Og med en "listepris" gitt ca 70-80.000kr så kommer du til å få veldig lav toll på denne.

For oss som "sikler litt" på V8 etterhvert, så er det jo moro at prisene stuper ;)

Edit: Gjorde en kjapp beregning og tollavgiften kommer på ca 35000 for 3,6 (1990-modell) og 45000 for 4,2 (1992-modell)

mvh

EW

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er prisen på 1002 000 kr den som legges til grunn ved alternativ fortolling som historisk nybilpris? Evt. med indeksjustering??

Det vet jeg ikke. Jeg valgte "gamlemåten" da jeg betalte i fjor, og gadd ikke å sjekke hva som lønte seg for meg. (jeg har bare en 2,2 l, og penga blir borte uansett)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kaster meg på denne tråden!

Har en A4 2,8 30V Quattro -99 som jeg vurderer å ta hjem til Norge, men etter å ha brukt kalkulatoren til tollvesenet, ser en det blir dyrt. Ca. 110000,- i avgifter. Disse bilene er sjeldne i Norge og prisen varierer mye på de eksemplaren som jeg har sett. I EuroTaxGlass sine lister står denne bilen oppført med en verdi på 75000,- Dersom denne prisen blir satt inn i regnestykket for alternativ fortolling blir avgiften betydelig redusert. Ca. 50000,- etter mine beregninger.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ECE-papirer skrives ut til hver enkelt bil - altså på chassinummer - så der må du nok bare punge ut.

Da jeg skaffet mine ECE-dokumenter henvendte jeg meg hit:

Angela Breitenfeld

TÜV Nord Mobilität GmbH & Co. KG

Segeberger Landstr. 2b

24145 Kiel

Tel. 0431-7307-157

Fax. 0431-7307-186

e-mail:abreitenfeld@tuev-nord.de

Herfra koster ECE-dokumentene €69, de sender en kopi i posten og en kopi pr mail så snart de har mottatt pengene.

Da er ihvertfall ECE-dokumentene på gang :) Takker for tipset, har dog gått endel opp, må betale €95,20

for disse nå, men er uansett ingen "blod-pris"...

Har dog noen utfordringer med bilen før jeg virkelig setter igang med en evt. registrering....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ECE: Godt beskrevet over, brukte Tuv Nord (80euro) i Kiel og det tok 2 dager før papirene lå i posten med en regning på slep. Så det er ikke nødvendig at de skal ha betaling først.

Alt beregning: Kjenner du noen som har "toll kreditt" trenger de ikke å betale før endelig avgjørelse er tatt. som regel er det store bilforhandlere som har tollkreditt da det er som "depositum" i banken. Alternativt har de som er "speditører" også tollkreditt.

Lykke til, Stein

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.