Hva er forskjellene på 150/190hk 1.8t

Anbefalte innlegg

Leker litt med tanken på å få godkjennt min A4 avant 1.8TQ 2002 mod (B6) 150hk til 190 hk som TSQ ble levert med.

 

Hva er forskjellen på disse bilene, å da tenker jeg IKKE på styling å sånnt... Kun på det som skiller bilene fra hverandre teknisk.....

bremser, understell, ecu osv osv.......

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lite tips: Vær forberedt på at SVV kommer til å kreve dokumentasjon på at råkarosseriene er like og/eller tåler de ekstra påkjenningene det blir utsatt for. En liten setning med stempel på et papir fra Møller er det du trenger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde planer om det, men koster det noe å hente ut slik dokumentasjon på møller?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det gjør det garantert ikke. Isåfall bedriver din lokale møller dårlig kundeservice.

 

Jeg sendte tilsvarende søknad via e-post til sat..statens vegvesen med dokumentasjon på godkjente effektendringer i den aktuelle bilen jeg ville søke om å få godkjent dette i.

Det funket som smør. Fikk tilbake brev i posten etter noen uker med klarsignal for effektendring(som i dette tilfelle gjaldt motorbytte, men det spiller jo ingen rolle).

Dette gjaldt da en eldre Volvo, men det spiller jo heller ingen rolle så lenge dokumentene er i orden til den bilen søknaden gjelder for.

 

Send en mail til Møller og spør :) De er som regel kjappe med å svare.

Får du det du trenger fra dem så er det bare å søke i vei!

 

Edit: Ser at bilen din er en '02 mod. Det skal vel egentlig bety at du må betale snaut kr.400,- pr. hestekraft i effektavgift da bilen din "bare" er 8 år gammel.

..så kan du regne ut den totale effektavgiften du må ut med, selv ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det gjør det garantert ikke. Isåfall bedriver din lokale møller dårlig kundeservice.

 

Jeg sendte tilsvarende søknad via e-post til sat..statens vegvesen med dokumentasjon på godkjente effektendringer i den aktuelle bilen jeg ville søke om å få godkjent dette i.

Det funket som smør. Fikk tilbake brev i posten etter noen uker med klarsignal for effektendring(som i dette tilfelle gjaldt motorbytte, men det spiller jo ingen rolle).

Dette gjaldt da en eldre Volvo, men det spiller jo heller ingen rolle så lenge dokumentene er i orden til den bilen søknaden gjelder for.

 

Send en mail til Møller og spør :) De er som regel kjappe med å svare.

Får du det du trenger fra dem så er det bare å søke i vei!

 

Edit: Ser at bilen din er en '02 mod. Det skal vel egentlig bety at du må betale snaut kr.400,- pr. hestekraft i effektavgift da bilen din "bare" er 8 år gammel.

..så kan du regne ut den totale effektavgiften du må ut med, selv ;)

 

på opel skulle de ha 3k for papirene:S får vel sende møller en mail å høre da vettu;) rengnet ut på den kalkulatoren på hjemmesiden til toll kontoret å der ble det litt i overkant av 5000,-. men det er jo ikke sikkert at jeg gidder å begynne med den ombyggingen med en gang, kommer an på hvor mye som må gjøres;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette ble visst vanskeligere enn jeg trodde:S

De har ingen papirer på biler nyere enn 1991.....!!! Grunnet at AUDI ikke gidder å lage papirer fordi det er så mange variasjoner på de forskjellige bilene.......Blir for mye dokumentasjon....

Så jeg må muligens få møller lokalt (i dette tilfellet romeriket) til å finne de delene som skiller bilen fra hverandre, så gå god for at karrosseri og sånn tåler den effekten jeg skal ha.... Tror dette blir utrolig problematisk med tanke på å dokumentere for satans feigvesen at karosseriet mitt tåler den effekten sport quattroen har, dog det er samme karrosseriet!:(

Mista litt piffen nå gitt.....Vurderer å driite i heile greia!!

Ingen som har en en lysende idè om hvordan dett kan løses????: gråter :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan kjøpe tüv godkjent tuning først. Da vil du kunne få 195hk i vognkortet.

 

Så kan du vel søke om å bygge om til TSQ etterpå, da har du ihvertfall ikkje problem med effekten.

 

Berre eit tips. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen som har en en lysende idè om hvordan dett kan løses????: gråter :

 

Her er jeg!! ;)

Typegodkjenning - Møller er helt feil plass å gå til. De sender ut ombyggingspapirer for eldre modeller.

Kontakt delelageret hos din lokale møllerforhandler og spør etter en skriftlig uttalelse på om råkarosseriet er likt med det du ønsker å bygge om til.

 

Trynefaktor mellom Møller og VAG:

VAG tillater ikke ombygging av modeller etter 1990? Noe som medfører at Møller ikke kan sende ut dokumentasjon som relateres til ombygging. På en annen side, er det fullt lovlig å foreta et karosseribytte eller lignende hvor du er avhengig av dokumentasjon for råkarosseri.

 

Klikk på linken i signaturen min (Audi A3 under planlegging) så ser du at det ER mulig å hente ut råkarosseri-dokumentasjon ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan kjøpe tüv godkjent tuning først. Da vil du kunne få 195hk i vognkortet.

 

Så kan du vel søke om å bygge om til TSQ etterpå, da har du ihvertfall ikkje problem med effekten.

 

Berre eit tips. ;)

 

Hvordan er fremmgangs måten opp mot statens vegvesen her da?:)

 

Plana med ombyggingen til TSQ er i hovedsak å få 190 hk i vognkort, slik at hvis jeg blir stoppet med k04 opsettet, at straffen ikke blir like stor:P hehe:D 150hk--->230hk kontra 190hk----230hk:)

Jeg har allerede en chip fra FMS stående i bilen (var med bilen når jeg kjøpte den), så tenker det blir litt ekstra å kjøpe en ny chip, bare for å få 195hk i vognkort, så et custom map opp mot k04 opsettet.....Blir fort penger det, å blir sittende igjenn med to stk chip som jeg ikke bruker......

Det er vel dessuten ikke bra å drive å lodde inn å ut chipper så mange gang heller, med tanke på "slitasje" på kretskortet....

 

Eller??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er jeg!! ;)

Typegodkjenning - Møller er helt feil plass å gå til. De sender ut ombyggingspapirer for eldre modeller.

Kontakt delelageret hos din lokale møllerforhandler og spør etter en skriftlig uttalelse på om råkarosseriet er likt med det du ønsker å bygge om til.

 

Trynefaktor mellom Møller og VAG:

VAG tillater ikke ombygging av modeller etter 1990? Noe som medfører at Møller ikke kan sende ut dokumentasjon som relateres til ombygging. På en annen side, er det fullt lovlig å foreta et karosseribytte eller lignende hvor du er avhengig av dokumentasjon for råkarosseri.

 

Klikk på linken i signaturen min (Audi A3 under planlegging) så ser du at det ER mulig å hente ut råkarosseri-dokumentasjon ;)

 

Jeg får vel stikke oppom møller å høre da vettu;)

Takk for fine svar!:D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan er fremmgangs måten opp mot statens vegvesen her da?:)

 

Plana med ombyggingen til TSQ er i hovedsak å få 190 hk i vognkort, slik at hvis jeg blir stoppet med k04 opsettet, at straffen ikke blir like stor:P hehe:D 150hk--->230hk kontra 190hk----230hk:)

Jeg har allerede en chip fra FMS stående i bilen (var med bilen når jeg kjøpte den), så tenker det blir litt ekstra å kjøpe en ny chip, bare for å få 195hk i vognkort, så et custom map opp mot k04 opsettet.....Blir fort penger det, å blir sittende igjenn med to stk chip som jeg ikke bruker......

Det er vel dessuten ikke bra å drive å lodde inn å ut chipper så mange gang heller, med tanke på "slitasje" på kretskortet....

 

Eller??

Tja, eg syns vel ikkje å betale 2800kr ekstra for ny chip er mykje, dersom du har til hensikt å ha dette godkjent i bilen din.

 

Denne bilen er ikkje nødvendig å lodde, og eg regner ikkje med at FMS har gjort dette heller.

 

Du må sjekke med din trafikkstasjon korleis du skal gå fram for å få det godkjent.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forskjellen mellom 150/163hk og 190Hk A4 B6 er at på 150hk er det 288mm bremserforan 245mm bremser bak og på 190hk er det 312mm foranforan og 255 bak! kunn skiver og kalipper holdere som er ulikt! på 190hk er det standar med 6trinns girkasse og 2 intercoolere! ellers ligger vel de største endringene ellers kunn i motor! er BEX motor kode på alle 190hk! alle 190hk utgavene er vel også levert med ett litt annet understell fra quattero GMBH. dette kunne vel ogsp fåes som ekstra på 150/163hk utgavene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja, eg syns vel ikkje å betale 2800kr ekstra for ny chip er mykje, dersom du har til hensikt å ha dette godkjent i bilen din.

 

Denne bilen er ikkje nødvendig å lodde, og eg regner ikkje med at FMS har gjort dette heller.

 

Du må sjekke med din trafikkstasjon korleis du skal gå fram for å få det godkjent.

 

Å trodde det var ca 6000,- jeg:P Mn da er det kanskje en bedre mulighet;)

FMS har loddet inn chip i min desverre:S

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forskjellen mellom 150/163hk og 190Hk A4 B6 er at på 150hk er det 288mm bremserforan 245mm bremser bak og på 190hk er det 312mm foranforan og 255 bak! kunn skiver og kalipper holdere som er ulikt! på 190hk er det standar med 6trinns girkasse og 2 intercoolere! ellers ligger vel de største endringene ellers kunn i motor! er BEX motor kode på alle 190hk! alle 190hk utgavene er vel også levert med ett litt annet understell fra quattero GMBH. dette kunne vel ogsp fåes som ekstra på 150/163hk utgavene.

 

Okei.....tenker kanskje at det blir å prøve å få det godkjent med den TÜv godkjente chippen da...er i utgangspunktet effekten jeg er ute etter:)

Men får jeg godkjent 195hk i vognkortet med de bremsene jeg har da?

Hva er forskjellen på BEX og AVJ da? bortsett fra effekten da så klart:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

190 har større turbo, andre dyser tror jeg, 2 intercoolere, annen sw, sikkert noe mere også..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.