VAG garanti vs reklamasjonsrett

Anbefalte innlegg

Garanti på VAG biler er vel en sak for seg sjøl, den er vel på et par år. Men... det er vel noe som heter reklamasjonsrett ifølge kjøpsloven også?? Og den er jo på 5 år på produkter som er ment å vare vesentlig lengre enn 5 år. Den må vel absolutt gjelde på biler ?? Noen som har erfaring med slike saker ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man har på vag kjøpt ny i norge 2 år fabrikk garanti, 1 ekstra år fra møller. eller maks 100000km. så gjelder kjøpsloven i 5 år.. ,med reklamasjonsrett.. (som på ingen måte er en garanti rett) Men om noe ryker som har en forventet levetid som er lengre og kunden ikke har bidratt til at noe ryker med uriktig bruk eller utvendige påvirkninger, så dekkes det meste innen 5 år på bil kjøpt ny i norge.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

3 år på VAG solgt nye i Norge. Forhandlerne tar veldig mye på reklamasjon også, hvis servicer er fulgt, og da helst på merkeverksted. 5 års reklamasjon gjelder på bil også. Jeg har ihvertfall opplevd å få en god del på reklamasjon på biler jeg har hatt på verksted.

Er man god kunde, og har et bra kundeforhold til lokal forhandler, tror jeg man møter mest velvilje.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi er stortsett snille på reklamasjonsrett spm.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Km gjelder også på 5 års regelen, vi fikk byttet klimapumpe (20 000kr) på en bil som hadde 2005 modell som nesten hadde gått 170 000km, men vi måtte mase.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forbrukerkjøpsloven inneholder da vitterlig ingen bestemmelse om maks km. grense. Det er hakkende likegyldig for den absolutte reklamasjonsfrist om bilen har kjørt 600. 000 eller 60. 000 så lenge det er under 5 år siden kjøpet til man reklamerer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forbrukerkjøpsloven inneholder da vitterlig ingen bestemmelse om maks km. grense. Det er hakkende likegyldig for den absolutte reklamasjonsfrist om bilen har kjørt 600. 000 eller 60. 000 så lenge det er under 5 år siden kjøpet til man reklamerer.

 

Nei,dersom bilen har gått unormalt mye så teller det faktisk inn.... en girkasse f.eks er jo ment til å holde vesentlig lenger enn 5 år ja men om bilen har gått 500`km på 5 år så stiller saken seg annerledes da det er unormal bruk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forbrukerkjøpsloven inneholder da vitterlig ingen bestemmelse om maks km. grense. Det er hakkende likegyldig for den absolutte reklamasjonsfrist om bilen har kjørt 600. 000 eller 60. 000 så lenge det er under 5 år siden kjøpet til man reklamerer.

 

Nei heller ingen som påstår dette her. Men garantien fra fabrikken gjelder kun opp til 100.000km. : vinke :

 

Kan også nevne at BMW har 2 års garanti, og KIA nå gir 7års garanti. Garanti er noe fabrikken og importøren kan sette til hva de vil. Helt opp til dem men det påvirker så klart salget.

Kjøpsloven kan ingen snu seg unna når de skal selge biler i norge, på lik linje som med oppvaskmaskiner.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var på service i dag hos den lokale Vw forhandleren med min 2006mod Passat.

Her ble det påvist slark i tannstang, defekte parksesorer,defekt rele til lyktespylere, sinkslipp på alle dører og begge bakskjermer.

Det er også antydning til korosjon ved takrails.

Korosjon på dører og bakskjermer ble det søkt reklamasjon på, men å få noen dekning på tak var bare å glemme, da dette var ettermontert ekstrautstyr. WHAT?

Ba også om å få vurdert tannstang, parksensorer og rele til lyktespylere som reklamasjon, men det kunne jeg bare glemme da bilen har gått over 100000km (137000km).

Alle disse tingene burde vel falle inn under 5 års regelen ang reklamasjon i henhold til kjøpsloven?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ny runde hos den lokale forhandleren i dag.

Så nå er det levert inn krav om reklamasjon på tak, alle dører, begge bakskjermer, tannstang, parksensorer og rele for lyktespylere.

Pipa fikk en annen lyd når jeg forklarte at jeg hadde sjekka med forbrukerrådet ang reklamasjonsrett, og at den ikke sier noe om antall kjørte km.

Tror jeg skal kjøre på med setetrekkene også.

Et skinnsete er da ment å vare lengre enn 5 år?

Er jo nesten litt synd at jeg ikke har antydning til dårlig svinghjul ;)

Har dog merket vibrasjoner i bil, og at motor rister en del på tomgang ved enkelte tilfeller.

Kan dette være indikason på dårlig svinghjul?

Etter å ha prata med kundemottaker i dag, så forstår jeg at dem prøver å sno seg unna reklamasjoner.

Han kunne fortelle at verkstedet må selv dekke 20% av kostnaden ved reklamasjoner, selv om dem ikke har solgt bilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et skinnsete er da ment å vare lengre enn 5 år?

 

Et skinnsete skal nok vare betraktelig lengre enn 5år, såfremst det er vedlikeholdt :)

 

 

Etter å ha prata med kundemottaker i dag, så forstår jeg at dem prøver å sno seg unna reklamasjoner.

 

Sulland på Mo dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et skinnsete skal nok vare betraktelig lengre enn 5år, såfremst det er vedlikeholdt :)

 

 

 

 

Sulland på Mo dette?

 

Har skinnseter i min 2006 Golf også.

Og her er det ikke tegn til slitasje i det hele tatt, og det virker som om det er bedre kvalitet på skinnet.

I Passaten ser skinnet "slettere" ut i strukturen, og ser nesten litt kunstig ut.

Dette er ikke på Mo, men i Mosjøen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nyttig info dette Rune... :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nyttig info dette Rune... :)

 

Håper det kan hjelpe andre i samme situasjon.;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant denne setningen på forbrukerportalen.

" All elektronikk kommer helt klart inn under femårs-regelen. Det samme gjør motor, gir, drivverk, lakk, setetrekk og bremser unntatt bremseklosser."

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har Passaten vært inne for diverse reklamasjonsarbeide.

Fikk bytta svinghjul, fjærbeinslagre begge sider foran, 3 parksensorer, pumpe og rele til lyktespylere, 4 glødeplugger, tannstang og setetrekk på førerstol.

Men, så har VW funnet ut at det har vært mye reklamasjoner på disse setetrekkene pga for stor sidestøtte, så alle trekk som leveres nye er av en annen type, med mindre sidestøtte.

Så nå har jeg to ulike seter i bilen. WTF??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så du fikk faktisk byttet "setetrekket" på reklamasjon / garanti??

Jeg var inne hos Møller Trondheim og fikk vurdert dette (har 2006 også), men det var normalt med slik slitasje fikk jeg høre..

Men heller det enn 2 forskjellige setetrekk da :0

Men hvordan gikk det med taket? Jeg har vært å fått gjort opp skade på taket pga. rails som er feilmontert / feilkonstruert i frabrikk.. Kjent feil det også for de..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et annet spørsmål som kan være relevant i denne tråden, er hva en reklamasjonsrett på 5 år på en nyere bruktbil vil dekke? Jeg tenker da på en bruktbil som er over 5 år, men har fått 5 års reklamasjonsrett ved kjøp fra forhandler.

I mitt eksempel er det snakk om en -06 A6 (reg. mai -05) og nå gått 76' km. Hva vil reklamasjonsretten fra forhandleren her kunne dekke? Jeg vil tro den ikke vil kunne dekke like mye som 5 års rekl.rett på nybil gjør, ettersom den tross alt er brukt?

 

Noen med erfaringer/kunnskap rundt dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et annet spørsmål som kan være relevant i denne tråden, er hva en reklamasjonsrett på 5 år på en nyere bruktbil vil dekke? Jeg tenker da på en bruktbil som er over 5 år, men har fått 5 års reklamasjonsrett ved kjøp fra forhandler.

I mitt eksempel er det snakk om en -06 A6 (reg. mai -05) og nå gått 76' km. Hva vil reklamasjonsretten fra forhandleren her kunne dekke? Jeg vil tro den ikke vil kunne dekke like mye som 5 års rekl.rett på nybil gjør, ettersom den tross alt er brukt?

 

Noen med erfaringer/kunnskap rundt dette?

 

Samme lurer jeg på. Ser MANGE problemer relatert til den problemstillingen.

 

Min dynamo er defekt nå. 5 1/2 år gammel bil, 98000km, kjøpt av Autostrada for under et år siden. Kan jeg da kreve at dynamon blir erstattet, eller kan det sees på som slitedel pga børstene? På den andre side har den kun gått 98000 så de er ikke utslitt....

 

Diskuterer det samme her: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=200192&highlight=multitronic

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg var inne på Møller en uke etter bilen i følge Møller var 5 år. Det var da snakk om baklyspære som ikke lyser, selv om de skiftes. (Altå elektronikk). Det var i følge dem bare å glemme reklamasjonsrett da de 5 årene var gått.

 

Ellers er det en annen sak jeg lurer på vedrørende dette. Hva mener dere er riktig dato som skal brukes som utgangspunkt for når reklamasjonsretten går ut?

Dato for 1. gang reg, eller dato for utlevering av bil til kunde?

 

Jeg var inne med bilen midt i mellom disse datoene, og ble avvist pga at 1. gangs reg var en uke tidligere, og det var derfor gått 5 år. Min bil ble registrert ca 2 uker før den ble levert ut.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forbrukerkjøpsloven legger dato hvor kjøper overtar varen som grunn for kjøpsdato, sier han her jeg sitter på kontoret med.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det er overtakelse som gjelder, men det er kanskje ikke like enkelt å dokumentere. Men normalt blir vel bilen utlevert omtrent samme dag som registrering.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan stiller dette seg med tanke på sinkslipp/rustbobler innenfra (uten hull)?

 

På min 2004 Passat 3BG (ny april 04, kjøpt på Møller Skøyen, én eier før meg) som nå har rullet 131'km er det ikke mindre enn åtte bobler i varierende størrelse på bakluka, én på hver av høyredørene (små, som nupper), én på venstre bakdør samt under håndtaket på samme dør - i tillegg til at taket har overspray.

 

Boblene/overspray på bilen er vel fabrikasjonsfeil på karrosseriet?

Hvordan går jeg mest korrekt frem for å få dette gjennom i systemet?

 

Samtidig ble bakskjerm venstre siden lakket opp igjen etter skade i '07, der det er fargeforskjell samt at et lite flak har løsnet et par mm over hjulbuekanten med rust som resultat. Lakkarbeidet ble gjort av verksted gjennom Møller i forbindelse med forsikringssak og er vel en klar reklamasjonssak?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det er overtakelse som gjelder, men det er kanskje ikke like enkelt å dokumentere. Men normalt blir vel bilen utlevert omtrent samme dag som registrering.

 

dato for første gangs registering som gjelder.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan stiller dette seg med tanke på sinkslipp/rustbobler innenfra (uten hull)?

 

På min 2004 Passat 3BG (ny april 04, kjøpt på Møller Skøyen, én eier før meg) som nå har rullet 131'km er det ikke mindre enn åtte bobler i varierende størrelse på bakluka, én på hver av høyredørene (små, som nupper), én på venstre bakdør samt under håndtaket på samme dør - i tillegg til at taket har overspray.

 

Boblene/overspray på bilen er vel fabrikasjonsfeil på karrosseriet?

Hvordan går jeg mest korrekt frem for å få dette gjennom i systemet?

 

Samtidig ble bakskjerm venstre siden lakket opp igjen etter skade i '07, der det er fargeforskjell samt at et lite flak har løsnet et par mm over hjulbuekanten med rust som resultat. Lakkarbeidet ble gjort av verksted gjennom Møller i forbindelse med forsikringssak og er vel en klar reklamasjonssak?

Det er 5års garanti/reklamasjon på sinkslipp, så det kan du bare glemme å få dekka. Prøvd på det samme selv på min 5år og 2mnd gamle bil.

Det som har vært opplakkert derrimot bør du få dekka.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.