VAG garanti vs reklamasjonsrett

Anbefalte innlegg

Samme lurer jeg på. Ser MANGE problemer relatert til den problemstillingen.

 

Min dynamo er defekt nå. 5 1/2 år gammel bil, 98000kr, kjøpt av Autostrada for under et år siden. Kan jeg da kreve at dynamon blir erstattet, eller kan det sees på som slitedel pga børstene? På den andre side har den kun gått 98000 så de er ikke utslitt....

 

Diskuterer det samme her: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=200192&highlight=multitronic

 

Det her burde de ta på reklamasjon.. Bilen har jo gått mindre km en det fabrikken garanterer for, og den er heller ikke 15år gammel.. Dette bør de rydde opp i hvis de er glad i kundene sine..

 

Men hvis man setter ett eksempel da:

Man kjøper en 98' A4 med 155 000km fra en brukt sjappe, og dynamoen takker for seg ett år senere.. Da vil ikke kjøpsloven hjelpe deg så veldig, da dynamoen på en måte "har gjort jobben sin", og bilen er gammel... det er hvertfall sånn jeg har skjønt at det fungerer...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

dato for første gangs registering som gjelder.

 

Ikke i hht. kjøpsloven vel? Det er det vel fra overtagelse av "objektet"?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ift. sinkslipp fikk jeg høre det samme. Fikk dekket på min inn rett før utløp, men jeg har hørt andre som (nylig) har fått dekket dette på både 6 år og eldre biler. Iflg. en jeg diskuterte dette med så spilte det ingen rolle hva Møller sa, dette skal gå på lakkgaranti (mener jeg han sa) og følge det fabrikken sier.

Ift. dynamo som er defekt etter 5 1/2 år og 98' km kan man helt klart diskutere dette med verkstedet. Har hørt mange som har fått dekket ting opp mot 120' km og etter at bilen nylig var passert 5 år. Kommer nok litt an på godviljen til forhandler/verksted her.. Andre ganger har jeg hørt de kan dekke deler av det dersom rekl.rett nylig er utløpt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

5 års reklamasjon er en særnorsk regel som gjelder overfor produsent av et produkt solgt i Norge. Det er med andre ord ikke egentlig et krav mot selger selv om det er de som i praksis må ta seg av reklamasjonen. Reklamasjon gjelder dessuten i 2 hhv 5 år fra produktet er første gang solgt til kunde direkte eller via forhandler og "fornyes" ikke ved gjentatte bruktkjøp senere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mangler selger er ansvarlig for:

 

Bilen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med det dere har avtalt.

Dersom dere ikke har avtalt noe spesielt om bilens egenskaper, skal bilen være

i samsvar med det en normalt kan forvente av bilen ut fra alder, bruk,

kjørelengde etc. Som kjøper kan du altså ikke forvente det samme av en brukt

bil som av en ny bil.

 

Dette stod i en mail jeg fikk fra forbrukerrådet.

 

http://forbrukerportalen.no/temaer/kjop_av_bil_fra_bilforhandler

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

5 års reklamasjon er en særnorsk regel som gjelder overfor produsent av et produkt solgt i Norge. Det er med andre ord ikke egentlig et krav mot selger selv om det er de som i praksis må ta seg av reklamasjonen. Reklamasjon gjelder dessuten i 2 hhv 5 år fra produktet er første gang solgt til kunde direkte eller via forhandler og "fornyes" ikke ved gjentatte bruktkjøp senere.

 

Dette har jeg faktisk lest mye om og du får faktisk ny reklamasjonsrett ved kjøp av bruktbil. Det står også svart på hvitt i bruktbilkontrakten jeg har med Møller, men er også beskrevet i kjøpsloven. Det er derimot ikke spesifisert hva som menes med eldre bruktbil (2 års rekl.rett ved kjøp fra forhandler) eller nyere bruktbil (5 års rekl.rett fra forhandler). Men hva en slik rekl.rett på en bruktbil er verdt ift. rekl.rett på ny bil, det er det som er det store spørsmålet.

 

Edit: Jeg tenker at rekl.rett på en bruktbil bare vil dekke evt. feil som har vært på bilen ved kjøp, men som da oppdages først senere. Ikke så lett å bevise at feilen har vært der da du kjøpte den, derimot.

På min har jeg fra jeg overtok den merket at starter av og til "kutter" før den fortsetter å dra og motoren starter. Dette bemerket jeg tidlig til selger (og også innenfor garantitiden). Dette vil jeg i så tilfelle tro kan dekkes av reklamasjonsretten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan slenge inn mailen jeg sendte til de jeg kjøpte bilem min av.

 

"Hei ,

 

Kjøpte en 2006 A4 av deg i mars og er veldig fornøyd med bilen med unntak for 1 ting. Det viser seg at dynamoen har tatt kvelden, dvs den gir kun 9,7V, 11V etter bytte av spenningsregulator.

 

Har demontert dynamoen, (bilen er jo ikke kjørbar da den ikke produserer strøm,) så hvis du ordner frem en ny dynamo kan jeg selv montere den.

 

Sjekket litt rundt reklamasjon siden bilen er over 5 år, og det viser seg at man fortsatt har reklamasjonsfrist etter disse 5 årene hvis man kjøper bil av forhandler. Man må i et slikt tilfelle ta hensyn til bilens egenskaper, bilen skal være i samsvar med det en normalt kan forvente av bilen ut fra alder, bruk,kjørelengde etc. Og da denne bilen er riktig nok over 5 år, men har kun gått snart 99 000km og har bare 7000kjørte km fra jeg kjøpte den, så vil jeg si reklamaskjonsretten er gjeldene i dette tilfellet. En dynamo har forventet levetid langt over 5 år og 99 000km.

 

Se gjerne:

http://avdeling.nocc.no/files_nyhet/4003/Bruktbiler.pdf og http://www.lovhidden.no/all/nl-19880513-027.html

 

Ta gjerne kontakt med Xxxxx xxxx xxxxxxxxx hos http://www.forbrukerportalen.no (forbrukerrådet), det var han jeg fikk mail av ang dette."

 

Så da før vi se hva de sier :)

 

Ny dynamo koster hele 7000kr, mange timer på jobben det!

 

 

Les her ang kjøp fra forhandler og kjøp fra privat: http://forbrukerportalen.no/temaer/bil

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Glimrende tråd:)

 

Da burde vel det ikke være noe problem å få reklamasjon på passaten min..er enda ett par månder til den er 5år.

Har fått problemer med rattlåsen på den og det er litt risting(svinghjul?) ved oppstart og tomgang.

Noen som har reklamert på dette før på passat 3c?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rattlåsen vet jeg er et vanlig problem på den. Jeg hadde også risting på tomgang på min, men virket som om det var periodisk. Dette var der helt fra den var ny. Ble byttet svinghjul på den en gang, uten at det hjalp på det problemet..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rattlåsen vet jeg er et vanlig problem på den. Jeg hadde også risting på tomgang på min, men virket som om det var periodisk. Dette var der helt fra den var ny. Ble byttet svinghjul på den en gang, uten at det hjalp på det problemet..

 

Ja,har også hørt at rattlåse er ett problem på disse,men burde vel ikke være noe problem å få det på reklamasjon eller?

 

Er periodisk risting hos meg og,tidligere eier hadde den inne på møller for å finne ut hva det kunne være,men dem fant ikke ut hva det var..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, det er ikke noe problem å få på reklamasjon. Jeg har fått byttet xenonpærer på reklamasjon også jeg, den gang på en 4 år gammel bil som var gått 80' - 90' km. Møller fant ikke ut hva ristingen på min var heller. Ingen feilmeldinger. Svinghjul er jo noe av det første man gjerne mistenker, men det var ingen forskjell etter at dette ble byttet heller.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk svar fra forhandler om at de ikke kunne dekke reklamasjonen...

 

"Vi solgte bilen med prisavslag for at du selv skulle dekke fremtidige reparasjoner og evt påkost, så dessverre kan vi ikke ta ansvar for at noe er feil på bilen nå.

 

Imidlertid kan jeg hjelpe deg med en god pris på dynamoen hvis ønskelig. "

 

 

 

Skrev mail til forbrukerrådet og hørte, fikk da dette svaret.

 

 

 

"Mailen fra XXXXXXXXXX kunne jeg ikke finne, men i kontrakten står det at du

ikke har noe garanti fordi du fikk et prisavslag og at du selv må dekke

reparasjoner i fremtiden. Dette er i og for seg greit nok. Garanti er

frivillig, men det betyr egentlig ikke så mye. Reklamasjonsretten er i behold,

den kan selger ikke avtale seg vekk i fra. Det store spørsmålet blir som i min

første mail: er den feilen du klager på en mangel? I mitt hode skal en 4 år

gammel bil ikke ha problemer med elsystemet (er dette en av de vanlige

elektroniske gremlinene?). Hvis feilen er en mangel, så har du dine krav om

utbedring osv. i behold.

 

Jeg ville tatt kontakt med selger på nytt og opplyst om dette. Vår erfaring

med XXXXXXXXXX i XXXXX er at de er flinke til å løse reklamasjonssaker. Skulle

du mot formodning ikke bli enig med selger, så har du mulighet til å be ditt

regionale Forbrukerråd behandle saken/megle."

 

 

 

Tok også en tlf til en annen person hos forbrukerrådet og fikk opplyst at på biler kjøpt av forhandler har man minst 2 års reklamasjonsfrist.

 

Sendte derfor denne mailen til forhandleren:

 

 

 

Hei du,

 

Må "mase" litt mer jeg...

 

Joda, vet hva jeg skrev under på i kontrakten, men det var ang garanti, ikke reklamasjon.

 

Garanti og reklamasjonsrett er to forskjellige ting. Garanti er noe en forhandler kan stille som en gode, men er egentlig unødvendig i og med at kunden har minst 2 års reklamasjonsfrist på kjøp fra forhandler uansett, selv om bilen er over 5 år gammel. Man har faktisk 2 år reklamasjonsfrist på en 20år gamle bruktbiler hvis man kjøper fra forhandler, selv om det for min del blir vell drøyt..

 

Men tror du er enig om at en dynamo skal vare lenger enn 99 000km?

(Bilen hadde/fikk forøvrig også lakkbobler/rust på bakskjermene, men fikk dette dekt av Møller da det var de som hadde utbedret den skaden tidligere.)

 

Så selv om jeg fikk prisavslag så bilen så er den så kan man ikke fravike fra lovens bestemmelser. Garanti er en ting man kan fraskrive seg, men ikke reklamasjonsmuligheten. Den er lovbestemt!

Man har tydeligvis ikke lov til å inngå en avtale med en kunde som er mer ugunstig for kunden enn det lovverket sier.

 

Ta gjerne en tlf til forbrukerrådet på tlf 03737 så får du bekreftet hva jeg skriver :)

 

En ny dynamo koster ca 7000kr på Møller. Dette er en forholdvis stor kostnad for meg, men kan ikke tro dere merker så mye til den kostnaden.

 

Så mitt tips er en 2 minutters telefon til forbrukerrådet så får du det "sort på hvitt" hva bestemmelsene er.

 

Håper vi kan komme til en rask avgjørelse i og med at bilen snart har stått stille en uke.

 

Mvh Petter Jacobsen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk forøvrig avslag på denne klagen for ikke lenge siden, så nå er alt oversendt forbrukerrådet....

 

Dynamo er nå en slitedel...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir imponert over hvor seige folk kan være.. De VEIT dem taper, men gir seg ikke.. Gratulerer med dagens altså.... (tilsikta forhandler)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lykke til Petter, interessant å se hvordan det går. Jeg tror generelt det er mange både bileiere og bilforhandlere som er usikre på hva en 5 års/2 års reklamasjonsrett på en bruktbil normalt bør dekke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Merkeforhandler sier dynamo IKKE er en slitedel, men selger sier det er det. Uansett hvordan man vrir og vender på det så skal en dynamo vare lenger enn 98770km...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jaja, i følge forbrukerrådet vant Autostrada denne runden. Forbrukerrådet kunne ikke se at en defekt dynamo etter 99 000km kunne sees på som en mangel...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jøss, jaja, greit å vite.. Takk for oppdatering :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sendte ny klage med uttalelse fra NAF.

 

Naf skrev dette: "Å si eksakt hvor lang forventet levetid på en dynamo er kan være vanskelig.

Etter vår erfaring bør man i alle fall kunne forvente at en dynamo skal tåle langt mer en 98 770 km som i dette tilfellet."

 

Sende dette til Forbrukerrådet sammen med litt annen info og fikk svar i dag:

 

"Den mangel som her er avdekket synes ikke å tilsi at bilen var i dårligere stand enn kjøper med rimelighet måtte forvente gitt klausuler (kjøpt uten garanti, men med reklamasjonsrett), pris og øvrige forhold rundt kjøpet".

 

Ved motorhavari hadde saken i følge Forbrukerrådet vært anderledes, men ved KUN dynamo havari så må jeg dekke det selv.

 

Selger skriver også til Forbrukerrådet at: "Dette er en gammel bruktbil på snart 6 og, og bilen har gått over 100 000km."

Dette er jo rett ut helt feil!

 

 

Ser nå også at selger skriver i mange av sine annonser:

"Denne bilen leveres med 5 års garanti/100000km fra førstegangs registeringsdato."

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

 

Ser nå også at selger skriver i mange av sine annonser:

"Denne bilen leveres med 5 års garanti/100000km fra førstegangs registeringsdato."

 

Husk at det er KUN biler som er kjøpt ETTER 1.1.2011 dette gjelder på:)

 

har hatt mange diskusjoner med forbrukerrådet og dem svarer det dem som ringer vil høre har jeg oppdaget. Jeg har ringt som forhandler og som "kunde" å fått to helt vidt forskjellig svar på samme spørsmålet.. så er ikke alltid dem på forbrukerrådet vet hva dem snakker om heller har jeg funnet ut...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nja, garanti har blitt 5 år nå, men reklamasjonsrett har alltid vært 5 år. Dette skriver de på bruktbiler, de kaller det garanti, men det er vel for å trekke kunder.... Det er reklamasjonsrett 5 år/100000km fra førstegangs registeringsdato. Men det er også reklamasjonsrett på biler over 5 år som er kjøpt hos forhandler. Det er 5 års reklamasjonsrett ved forbrukerkjøp, selv om bilen er brukt og over 5 år.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, de vil vel sikre seg litt mer ved nye bruktbilsalg.. Selv har jeg snakket litt med Møller Asker & Bærum ang. knirking i bakvogna på A6'n. Jeg mente det kom fra understell/foringer til stabstag bak, men de mente jeg burde prøve å legge ned baksete, da det ofte kunne komme knirkelyd derfra. Ja, jeg fant vel ut at det kommer fra begge steder.. Men lang historie (litt) kort, så mente de jeg kunne høre med forhandleren jeg kjøpte bilen av ift. utbedring av dette. Vanskelig for dem å si noe, men kunne være man fikk til en deling eller noe av kostnaden. Bilen er snart 6 år og gått 79' km, men er levert med 5 års reklamasjonsrett fra jeg kjøpte bilen hos forhandleren i fjor. Virker ikke som det er en "fasit" på noe, og forbrukerråd, forhandlere og flere er usikre i hvert tilfelle. T.o.m. en advokat er usikker i en del tilfeller, det må nesten bare prøves..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg også fått dekket opplakkering av tak,alle dører utvendig, to dører innvendig, begge bakskjermer og begge forskjermer pga sinkslipp.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nja, garanti har blitt 5 år nå, men reklamasjonsrett har alltid vært 5 år. Dette skriver de på bruktbiler, de kaller det garanti, men det er vel for å trekke kunder.... Det er reklamasjonsrett 5 år/100000km fra førstegangs registeringsdato. Men det er også reklamasjonsrett på biler over 5 år som er kjøpt hos forhandler. Det er 5 års reklamasjonsrett ved forbrukerkjøp, selv om bilen er brukt og over 5 år.

 

tja, husk at garanti og reklamasjon er to vidt forskjellige ting.

 

Reklamasjon er noe som er lovbestemt å som alle må følge om en skal drive noe i dette landet. og denne er på 5 år men er ingen kjørelengde med i bildet på reklamasjon.

 

Garanti er noe forhandleren gir utover reklamasjonsretten. og den er det leverandøren/forhandleren som setter og den kan som sagt aldri være dårligere enn reklamasjonsretten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, nettopp det jeg skriver! Tror du misforstår. Reklamasjon har man på biler som er over 5 år gamle og som man kjøper fra forhandler! Garanti er ikke lovpålagt, men en "gode" forhandlere stiller for enklere å selge biler. Man kan ofte få prisavslag på bruktbil og kjøpe bilen uten garanti, men reklamasjonsrett har man uansett! Selv om det i lovverket ikke er satt ned en bestemt km grense er denne ofte på 100 000 eller 150 000km. Tror alle ser et å kreve ting dekt på biler som er øver 5 år og som har gått over feks 150 000 er litt urealistisk. Men ja, de km grensene er noe bransjen selv har lagd.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.