#1 Skrevet Februar 23, 2010 Hei, Hatt Audien en uke imårra, men i dag så begynte kjølevannet til motoren å koke. Kjørte bilen til jobb i dag tidlig, uten problemer. Parkerte utendørs og 8 timer seinere kjørte jeg inn til sentrum og ut av sentrum igjen. Rushtrafikk. Kom ut på E6 og rett før E6 så jeg vanntempen hadde steget til 90 grader, men så hadde jeg dradd litt lenger enn vanlig på gira, si maks 4000rpm og motoren fikk litt mer å jobbe med i 80-90km/t. Etter et par km på E6 så stiger vanntempen jevnt, kjørecomputer slår alarm på rundt 100 grader og jeg får stoppet bilen rundt 110 grader. Da ryker det fra under panseret. Bilen har siden jeg hentan ved kjøp ligget på 60 grader vanntemp og 70 grader oljetemp. Ikke spesielt høyt, men det har vært -10 blå om ikke værre og bilen er kjørt bare rolig. Peaka et par ganger på 90 grader før den daler ned igjen. Viftene går som de skal. Varmeapparatet varmer som bare det. Olja på peilepinnen og låkket ser fin ut. Ingen hvite flekker. Noen som har idéer om hva som kan være problemet? Roy 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Februar 23, 2010 Termostaten !!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Februar 23, 2010 Det er vel noe verksteder har på lager 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Februar 23, 2010 (endret) kan tyde på termostaten ja. er det s4 b5 du har skal den ligge på 87g hele tiden selv om det er 20blå, det gjør værtfall min rs4 b5. org termostat skal åpne på 87g 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Februar 23, 2010 kan tyde på termostaten ja. er det s4 b5 du har skal den ligge på 87g hele tiden selv om det er 20blå, det gjør værtfall min rs4 b5. org termostat skal åpne på 87g b5 ja, så da har det tyda på feil ved termostaten siden jeg henta bilen, for vanntempmålern har ligget på 60 grader konstant. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Februar 23, 2010 min ligger altid på ca 90 grader helt opp til 24minus som er det kaldeste jeg har kjørt bilen i:-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Februar 23, 2010 Så du sto parkert etter bommen på Ranheim i dag ja gett :-) Var på vei tilbake for å spørre om du trengte hjelp, men da var du vekk :-) Tyder veldig mye på en gåen termostat hvertfall! :-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Februar 23, 2010 (endret) Så du sto parkert etter bommen på Ranheim i dag ja gett :-) Var på vei tilbake for å spørre om du trengte hjelp, men da var du vekk :-)Tyder veldig mye på en gåen termostat hvertfall! :-) Det var meg vettu,hehe. Akkurat da NAF gutta henta meg etter å ha venta i over 2 timer,hehe. Var ikke spesielt happy der og da, men gått over nå Skulle egentlig videre nordover, men den kokte alt for fort til at jeg kom noen vei og med fare for å ødelegge noe mer så ringte jeg NAF for å hente bilen. Er NAF medlem. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Februar 23, 2010 Må vel være termostaten det ja. Men du er sikker på at kjøleveska ikke hadde fryst noe sted også? Var jo litt ekstra kaldt inatt. Så om den hadde fryst noe sted og stoppet vannflyten litt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Februar 24, 2010 Må vel være termostaten det ja. Men du er sikker på at kjøleveska ikke hadde fryst noe sted også? Var jo litt ekstra kaldt inatt. Så om den hadde fryst noe sted og stoppet vannflyten litt? Den gikk greit ut til jobb, selvom det ikke er lange turen. Står innendørs i parkeringshus på natta, men ute på dagtid på jobben. Om det var fryst ville vel det gitt utslag så og si med engang? Ikke etter turing rundt omkring i sentrum med fungerende varmeapparat? Så det begynte å tikke mot 90 grader på vei ut av sentrum og bikka 110 grader på E6'n. Stått varmt inne inatt, så får ta en test tur før noe mer skjer. Kan være noe dårlig frostveske i vannet, eller for lite kanskje. For bilen ska jo tåle litt minusgrader tross 12år gammel. Virker da ikke som andre her har dette problemet. Mulig noen gamle mårkna deler som gjorde at det frøys mot normalt. Vi for se. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Februar 24, 2010 beklager OT men klarer virkelig ikke pettersen autoimport å levere 1 bil som fungerer som den skal? jeg regner med det er der du kjøpte bilen siden din gamle ligger til salgs der har en kompis som kjøpte S4 der å etter 1 uke så måtte han bytte hjerne men beklager OT! over til problemet ditt så kan det være f.eks radiator vifta, går den? vis ikke kan det være sikring eller gåend tempføler, vis vifta går kan det være termostaten, varmeregister eller noen annet! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Februar 24, 2010 beklager OT men klarer virkelig ikke pettersen autoimport å levere 1 bil som fungerer som den skal? jeg regner med det er der du kjøpte bilen siden din gamle ligger til salgs der har en kompis som kjøpte S4 der å etter 1 uke så måtte han bytte hjerne men beklager OT! over til problemet ditt så kan det være f.eks radiator vifta, går den? vis ikke kan det være sikring eller gåend tempføler, vis vifta går kan det være termostaten, varmeregister eller noen annet! Dette er vel en feil som kan dukke opp på alle biler som har blitt noen år. Vis du også faktisk leser første innlegg så står jo svaret på flere av dine spørsmål der:) Hei, Hatt Audien en uke imårra, men i dag så begynte kjølevannet til motoren å koke. Kjørte bilen til jobb i dag tidlig, uten problemer. Parkerte utendørs og 8 timer seinere kjørte jeg inn til sentrum og ut av sentrum igjen. Rushtrafikk. Kom ut på E6 og rett før E6 så jeg vanntempen hadde steget til 90 grader, men så hadde jeg dradd litt lenger enn vanlig på gira, si maks 4000rpm og motoren fikk litt mer å jobbe med i 80-90km/t. Etter et par km på E6 så stiger vanntempen jevnt, kjørecomputer slår alarm på rundt 100 grader og jeg får stoppet bilen rundt 110 grader. Da ryker det fra under panseret. Bilen har siden jeg hentan ved kjøp ligget på 60 grader vanntemp og 70 grader oljetemp. Ikke spesielt høyt, men det har vært -10 blå om ikke værre og bilen er kjørt bare rolig. Peaka et par ganger på 90 grader før den daler ned igjen. Viftene går som de skal. Varmeapparatet varmer som bare det. Olja på peilepinnen og låkket ser fin ut. Ingen hvite flekker. Noen som har idéer om hva som kan være problemet? Roy Tipper på termostat som folkene over her, hatt samme problemer på flere biler og alltid løst seg da. Kan jo prøve og lese av feilager på den, om det er en temp føler eller tilvarende el feil får du jo stort sett opp feilkode. Lykke til. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Februar 24, 2010 beklager OT men klarer virkelig ikke pettersen autoimport å levere 1 bil som fungerer som den skal? jeg regner med det er der du kjøpte bilen siden din gamle ligger til salgs der har en kompis som kjøpte S4 der å etter 1 uke så måtte han bytte hjerne men beklager OT! over til problemet ditt så kan det være f.eks radiator vifta, går den? vis ikke kan det være sikring eller gåend tempføler, vis vifta går kan det være termostaten, varmeregister eller noen annet! Sitter med samme inntrykk.. Vet om to biler som ble solgt derifra som ikke gikk gjennom EU-kontroll engang 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Februar 24, 2010 Det var endel stress rundt levering av bilen til meg da jeg hadde begrenset tid å være i Oslo før jeg måtte tilbake til Trondheim, men bilen var EU-kontroll/importkontroll hos biltilsynet før jeg hentet bilen. Noe som kreves på alle importerte biler. Her ble det blant annet avdekket rust på ene bremsa bak og dermed ble begge bremsene bak bytta før overlevering. Enn så lenge et godt inntrykk av Pettersen Auto Import tross litt for mye hastverk til at bilen fikk den lille ekstra servicen en bil burde ha før den blir overlevert kunde. Ref tom bensin og spylerveske tank (kjørekomp slo alarm), totalt utslitte vindusviskere og nå dårlig bremseveske. Kjølevannet til motoren kokte i går på grunn av dårlig kvalitet på kjøleveska. Noe som antagelig stammer fra at bilen er importert fra Sør-Tyskland og ikke sett skikkelig vinter ennå. Først i går det ble grisekaldt her i Trondheim igjen og gradestokken i bilen sto på -17 grader ute når den kokte igår. Ellers så har jeg fått snakket med BilXtra som ga god og rask service da bilen ble kjørt dit igår kveld, samt en tur innom Møller for å høre med sertifiserte Audi teknikere. At bilen ligger konstant på 60 grader tyder på defekt termostat og at den står pip åpen fordi den er defekt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Februar 24, 2010 Men da er igrunn problemet funnet og takker for tips og hjelp Case closed 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...