#1 Skrevet Februar 24, 2010 Hei. Har kjøpt meg en passat 2001mod med 270k på teller'n så fant ut at jeg skulle melde meg inn her. Har et lite problem med den. Den går innimellom litt "spesiellt". Hører tydelig på tomgang og videre opp i turtallsregisteret at den ikke fyrer på alle sylindre. Virker som det er kun en sylinder som ikke er med. Dette skjer innimellom, men kommer stadig oftere. Kommer både ved kald og var motor. Virker som at når det først har begynt gir det seg ikke før bilen har stått rolig over natta. Jeg innbiller meg at det er en av dysene som "hopper" ut innimellom. Dette fordi det er en sporadisk feil. Tenker da at dette kan være en dårlig kobling på el-nettet til en av dysene. Er det noe vanlig problem at dysene kan få dårlig kontakt innvendig? Når problemet er tilstede ryker den ikke noe overhodet, men går generelt dårlig. Dieselforbruket er også ufornuftig høyt (ca 0.8l/mil). Kan nevnes at det er 4-motion med skiboks på taket. Den er også vansklig å starte når det kryper under ca 15-. (gløder på alle sylindre) Ting som er sjekket: - Gløding til alle 4 - Kompresjon i motor ca 25bar alle 4 - Trykktestet mellom turbo og motor - sjekket at VNT - beveger seg ca 1.5-2 cm opp og ned - Luftfilter og dieselfilter byttet - Turbo er sjekket for slark. Var litt, men ikke ille. - Konstatert at det er en del olje i innsugsrør Jeg lurer litt på om det er mulig å "disable" en og en dyse via vag-com. På denne måten vil jeg kunne finne ut om det er en dyse som ikke gir, og evt. hvilken dyse det er snakk om. Noen med dr.grad i Vag-Com her? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Februar 24, 2010 Har ikke svar på¨spørsmålet ditt desverre, men brudd i ledningsnettet til pumpedysene er visst i følge dette forumet en kjent sak. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Februar 24, 2010 Det stemmer som Roar sier her, dette er en kjent sak. El nettet koster bare 700 kr på møller, så er ikke all verden. Men om du har krøll med el nettet, så vil motoren riste noe voldsomt når ene dysa ramler ut. Og disable dysene er nok ikke mulig, da disse drives av kammen. Det finnes en funksjon i VAG-com for og lese slitasje kompensasjon. Denne leser av hvor mye det kompenseres på hver dyse for og holde en jevn gange. Dette er for og ta bort ujevnheter ved slitte dyser, ulik kompresjon etc. Denne vil staks indikere om det er noe galt med dysene dine, da den vil kompensere max for og holde en jevn gange. Om du ikke har lest av feilkoder, er det der du må starte.- 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Februar 24, 2010 hr bare svar på noen spm her. At detn er vanskelig å starte under - 15 er vanlig på disse motorene, er en tråd om dette, kan sjekke en verdi med vagcom osv, hosd meg hjalp det litt å bytte dieselfilter og gløde plugger. 0,8l pr mil er ikke uvanlig nå på vinteren heller når du har 4 motion. Jeg ligger på gjennomsnitt 0,7- 0,8 og ca 0,6 på langkjøring. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Februar 25, 2010 Det stemmer som Roar sier her, dette er en kjent sak. El nettet koster bare 700 kr på møller, så er ikke all verden. Det er da nettet under toppdekselet det er snakk om? Og disable dysene er nok ikke mulig, da disse drives av kammen. Det er vel uansett nødvendig med et elektrisk signal til dysa for at den skal slippe diesel inn til selve kompresjons-delen av dysa. Dette kuttes vel med elektronikken når man skal stoppe bilen, trykker inn bremsen mens man holder gass eller når ESP'n "kutter" motorkraft. De må uansett være regulert av det elektriske signalet når det er snakk om mengden som skal sprøytes inn. Kammen er jo en fast "bevegelse", mens man hele tiden får forskjellige mengder diesel inn i sylinder etter behov. Det finnes en funksjon i VAG-com for og lese slitasje kompensasjon. Denne leser av hvor mye det kompenseres på hver dyse for og holde en jevn gange. Dette er for og ta bort ujevnheter ved slitte dyser, ulik kompresjon etc. Denne vil staks indikere om det er noe galt med dysene dine, da den vil kompensere max for og holde en jevn gange. Om du ikke har lest av feilkoder, er det der du må starte.- Jeg har lest av feilkoder men fikk ingen motor-relaterte feil. Har vært inne og tittet på den "kompenserings-kanalen" i VAG-COM, men husker ikke riktig hva den viste. Vil et evt. ledningsbrudd/dårlig kontakt til dyse komme opp som feilkode? Skal ta en ny runde med VAG-COM'en snart så får vi se hva jeg finner ut av. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Februar 25, 2010 hr bare svar på noen spm her. At detn er vanskelig å starte under - 15 er vanlig på disse motorene, er en tråd om dette, kan sjekke en verdi med vagcom osv, hosd meg hjalp det litt å bytte dieselfilter og gløde plugger. 0,8l pr mil er ikke uvanlig nå på vinteren heller når du har 4 motion. Jeg ligger på gjennomsnitt 0,7- 0,8 og ca 0,6 på langkjøring. Glemte å nevne at det er på langkjøring dette forbruket er målt. Og har målt den opp i 0.9 på det meste (så godt som bare langkjøring) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Februar 25, 2010 Du har helt rett ang virkemåten på dysene, men fortsatt går det ikke og disable dem. Men har du logget LMM? Det kan høres ut som du har deffekt LMM på forbruket. Du vil ikke nødvendigvis få feilkoder på LMM selv om denne er utslitt. Denne må som regel logges for og finne ut tilstand på denne. Logge block 3 i vagcom. Luftmengden skal stige linært helt til moment topp, for så og synke linært etter moment topp. Letteste og lese loggen er og importere filen i Exel etterpå. Bruk import funksjon, velg import av kommadelte verdier, så får du en oversiktelig logg. Ville og logget turbotrykket, dette gjøres i block 11 mener jeg, eller block 9. Der kan du logge hva turboen lader, og hva ECU ber om av turbotrykk. Disse 2 verdiene skal følge hverandre tett hele tiden. Ser du avvik på over 0.2 bar under trykk, så begynner reguleringen av turboen og henge etter. Du VIL få feilkoder om du har feil på elnettet til en av dysene. Og det merkes godt, da bilen ikke er kjørbar om en dyse kutter. Hele bilen vil da stå og riste på tomgang, så tror ikke feilen ligger der. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...