#1 Skrevet Februar 24, 2010 En kjenning skal til med og skifte batteri på sin A6 2.0tdi. Ringte møller og sjekket pris, de skulle ha 3700 kr for batteriet. Greit nok det, for det kostet nesten like mye på mekonomen, så det er vel noe spesielt batteri da. MEN, de skulle ha 1800 kr for og programmere opp bilen etter batteri bytte!!! Hva er dette for noe? Programmere etter og skifte batteri? Det har jeg aldri hørt om. Er dette bare for og tjene kroner eller?? Stian????? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Februar 24, 2010 Njaaa, jeg vet ikke hvor nødvendig det er, men det er en egen funksjon for batteribytte i VAG-com på denne bilen... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Februar 24, 2010 Er bare sletting av feilager som blir lagt i styreenhetene etter du har koblet fra batteriet, Blir lagret feil som underspending og nedre batteri grense værdi nådd 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Februar 24, 2010 Denne har vel også slik batteriovervåkning som kontinuerlig overvåker forbrukere på batteriet opp mot gjenværende batteritid og evt. deaktiverer moduler ved behov? Så vidt meg bekjent, så er det vel sånn at man må inn med delenummeret på batteriet slik at hjernen vet hvor mange amperetimer det har, og utifra det gjør beregningene. Kan vel også "omgås" dersom du kjøper uorginalt batteri, ved å legge inn delenr på et batteri med de samme spesifikasjonene. Skyt meg gjerne om jeg tar feil 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Februar 24, 2010 Et alternativ er kasnskje å sette på startkabler fra en annen bil på kabelene før batteriet blir koblet i fra. Da slipper man dette med feilmedlinger kanskje 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Februar 24, 2010 Et alternativ er kasnskje å sette på startkabler fra en annen bil på kabelene før batteriet blir koblet i fra. Da slipper man dette med feilmedlinger kanskje Det var dette som var tanken ja, men jeg var veldig nyskjærrig på hva det var som var så spesielt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Februar 24, 2010 Det var dette som var tanken ja, men jeg var veldig nyskjærrig på hva det var som var så spesielt. Det holder jo å bruke en batterilader også. Da blir ikke smellen så stor om det skulle bli kortslutning. Ved å sette på laderen før kablene taes av vil laderen fortsatt gi strøm 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Februar 24, 2010 Da må man passe på og ikke bruke en digital lader som f.eks eltec. De gir ikke spenning om den ikke senser et batteri. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Februar 24, 2010 Da må man passe på og ikke bruke en digital lader som f.eks eltec. De gir ikke spenning om den ikke senser et batteri. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Februar 24, 2010 Da må man passe på og ikke bruke en digital lader som f.eks eltec. De gir ikke spenning om den ikke senser et batteri. Så lenge laderen er satt i gang før batteriet blir koblet i fra skal dette gå bra, men for sikkerthets skyld la noe stå på f.eks kupelys el for da tror laderen at det er en belasting 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Februar 25, 2010 Fikk møller til å gjøre dette på min a6 for litt siden. 4.500 for batteri og jobb hvis jeg husker riktig . Batteriet er et vanlig varta batteri så vidt jeg kan se, står hvertfall varta på det ved siden av ymse klistremerker med vag delenummer o.l. Jeg byttet batteri til et større så det måtte kodes om da bilen regner ut gjennværende guffe på batteriet ut i fra volt/amp på batteriet typen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...