#1 Skrevet Februar 24, 2010 hei, vurderer og handle a6 quattro.. rundt 1999-2002. jeg lurer litt på hvilken kombinasjon som funker best og er mest holdbare. altså motor/gir kombinasjon.. ser mange av bilene er med tipronic + 2.4bensin eller 2.5 tdi.. hvordan er disse tiptronic quattro kassene? på 2.5tdi kjenner jeg til dårlige kammer.. utenom om dette, har jeg ikke spesiell peiling på a6.. kan noen legge til noe som kan være greit og vite når man handler a6? takker for alle svar 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Februar 24, 2010 noen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Februar 24, 2010 Jeg ville _ikke_ valgt tiptronic. Jeg snusa på 2.7 biturbo med tiptronic for ett år siden, men både den 2.7'n jeg fant og en med 2.5tdi slura i revers. Da må du bytte en del som koster 700,- men jobben koster 25.000,- . I tillegg så er delen du bytter ut akkurat like crappy som den du tar ut. Så jeg turte rett og slett ikke, jeg har ikke råd til en reparasjon på over 20k sånn hootselig-plootselig.. Det verste er at disse greiene kan ryke om bilen er blitt kjørt pent også.. Men samtidig så kan den vare i evigheter.. Så det er et sjansespill Få tak i 2.7 biturbo quattro med manuell og du har drømmebilen i mine øyne Just my five cents.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Februar 24, 2010 ok, takk:) noen fler med erfaring rundt a6 og tiptronic? hvilken av motoralternativer er mest drivstoffvenlige/ økonomiske? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Februar 24, 2010 (endret) Dette er komfortable, store og sikre biler. Det er derfor man kjøper dem. Skal man ha noe drivstoffgjerrig som aldri går i stykker må man ha eldre Audi. Veier litt så de trenger noe motor. Kan ikke svare for annet enn V6 tdi: Jevnt og fint drag i motoren, fin trekkbil, passe drivstofføkonomisk mtp quattro/vekt. Tiptronicen er en fin og behagelig kasse, også greit å kunne kjøre den manuelt dersom man drar tung henger. Men den er åpenbart mindre holdbar enn manuell. Svakhetene på motoren er godt diskutert i drøssevis av tråder. Men dersom kammer og pumpe er skiftet så er det bare å gjennomføre passe hyppige oljeskift i motor og kasse, og dessuten gi den årlig utskifting av ymse i forstilling. Dyrt å skifte regrem. Så lenge du er i stand til å skru selv så er det mulig å eie slik bil. Brukte deler begynner å bli tilgjengelig, så et kassehavari koster ikke en månedslønn lengre. Min 150 hk med tiptronic har gått 400K. Hadde det stått 200 på telleren kunne man trodd på det. Lettstartet, går pent, bruker ikke olje. Kassa fungerer utmerket. Har ikke hatt noen utgifter utover oljeskift, regremdeler og forstilling i min eietid siste to år. Kjørekomforten overskygger "desverre" fornuften med disse bilene, så jeg kan finne på å kjøpe slik bil igjen. Skal du ha noe mer holdbart, mer lettskrudd og med rimeligere deler så må du ned i generasjon og gå for en A6 C4. En stor fordel med V6 tdi er at prisene har rast de siste par årene, nå finner du slik med quattro i brukbar stand fra 80 og oppover. Tror ikke jeg ville valgt bensinmotor på disse, frykter drivstoffutgiftene. Man ser jo av og til at 2,4 motorene havarerer. Totaløkonomien i disse bestemmes i stor grad av årlig kjørelengde. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Februar 25, 2010 (endret) Kan jo gi et lite innlegg etter at jeg kjøpte min A6 quattro. Vurderte lenge 2.5 med manuell da disse er helt nydelig å kjøre. Kraft i massevis, ikke minst kjørekomfort. Men havnet på 1.8turbo quattro, mest pga jeg var nyskjerrig på den kombinasjonen og dels pga jeg ikke gadd å skru på V6 i tilfelle det skulle dukke opp uforutsette utgifter. Liten og sterk motor med krefter nok egentlig til mitt bruk. Billige deler og kanskje litt lettere å vedlikeholde. ligger på rundt 0.7-0.8 i forbruk med variert kjøring. La oss tenke en situasjon basert på ca tall ved optimale forhold: du bruker 3liter mer på 10 mil med bensin kontra diesel. 300kr mer pr 100 mil dersom prisene er 10kr. Du kjører kanskje 100 000km før du bytter bil, 30 000,- ekstra har du da brukt i drivstoffutgfiter i forhold til diesel. Hva kan du eventuelt forvente deg å bruke på en 2.5tdi med tanke på forutsette vedlikeholdsutgifter/driftstans? Jeg tror det regnestykket går i 0 tilslutt. (ta disse tallene med en klype salt). Så ville jeg valgt på nytt, hadde jeg nok gådd for 1.8tq evnt. beholdt min gamle C4 2.5tdiq MEN! Diesel er suveren på langkjøring, skal du derimot drive autobahn mellom butikk og hjem gjør du ingenting med en dieselbil. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Februar 25, 2010 Hei jeg har 1.8T Tiptronic og er fornøyd med den. Ikke noe trøbbel her :-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Februar 25, 2010 Ja.. hva skal man si. Har selv en 2000modell 2.4 A6 Avant. Den har jeg hatt i 3 år nå, og har hatt min del problemer. Bilen har gått 250 000, så noe slitasjedeler må man såklart regne med å bytte.. På grunn av god service og et godt kundeforhold har jeg, dum som jeg er, valgt å bruke møller til det meste. Det har resultert i at jeg anslagsvis har brukt 150 000 kroner de siste tre årene på å holde denne bilen istand. Det har vært et styr uten like, hjuloppheng, radiator, converter, bremser, dempere, eksos, gasspjeld, vindusheis, microbrytere i dørene, og nå har jeg faen meg fått en oljelekkasje ved kamdekselpakningen også . Til å ha tatt såpass godt vare på bilen som jeg har gjort, fulgt servicer, vasket og polert, kjørt normalt, og generelt sett passet på den, synes jeg det har vært drøyt mye utgifter på denne modellen.. er snart ikke mer som kan gå galt nå. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Februar 25, 2010 tusen takk for innleggene deres.. ser hva jeg er nødt for å kikke på når jeg handler. virker også som om noen av disse aldri har spesielle (utover normalen) problemer, mens andre får problemer hele veien.. lurer litt på 2.5tdi quattro.. enten manuell eller tiptr. helst manuell vil jeg tro takk takk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Januar 2, 2011 hei har en fin 2,8 avant 99 quattro med triptronic kasse ,bilen har rullet 320 k funker som en drøm,er jo viktig å følge olje skift filter på kassene da. aldri gjort noe med kasse utenom service 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Januar 2, 2011 tusen takk for innleggene deres.. ser hva jeg er nødt for å kikke på når jeg handler. virker også som om noen av disse aldri har spesielle (utover normalen) problemer, mens andre får problemer hele veien.. lurer litt på 2.5tdi quattro.. enten manuell eller tiptr. helst manuell vil jeg tro takk takk De som har hatt denne motoren sier at det er veldig bra drag, og den er råsterk samtidig som den er diesel gjerrig. Men OBS OBS drar du inn "gullrekka" på denne modellen snakker vi pris over 100k ganske fort. (visst du ikke fikser alt selv) Tenker da på kammer, tiptronic og diesel pumpe. Noen slipper unna alle problemer slik det er med alt, men denne motoren har kjente svakheter. (Søk litt på forumet, står masse om det) Har du allerede bestemt deg for denne bilen ville jeg gått for 2,7tq manuell (problemer med turbo) eller 1.8tq (veldig god motor med lite feil, uansett ikke så kostbart) Er ikke quattro et krav så er 1,9tdi ganske skuddsikker. Ser at mange er opptatt av forbruk generelt, men slipper du å bytte en dyr del er det drivstoffforbruket et helt år. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...