Oss på "værste" (garasjen med de rare i)

Anbefalte innlegg

Kaia må lære seg å kjøre 4wd da jeg antar hun vil ha quattro når hun fyller lappen.

Må si hu hadde dreisen på slæddinga rundt på isen idag.

DSCN1671.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er mye rart man ser langs veien, slik det jeg observerte igår på min ferd til og fra MR i Oslo.

 

Lurer på om denne Sitråengen leveres med slik dekor som standard? (beklager dårlig bilde, var av åpenbare grunner noe engstelig for å bli "ferska" av eieren) For de uten lupe tilgjengelig kan det nevnes tigerstripet rattmuffe, to stk hula hula-dansere på dashbordet og en uidentifisert plysjting hengende fra sladrespeilet...

th_DSCF3854.jpg

 

Det "nye" rushtrafikk-fenomenet på E 18... Istedetfor såkalt glass(nød)hammer vil jeg tro det følger med en boksåpner som standardutstyr samt en anbefaling om å kun ferdes på vei med fysisk skille mellom kjøreretningene... : eek :

th_DSCF3856.jpg

th_DSCF3859.jpg

 

Til slutt dagens middagstips fra Drammen (lurer på hvordan dette egentlig smaker):

th_cruchychicken-1.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slå denne a:p

 

Bilde035-1.jpg

 

Jøss... : haha :

 

Vel, da er det et nytt prosjekt på gang... Denne gangen er det David sin cab som er påbegynt, litt lysjustering så blir dette fint...

 

Bilde_320.jpg

 

Dette blir muligens det eneste bildet som blir lagt ut før denne er ferdig, siden David ønsker å holde en litt lav profil på dette bygget...

 

Men jeg vet hva som er kommet inn av deler og hva som er på tur, og jeg tror at dette kan komme til å bli en av de store overraskelsene i år... : smil :

 

Nå er bildene fra Tyskland også lastet opp, så nå kjem det storry som vanlig... :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vet også litt:p Men blir hemmelig seff;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, nå har det seg sånn at et VAG-hue som meg forvilla seg inn på Mercedes museumet i Stuttgart her om dagen...

 

Det var relativt nytt, men før jeg starter med bilder av biler blir det først litt historie...

 

Jeg ble utstyrt med hodetelefoner og var klar for omvisning:

 

Bilde_031.sized.jpg

 

Først fikk se en modell av Mercedesburg...

 

Bilde_034.sized.jpg

 

Mercedesburg ble ledet av Hertugen av Mercedesburg som bodde i et slott over landsbyen...

 

Bilde_035.sized.jpg

 

Dette var på begynnelsen av 1800-tallet og tog hadde de også fått, populært kalt Mercedesburger-expressen...

 

Bilde_036.sized.jpg

 

Mercetoten het elven som fløt igjennom byen og var en travel handelsåre for Mercedesburg...

 

Bilde_037.sized.jpg

 

Innbyggerne i Mercedesburg var veldig intressert i teknikk og alternative transportmidler. Og det ble bestemt av bystyret at de skulle satse på noe nytt innenfor dette...

 

Mange forslag kom på bordet...

 

Mercedes Hest:

 

Bilde_032.sized.jpg

 

Mercedes motorsykkel:

 

Bilde_039.sized.jpg

 

Mercedes Båt:

 

Bilde_040.sized.jpg

 

Og Mercedes Fly som faktisk fløy 15 meter 20 cm over bakken...

 

Bilde_041.sized.jpg

 

Men det skulle vise seg at det var biler Mercedes skulle bli mest kjente for, de var veldig tidlig ute med store hjul noe vi kan gjenspeile den dag i dag...

 

Bilde_042.sized.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da det ble bestemt at det skulle satses på utvikling av bil ble det fart i sakene...

 

Bilde_043.sized.jpg

 

Eller... Jo, det ble fart i sakene... Verdens første lastebil?

 

Bilde_047.sized.jpg

 

Med tanke på dagens biler så var disse gamle bilene DIGRE...

 

Bilde_051.sized.jpg

 

Mercedes var den aller første bilen med sorte klarglasslamper...

 

Bilde_053.sized.jpg

 

Bilde_054.sized.jpg

 

Den aller første Mercedes SL

 

Bilde_055.sized.jpg

 

En av Londons første busser...

 

Bilde_063.sized.jpg

 

Nå var det slutt på trehjul og det var eikehjul i metall som gjalt...

 

Bilde_072.sized.jpg

 

Lastebilene hadde også utviklet seg utover 20-tallet...

 

Bilde_079.sized.jpg

 

Vi nærmer oss nå mer og mer den mer moderne Mercedes, dette er en klassiker fra rundt 1930.

 

Bilde_076.sized.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Utviklingen gikk nå raskt, bilene ble mer strømlinjeformet og lukket...

 

Bilde_057.sized.jpg

 

Her et rullende postkontor fra Østerike...

 

Bilde_083.sized.jpg

 

Bilde_084.sized.jpg

 

Bussene ble også mer moderne...

 

Bilde_066.sized.jpg

 

Bilde_069.sized.jpg

 

Nydelig cab...

 

Bilde_094.sized.jpg

 

Bilde_104.sized.jpg

 

En av de virkelig kultbilene fra 50 og 60 tallet var Mercedes Gullwing, en bil forut for sin tid...

 

Bilde_097.sized.jpg

 

Bilde_095.sized.jpg

 

Bilde_096.sized.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er greit at Mercedes 300 SL er en fet bil, men den slår ikke denne...

 

Mercedes 300 SLR, denne var SINNSYKT grom... Og sjekk transportbilen, skamrått...

 

Bilde_087.sized.jpg

 

Bilde_086.sized.jpg

 

Bilde_088.sized.jpg

 

Bilde_091.sized.jpg

 

Her er en bil som Mercedes brukte for å teste nye biler før de kom på markedet...

 

Bilde_112.sized.jpg

 

Dette var før den trådløse verden...

 

Bilde_114.sized.jpg

 

Arbeidrommet til teknikeren...

 

Bilde_115.sized.jpg

 

Prototyp på Mercedes 116, her var også Mercedes tidlig ute på stylingfronten. Se, BH... : eek :

 

Bilde_117.sized.jpg

 

Var en Mercedeser som var utstillt fordi kjendiser hadde eid dem, her har vi en Mercedes 500 SL som var eid av nå avdøde prinsesse Diana i ca. 10 minutter før hun fant ut at det var feil farge på treverket inni bilen og at fargen var Rosenrot istedet for Rotrosen som hun hadde bestillt...

 

Bilde_134.sized.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tok mange bilder og skal ikke legge ut alt her. Istedet kan dere gå inn på denne linken og se selv...

 

http://vagner.jeje.je/bilder/stuttgart08

 

Men til slutt her er noen av mine favoritter...

 

Mercedes C111, fy feite...

 

hakon1.jpg

 

Bilde_022.sized.jpg

 

Bilde_024.sized.jpg

 

Argentinsk buss...

 

Bilde_059.sized.jpg

 

Bilde_061.sized.jpg

 

Italiensk likbil:

 

Bilde_143.sized.jpg

 

Bilde_141.sized.jpg

 

Hall of fame:

 

Bilde_148.sized.jpg

 

Bygget for å sette fartsrekord...

 

Bilde_171.sized.jpg

 

Takk for besøket...

 

Bilde_180.sized.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel, som sagt så var jeg tilbake i Tyskland...

 

Bilde_004.sized.jpg

 

Jeg kjørte innom Hannover på tur nedover å tok med meg noen deler til Juergen, og mens jeg venta der så hadde jeg selskap av denne...

 

Bilde_002.sized.jpg

 

Da jeg kom til Juergen, så måtte jeg først bli venn med "Lenny"...

 

hakon99.jpg

 

Og katten Mauritz... Her tatt på fersken etter å ha rasert familiens tørkerull IGJEN...

 

Bilde_190.sized.jpg

 

Også Juergen da...

 

Bilde_194.sized.jpg

 

I Tyskland er vedfyring mer vanlig enn her i Norge, Tyskerne er generelt sett mer sparsomme også. Feks så varmer de ikke opp hele huset til 30 grader, nei kun de rommene som er i bruk blir oppvarmet.

 

Vedovnen forsynte huset med varmtvann, varme til rommene og ut i verkstedet som også var i huset. Dette huset var DIGERT. Så dette var egentlig ganske fasinerende, pris på denne vedovnen kom på over 300 000 kr så noen vanlig Jøtul var det ikke...

 

Bilde_189.sized.jpg

 

Her er noen bilder fra verkstedet og bilene hans nede i kjelleren...

 

Bilde_188.sized.jpg

 

Bilde_185.sized.jpg

 

Bilde_186.sized.jpg

 

Bilde_181.sized.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde knapt kommet innfor døra før vi fant ut at vi skulle dra og hente bamsefelga som ikke var mer enn en knapp halvtime unna...

 

Han solgte disse hadde også en einser...

 

rechtslenkernothelleaq2.jpg

 

weierllis8cj.jpg

 

Denne var forresten tilsalgs for 9000 euro, med Oettinger 16v motor med sinnsyk finnish.

Dagen etter dro vi innom en kamerat av Juergen som drev eget bilverksted, han hadde også et par helt greie biler...

 

Bilde_008.sized.jpg

 

Bilde_005.sized.jpg

 

Denne stod hos salmaker, samme salmaker som skal få trekke opp setene til GT'n når den tid kommer. Denne var påkostet astronomiske summer og når den blir ferdig vil framstå helt som ny. Kan godt poste link til prosjekttråd om noen ønsker dette.

 

Bilde_010.sized.jpg

 

Bilde_012.sized.jpg

 

Bilde_013.sized.jpg

 

Så dro vi avgårde med Juergens daily drive til Mercedesmuseumet...

 

Bilde_009.sized.jpg

 

Og den historien har dere jo allerede lest...

 

Bilde_179.sized.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På kvelden etter å ha besøkt Mercedesmuseumet bar det avgårde for å hente delene til Passaten. De var ca. 150 km unna ikke så lagt i fra Ingolstadt. Men det museumet får vi ta neste gang, er jo bare noen gamle Audier der... :P

 

Denne kan dere jo gjette hva er for no... Stikkord: Brasil, 1984 og Luftavkjølt...

 

Bilde_191.sized.jpg

 

Bilde_192.sized.jpg

 

Det stod også en kjempetrivelig 76 Audi 100 m/vinyltak der. Litt trangt og mørk plass å ta bilder på men dere ser hva det er...

 

Bilde_195.sized.jpg

 

Bilde_196.sized.jpg

 

Bilde_197.sized.jpg

 

Dagen etter var det ut på tur igjen, og denne gang bar det i motsatt retning til et firma som har spesialisert seg på eldre VW-Audi deler både luft og vann... De hadde akkurat flyttet til dette lokalet så litt kaos var det, men om man mangler noe deler til gammel VAG så er dette stedet. De hadde bortimot alt mulig, litt dyre var de men tilgjengelighet på deler var det ihvertfall der.

 

Denne Karmann-coupen var sikkelig nais...

 

Bilde_202.sized.jpg

 

Bilde_200.sized.jpg

 

En tidlig utgave av VW 411...

 

Bilde_203.sized.jpg

 

Så kan dere jo prøve å gjette hvilken årsmodell dette er:

 

Bilde_198.sized.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På tur tilbake så kjørte vi innom et middelalderslott som skulle huse en ganske stor privat bilsamling...

 

Bilde_209.sized.jpg

 

Bilde_215.sized.jpg

 

Desverre for oss så var museumet stengt, kun åpent i søndager vinterstid.

 

Bilde_210.sized.jpg

 

Men omgivelsene rundt var ganske enkelt fantastiske, som å reise mange hundre år tilbake i tid...

 

Bilde_214.sized.jpg

 

Bilde_216.sized.jpg

 

Fikk et glimt gjennom et vindu hva som stod der inne, føler at det var en del Mercedes på denne turen...

 

Bilde_218.sized.jpg

 

De siste bildene jeg tok var av de bilene som stod utenfor Volkswarenhaus, legger ved 3 her...

 

Bilde_222.sized.jpg

 

Bilde_224.sized.jpg

 

Bilde_221.sized.jpg

 

En kjempetur var over, og etter å ha overnattet i Hamburg på nordoverturen og stikki innom Marc som fremdeles hverken er tilstede eller svarer telefonen og henta Zender-felga til David (mora var heldigvis hjemme og rifla stod i gangen så det kan jo hende at han skylder noen andre penger og) gikk det bortimot non-stop tilbake til Norge.

 

Jeg skal tilbake til syd-tyskland, og det skal ikke bli alt for lenge til...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Også blir jeg veldig takknemlig for tilbakemelding og spørsmål om noen har det... :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trist at det bilmuseet var stengt da, så ut som det var noen klasikkere der inne også. BTW jeg digger alltid reportasjene dine:)

 

Edit: jeg klarte ikke å gjette hva den luftkjølte Brasilianeren var, men er veldig nysgjerrig!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mye morro å lese på her altså!

Tips til neste tur: kjøp deg et større minnekort! :)

Får aldri nok av bilder! :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mye morro å lese på her altså!

Tips til neste tur: kjøp deg et større minnekort! :)

Får aldri nok av bilder! :D

 

Har to 1gb kort, så jeg klarer meg... Ligger masse bilder i linken i siste post fra i går, knipser på hardingen men av og til så glemmer jeg kamera og sånn... :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trist at det bilmuseet var stengt da, så ut som det var noen klasikkere der inne også. BTW jeg digger alltid reportasjene dine:)

 

Edit: jeg klarte ikke å gjette hva den luftkjølte Brasilianeren var, men er veldig nysgjerrig!

 

Takk for det Andreas, svar på spørsmålet ditt: 2005 : faint :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slenger meg på lasset og takker for alltid staselige reportasjer : ja :

 

2005?? 2005!!! Oh my...

Tenk så pent det er i den parken utenfor museet om våren! Du får reise ned en gang til.. hehe...

 

Bare å si i fra neste gang du skal nedover, så blir det atter kost og losji på deg... :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slenger meg på lasset og takker for alltid staselige reportasjer : ja :

 

2005?? 2005!!! Oh my...

Tenk så pent det er i den parken utenfor museet om våren! Du får reise ned en gang til.. hehe...

 

Bare å si i fra neste gang du skal nedover, så blir det atter kost og losji på deg... :D

 

Ja, takk for det. Joda, det blir flere turer nedover, og dette slottet var ikke så langt unna der Juergen bodde... Ca. 1 times biltur. Stortrives i Tyskland så jeg kommer kanskje til å legge ferien ned dit, laster passaten på henger og dundrer nedover...

 

Så kan jeg bruke den der nede siden Passat på autobahn ikke frister veldig akkurat med de små hjula... : flau :

 

Ang. Transporteren så produseres den enda i Søramerika... :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

En tidlig utgave av VW 411...

 

Bilde_203.sized.jpg

Dæven døtte meg, den var rett og slett nydelig: ja : Centerline felga satt som trehjul på ei hestekjerre.

 

Ser ut til at du opplever mye moro på disse turene dine, og sinnsykt mye underholdning å lese turrapportene dine. Skulle egentlig sove da jeg måtte klikke meg innom Follo for å se om du hadde oppdatert noe mer, og det hadde du sannelig.

 

David virker som en "bra" kar, btw.

 

Hva slags bil var det du hadde postet på forrige side, luftkjølt brasilianer?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne kan dere jo gjette hva er for no... Stikkord: Brasil, 1984 og Luftavkjølt...

 

Bilde_191.sized.jpg

 

Bilde_192.sized.jpg

 

Tipper dette er en Gol(?)

 

Meget bra reportasje som vanlig : rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var den Transporteren en 2005 modell? Slutta vel å produsere den i Europa i ca 1979 eller noe sånt..

Mange fine bilder av fiine gamle classic`s! Alltid morro å lese repotarsjene dine,fortsett å lage sånne når du er på tur!!: rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.