Anbefalte innlegg

Hallo!

Ein kompis av meg er plaget av at den ene nærlyspæren går svært ofte! Det er snakk om 2 pærer på 2 veker : eek : Snakk om ein 01 Audi A4 B6. Han va nede på møller og hørte med dei, da snakka dei om at det kanskje va styreenheten? Noken som kjenne til dette? :) Kan ein bruke VAG - com for å finne ut noke? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet at dette kan skje dersom spenningsregulatoren er ustabil/dårlig og sender for høy spenning ut i ledningsnettet, f.eks. 16-18 Volt (eller mer) pulser av og til. Kanskje vanskelig å oppdage, men hvis dette skjer når det er mørkt burde man kunne se at noe blaffring av lys når pulsen kommer.

 

Får håpe du får flere svar. Lykke til!

 

Edit: Hvis dette er xenon er jeg helt blank, vet ikke noe om det da jeg aldri har hatt det.

 

mvh Martin

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

visst han monterer et voltometer så vil han vell se det mens han kjører? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når han starta opp bilen blinka det 2 - 4 ganger, veit ikkje om det e heilt vanlig? Har sjekka spenninga, den låg på 11,5 - 12 V, så det er det eg ikkje skjønna heilt :P Men viss det er spenningsregulatoren, korleis kan ein fikse det? :) Takk for svaret!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

11,5 - 12 V er alt for lite vist du målte når bilen gikk.

Da er nok regulatoren gåen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

11,5 - 12 V er alt for lite vist du målte når bilen gikk.

Da er nok regulatoren gåen.

 

Bilen gjekk på tomgang, ka e det normale? :P Kan det ha tatt knekken på pærene då, fått for lav spenning? Nærlyset på den andre sida hadde også 11,5 - 12 V:p

Takk for svaret!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noken fleire som har tips på kor vi kan begynne å feilsøke?:

Berre til å kjøre på med tips;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis en pære går av gangen, og kun den byttes, kan den andre bli skadet av feil spenning. Det kan bli en "ond sirkel" hvis ikke begge byttes samtidig. Kan ikke si at dette er en sannhet, men snarere et gammelt ordtak..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Optimal ladespenning ligger på 14,4volt, realistisk sett burde en ha rundt 14v ut i pæresokkel for å få best mulig lys ut av pærene, men er på ingen måte uvanlig at det ligger rundt 13v på de fleste biler.

En lavere spenning gir lengre levetid, men mindre lys, og motsatt.

 

Er det pære på en og samme lykt det har vært byttet to ganger nå?

 

Sjekk med kompisen din om han vet at han ikke skal ta på glasset på pærene med fingrene..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har det seg vel slik at den siden har spist en xenon-ballast også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis en pære går av gangen, og kun den byttes, kan den andre bli skadet av feil spenning. Det kan bli en "ond sirkel" hvis ikke begge byttes samtidig. Kan ikke si at dette er en sannhet, men snarere et gammelt ordtak..

 

Dette er nok noe gammelt og med tanke på glødepærer. Uansett så er det ikke noe hold i den ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mål på batteriet med bilen i gang,du ska ha 13,5v-14,4v vist jeg ikke husker helt feil..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men viss det er spenningsregulatoren, korleis kan ein fikse det?

 

Må innrømme at jeg ikke vet hvordan det er på denne bilen, men på mange biler sitter spenningsregulatoren skrudd med to skruer i dynamoen.

 

Ofte ser den slik ut.

 

I så fall er det å få tak i en ny, skru ut de to skruene som holder den og sette på plass den nye.

 

Noen som har spisskompetanse på akkurat denne bilen burde kunne svar på hva slags spenningsregulator som skal være der, og hvordan den sitter.

 

Er for øvrig helt enig i at spenningsregulatoren uansett må byttes dersom du har 11,5-12 V i kretsen. I hvertfall hvis dette er det som måles på batteriet. Det er imidlertid også en mulighet for at selve dynamoen er gåen, men prøv gjerne med en frisk spenningsregulator før du begynner å tenke på å bytte hele dynamoen. Heldigvis skjer det oftere at regulatoren ryker enn at dynamoen gjør det.

 

 

mvh Martin

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slenger inn noen ord jeg og..

 

En glødepære ender sine dager pga.

- for høy spenning

- for høy temperatur

- levetid

 

Før man konkluderer med spenningsregulator, kan det være greit å ha i bakhodet at fett fra fingrer ikke er så usansynlig for den lave levetiden. Bruk hansker :)

Er det bare nærlysene? Ikke kjørelysene bak, parklys, e.l som og lyser konstant?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mannen har ikke sagt noe om han har xenon eller ikke på bilen heller. Dette er ganske vesentlig informasjon når man skal sjekke spenninger og plages med lys. Er det xenon så er det styre enheten eller trafoen som knekker pæra. Er det halogen, er det mest sannsynlig dårlig jording som forårsaker problemet. Dette er da igjen relatert til feil i styreenhet om det er det på bilen. Alternativet er og legge separat jord til pæra og se om det fungerer og holder. Autosjekk om montert kan bli en plage med ekstern jord da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Optimal ladespenning ligger på 14,4volt, realistisk sett burde en ha rundt 14v ut i pæresokkel for å få best mulig lys ut av pærene, men er på ingen måte uvanlig at det ligger rundt 13v på de fleste biler.

En lavere spenning gir lengre levetid, men mindre lys, og motsatt.

 

Er det pære på en og samme lykt det har vært byttet to ganger nå?

 

Sjekk med kompisen din om han vet at han ikke skal ta på glasset på pærene med fingrene..

 

Det er samme lykta ja

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slenger inn noen ord jeg og..

 

En glødepære ender sine dager pga.

- for høy spenning

- for høy temperatur

- levetid

 

Før man konkluderer med spenningsregulator, kan det være greit å ha i bakhodet at fett fra fingrer ikke er så usansynlig for den lave levetiden. Bruk hansker :)

Er det bare nærlysene? Ikke kjørelysene bak, parklys, e.l som og lyser konstant?

 

Det er brukt hansker;) Det er kun nærlyset, ikkje noke anna lys:p .... enda hvertfal!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mannen har ikke sagt noe om han har xenon eller ikke på bilen heller. Dette er ganske vesentlig informasjon når man skal sjekke spenninger og plages med lys. Er det xenon så er det styre enheten eller trafoen som knekker pæra. Er det halogen, er det mest sannsynlig dårlig jording som forårsaker problemet. Dette er da igjen relatert til feil i styreenhet om det er det på bilen. Alternativet er og legge separat jord til pæra og se om det fungerer og holder. Autosjekk om montert kan bli en plage med ekstern jord da.

 

Han har ettermontert xenon i nærlysa, der gjekk ballasten, ikkje pæra. Er det ved styreenheten og trafoen problemet ligge viss det er KUN orginalt xenon? eller gjeld det ettermontert også?: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er brukt hansker;) Det er kun nærlyset, ikkje noke anna lys:p .... enda hvertfal!

 

Hansker hjelper ikke om de ikke er skikkelig rene heller da...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Han har ettermontert xenon i nærlysa, der gjekk ballasten, ikkje pæra. Er det ved styreenheten og trafoen problemet ligge viss det er KUN orginalt xenon? eller gjeld det ettermontert også?: klø :

 

Dersom det er xenonpære som ryker hele tiden, så ville jeg forsøkt å bytte ballasten. Om ikke annet kryssbytte med andre siden for å se om problemet kanskje forflytter seg? noe jeg tror det vil gjøre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom det er xenonpære som ryker hele tiden, så ville jeg forsøkt å bytte ballasten. Om ikke annet kryssbytte med andre siden for å se om problemet kanskje forflytter seg? noe jeg tror det vil gjøre.

 

Det er ikkje pæra som gjekk, men ballasten. Har kryss testa, og det er ballasten som har tatt tidlig kveld: mad :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Då har eg målt volten på batteriet, den låg på 14,4:) Kan det forsatt vere spenningsregulatoren som er gåen? Eller er det kanskje ein større sjanse for at det er dårlig jording?: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke noe feil på bilen din. Det er et crappy xenonkit som er problemet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har satt inn noken halogen pærer no, så får sjå kor lenge dei lyse:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når han starta opp bilen blinka det 2 - 4 ganger, veit ikkje om det e heilt vanlig? Har sjekka spenninga, den låg på 11,5 - 12 V, så det er det eg ikkje skjønna heilt :P Men viss det er spenningsregulatoren, korleis kan ein fikse det? :) Takk for svaret!

 

På min (B5) er dette en vanlig verdi for lys, på automatiske kjørelys dimmes lyset ned i forhold til om du switcher den over på manuell. Det er ikke nødvendigvis feil, noen sm har B6 som kan bekrefte/avkrefte det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.