#1 Skrevet Februar 25, 2010 (endret) Bilen har vel egentlig alltid brukt my bensin men nå topper det seg. Startet opp bilen i går for å kjøre en bitteliten henger med søppel på dynga. Og i 20 minus gikk den ikke helt rent kan du si det første minuttet. Det er ca 8 km til dynga og da jeg hadde kommet fram sto det 4 liter forbruk siden start: bh : På varm motor lå forbruket på ca 1.5-1.6 ved pen kjøring i 80 kmt. Hjem og byttet lambda, tempdensor og plugger. Vagcom viste feilmelding på lambda, Mixture ataption ekseeded.......med andre ord den klarer ikke rette opp blandinga. Etter å ha byttet disse tidligere nevnte delene var det en ny prøvetur og det var akkurat likt. På veg hjem koblet jeg ut LMM og forbruket datt til 1.05: smil : Så hvis rensemetoden ikke går så blir det vel ny LMM: bh : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Februar 27, 2010 Har nå prøvet to gode LMM på bilen og sitter igjenn med flere spørsmål. Har også prøvet min gamle LMM på naboen sin bil og den startet greit og gikk fint. Så slik ligger det an, Med begge de prøvde Luftmengdemålerne så la forbruket seg på ca 1.55 på pen kjøring i 90 kmt og jeg får av og til lys i motorlampen. Lyset kommer på mellom 2-3000 rpm. Får opp denne feilkoden på motorlampa 1 Fault Found: 00537 - Lambda (Oxygen Sensor) Regulation 08-10 - Control Limit Surpassed - Intermittent Hvis jeg sletter feilen er den borte helt til motorlampa lyser igjenn, så jeg er ganske sikker på at det ikke er flere feil den lyser på grunn av. Hvis jeg kobler av LMM så detter forbruket et par tre hakk til ca 1.2. og jeg klarer ikke å provosere fram feilkoden på lambda. Så jeg begynner å lure på om ecu feiltolker LMM Hjelp 0g tips mottaes med stor takk:tilber: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Februar 27, 2010 Kan denne være synderen? ser ingen skader på den men strevde litt med den da jeg hadde ut motoren for plasten var blitt litt sprø Cut of ventil 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Februar 27, 2010 er dette reelt forbruk? eller er det noe kjørecomputeren slenger sammen for deg? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Februar 27, 2010 Det er kjørekomuteren ja Men det er også masse svart røyk under oppstart og det lukter bensin av eksosen Dessuten tidligere i høst kjørte jeg på 1.1 med tilhenger og på 0.85 i fjor sommer Feilkode på lambda fikk jeg først etter at jeg var ute med motoren nå i desember januar 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Februar 28, 2010 Kobler du vekk LMM drar bilen i nødmodus, så da får du ikke trigget problemer ved f.eks. lambda eller slike ting som ellers er i loopen. En dårlig kontakt et sted kan selvfølgelig forårsake samme problem. Lekkasje kan også forårsake det du nevner, men at den får altfor mye bensin har jeg igrunn bare opplevd med gåen LMM. (1.3-1.5) Nå går min jevnt på 1.2 selv på langkjøring, men det er en helt annen grunn.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Februar 28, 2010 (endret) Har feilsøkt litt i dag , og jeg har div teorier.... -Motorlampa (check) lyser periodevis Men lyser kun på rolig kjøring!.... Under pådrag forsvinner lampa (bilen går som den skal , pådrag eller ei) (Under pådrag brukes ikke Lambaverdier) -Vi får feilmelding på Lamba , "verdiene er oversteget"... hver gang vi sjekker vagcom. (Lamba er ny , og nylig byttet) -Legger merke til at den digitale turbotrykksmåleren ligger mellom 1.1(ved null gass/motorbrems) og 2.6 (ved fullt pådrag) Burde ikke det være undertrykk ved motorbremsing? (i den grad man får det med automat) Kan det være at det er noe tull med Mapsensor`n , som gjør at den registrer feil turbotrykk en normalt på laveturtall , og derfor pøser ECU på med bensin? Som igjen gjør at Lamba får unormalt høye verdier på lave turtall - derfor feilmelding og Motorlampe. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Februar 28, 2010 Kan være noe i det Bård, Kan vel ellers legge til info om det vi prøvde i dag, nemlig å fylle opp med E85 på tanken slik at det er en ca 50-50 miks på tanken i håp om å få mindre feilmelding på lambda hvis den sliter med å få ned verdiene, Den burde jo gå magrere med såpas mye E85 men får fortsatt feilmelding på lambda Bilen drar oxo litt bedre på E85 noe som jo er gøy Tilbake til mapsensoren, Det går jo an å koble på et vakummeter for å se om det er vakum i motoren på normal kjøring Kjørekomputeren viser jo sjeldent vakum Hvis ikke er det jo mulig å sette i 270 chippen i ECU Ev en kan vente å se til jeg har fått bredbånslambdaen... Nei vi trenger fortsatt tips her folkens.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Februar 28, 2010 -Legger merke til at den digitale turbotrykksmåleren ligger mellom 1.1(ved null gass/motorbrems) og 2.6 (ved fullt pådrag) Burde ikke det være undertrykk ved motorbremsing? (i den grad man får det med automat) Dersom den orginale map-sensoren står i, må du trekke fra ca 1bar atmosfærisk trykk. Dvs at du ligger på 0,1 ved null gass/motorbrems og 1,6 ved fullt pådrag. 1,6 er jo rimelig heftig på K24 dersom det er orginalsnurra som står på. Jeg anbefaler dere lett å kjøpe en analog ladetrykksmåler som dere kan bruke i feilsøkingsøyemed, den er gjerne litt mer til å stole på, spesielt om det er byttet map-sensor. Den ventilen Geir linker til ligner jo på resirkventilen, er du usikker på om den er dårlig kan du handle en ny i alu på Biltema til noen hundrelapper - Art 33-222 Fett den opp litt skikkelig før bruk, så har du en som holder. Dog tviler jeg på at den er problemet ut ifra ladetrykket motoren din oppnår. Vil tipse deg generelt om å lete etter hull i en eller flere av slangene dine, både på trykk og på vakumsiden. Da får man generelt slike problemer du har, selv om jeg ikke helt vil utelukke lmm heller. Sjekk også ledningene TIL lmm.. har vært borti brudd i de noen ganger på forskjellige biler. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Februar 28, 2010 (endret) Jepp.... orginal 250kpa Mapsensor og MTM 303chip 1.6 er rimelig heavy på K24 7000 , men det trenger ikke være helt riktig målt. Men det er da ikke normalt at den ligger på 0.1bar overtrykk på slakkwire? Min 3B ligger på ca -0.5bar ved motorbrems/tomgang..... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Februar 28, 2010 Jepp.... orginal 250kpa Mapsensor og MTM 303chip 1.6 er rimelig heavy på K24 7000 , men det trenger ikke være helt riktig målt. Men det er da ikke normalt at den ligger på 0.1bar overtrykk på slakkwire? Min 3B ligger på ca -0.5bar ved motorbrems/tomgang..... vi får hive på en analog måler å se da, så får vi både sett vakum og trykk men folkens, for å spørre om noe annet, hvordan påvirkes vakumavlesning digitalt hvis en setter på en 3 bars mapsensor? vil en se vakum på samme måte som standard mapsensor? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Februar 28, 2010 Nei, tallene vil endre seg. Jeg lurer på om det var slik at reell boost ligger 0,4-0,5bar under det displayet viser. Hvorvidt dette passer inn med rekkevidden til måleren vet jeg ikke. Har aldri hatt 20vt med automat selv, så jeg er ikke sikker på hvordan alt fungerer iforhold til vakum/motorbrems osv. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Februar 28, 2010 Nei, tallene vil endre seg. Jeg lurer på om det var slik at reell boost ligger 0,4-0,5bar under det displayet viser. Hvorvidt dette passer inn med rekkevidden til måleren vet jeg ikke. Har aldri hatt 20vt med automat selv, så jeg er ikke sikker på hvordan alt fungerer iforhold til vakum/motorbrems osv. en får like mye vakum med automat som med manuell kasse. Eneste forskjellen er når en girer med manuell vil man få en del mere vakum. men når den først er kommet i gir vil det ikke være mye forskjell. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Februar 28, 2010 Kan legge til at det er standard snurre ja, 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Februar 28, 2010 Nei, var det jeg tenkte og. At den ved lockup vil fungere på samme måte. Det kan jo kanskje tyde på lekkasje ett eller annet sted. Men igjen: jeg stoler ikke helt på de orginale, digitale målerne. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Mars 1, 2010 Det blir testing muligens ikvell, Bård hadde vist en ekstra turbotrukksmåler liggende, med vakum forhåpentlig vis. Kjørte en tur i dag og klarte å få den digitale ned i 0.7 ved motorbrems på 3000 omdreininger. og måleren spretter raskt opp i 1.5 bare jeg ser på gasspedalen. Men hvis jeg mangler vakum så vil vel bensintrykksregulatoren gi et høyere bensintrykk en den skal gi ved vakum? En annan tin er at check lampa ikke kommer før det er litt lunk i motoren som skulle tilsi at den går for fett. Og det tyder jo på god kommunikasjon mellom ecu og lambda. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Mars 2, 2010 I dag har jeg og Bård funnet ut noe som er feil, Kansje selve feilen. Bård hadde med en BSR turbotrykksmåler. Vakumet i motoren er helt som det skal være -0.6 til -0.3 ved vanlig kjøring og ingen lading før en begynner å trø på litt Maks ladetrykk var også bra, hadde 1.35 på 80% trottle, Prøvde å gi litt mere gass med da giret automaten ned til 3.gir. Det som vises i den digitale i bilen er helt tullerusk ved vanlig kjøring. Den digitale kan vise 1.6 mens BSR meteret fortsatt ligger på vakum. Hvis da Ecu justerer bensin til 1.6 barA så er ji det til en del mere luft enn 0.1 bar vakum Så for å summere litt så er det en differanse på fra 0.5-0.7 bar mellom målerne ved fin kjøring. Ved full boost er differansen mindre. ca 0.25 bar. Så da er vel enten mapsensoren dårlig eller så ommsetter den signalet fra mapsensoren feil... Jeg har en 3 bars sensor men det blir jo også feil å sette inn.... Det er vel mapsensor som gir ecu info om at motoren kjører med vakum? Noen som vet hva som skal til? Kan det være at ecu får riktig info selv om det digitale viser feil? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Mars 3, 2010 Når jeg kjører vanlig i 80-90 km\t med min, ligger jeg på 0,6 på den digitale måleren (altså -0,6) ca.. Og -0,4 på den analoge. Selv med henger og scooter er det skjeldent jeg trenger ladetrykk ved vanlig kjøring. Går kanskje opp og lader 0.1 bar ladetrykk dem verste bakkene Ved motorbrems båttner jeg den Analoge, og den digitale viser 0.3 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Mars 3, 2010 Siden map sitter i hjernen skal det da gå an å bytte hjerne med en annen s4 og sammenligne. Dersom bilen da ikke går som den skal, har du problemet ditt. ES-tuning kan feks montere 3bars map'en din sammen med tilpasset programvare. Det koster sikkert noen tusen, men da er det iaffal gjort, og du har sokler og map klar til videre trim, om det var planen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Mars 3, 2010 Tenker å prøve å bytte mapsensor først til standard 250kpa. Samtidig har jeg en annen ecu med 300kpa mapsensor og k26 program, men den ecuèn trenger reparasjon først Har bestilt en justerbar 250-400 kpa sensor fra vems, som jeg tenker å kjøre på 250-270 kpa avhengig av hva bredbåndslambdaen melder, er den litt fet over det hele justere jeg den litt opp Men skal muligens kjøpe en brukt OEM sensor å prøve først Men neste er å montere brebåndslambda, kommer tilbake etter det.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Mars 3, 2010 Når jeg kjører vanlig i 80-90 km\t med min, ligger jeg på 0,6 på den digitale måleren (altså -0,6) ca.. Og -0,4 på den analoge.Selv med henger og scooter er det skjeldent jeg trenger ladetrykk ved vanlig kjøring. Går kanskje opp og lader 0.1 bar ladetrykk dem verste bakkene Ved motorbrems båttner jeg den Analoge, og den digitale viser 0.3 Litt avvik du altså, her er det kansje en mellomting som er riktig, Det skal noe til å lage absolutt vakum Vi får se hva det blir til meg når jeg får skiftet mapsensor. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Mars 3, 2010 Når jeg kjører vanlig i 80-90 km\t med min, ligger jeg på 0,6 på den digitale måleren (altså -0,6) ca.. Og -0,4 på den analoge.Selv med henger og scooter er det skjeldent jeg trenger ladetrykk ved vanlig kjøring. Går kanskje opp og lader 0.1 bar ladetrykk dem verste bakkene Ved motorbrems båttner jeg den Analoge, og den digitale viser 0.3 Den viser 1bar i tillegg da....så hvis du har 0.6 på den digitale , så skal det stå -0.4 i den analoge måleren. Så din viser korrekt , skulle du hatt-0.6 måtte det stått 0.4 i den digitale. 0.0 digital = -1.0bar analogt 0.6 digital = -0.4bar analogt 1.6 digital = 0.6bar analogt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Mars 3, 2010 Den viser 1bar i tillegg da....så hvis du har 0.6 på den digitale , så skal det stå -0.4 i den analoge måleren.Så din viser korrekt , skulle du hatt-0.6 måtte det stått 0.4 i den digitale. 0.0 digital = -1.0bar analogt 0.6 digital = -0.4bar analogt 1.6 digital = 0.6bar analogt Ja for f. Bård Jeg tror jeg gikk fem på her hehe: haha : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Mars 9, 2010 Den viser 1bar i tillegg da....så hvis du har 0.6 på den digitale , så skal det stå -0.4 i den analoge måleren.Så din viser korrekt , skulle du hatt-0.6 måtte det stått 0.4 i den digitale. 0.0 digital = -1.0bar analogt 0.6 digital = -0.4bar analogt 1.6 digital = 0.6bar analogt Skrev litt feil der.. Kom et minus forran den ene 0.6 der ja.. Men ser ut for at min er ganske rett der:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Mars 11, 2010 har byttet mapsensor nå, men det viser fortsatt feil i kjørekomputer, Jeg håper ECU får riktige målinger da, Jeg får fortsatt motorlampe som er feilkode på lambda med en gang jeg går over til konstant 80-90 kjøring. Slipper jeg gassen eller gir gass forsvinner lampa.... Bredbandslamdaen ligger på ca 13:1 når lampa kommer på.... Stoler ikke 100% på bredbandslambdaen enda... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...