Bensinforbruk AAN automat og sporadisk motorcheck lampe

Anbefalte innlegg

I dag har jeg fått låne deler av Arild Valsø (takk Arild) så vi har fått sjekket ut og friskmeldt både ECU og dyser.

 

Arild gikk inn på feilkoden i bentley manualen og fikk opp en del feilkilder som kunne som kunne lage slike feilkoder.

1 fuel pressure to high

2 fuel pressure to low

3 auxilery fuse nr 28

4 LMM

 

Hvis noen vet hvilken sikring det er snakk om og hvor den ligger så skrik ut.

Har logget bensintrykk til ok men skal skifte regulatoren alike vell nå.....

 

LMM er jo testet ut 4 forskjellige som virker fint på andre biler så den tror jeg ikke det er....

 

 

4 LMM

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

c4.electrical.gif

 

1 - Auxiliary relay panel II

2 - Central electric panel with relay holder

3 - Fuse panel

4 - Connector station I

5 - Auxiliary relay panel I

6 - Emergency flasher relay -J2-

7 - Radio/parking light warning buzzer -J152-

8 - Electronic control box

9 - Board computer range calibration regulator -E46-

10 - Servotronic control module -J236-

11 - Connector station II

12 - Auxiliary relay panel III

13 - Shift lock warning buzzer -H9-

14 - Airbag system connector

15 - A/C control head -E87-

16 - Airbag triggering unit -J178-

17 - Connector station III

 

Jeg tipper at den er i en av de :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har ikke feilkoden?

Kan ikke se at et er noe sikring 28 i et hele tatt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener at det var denne:

00537 - Oxygen Sensor Control Limit exceeded

 

Mulig den sikringa er for en annen motor?! Bentley-manualen er litt rotete sånn sett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette fikk jeg opp

00537.gif

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

c4.electrical.gif

 

1 - Auxiliary relay panel II

2 - Central electric panel with relay holder

3 - Fuse panel

4 - Connector station I

5 - Auxiliary relay panel I

6 - Emergency flasher relay -J2-

7 - Radio/parking light warning buzzer -J152-

8 - Electronic control box

9 - Board computer range calibration regulator -E46-

10 - Servotronic control module -J236-

11 - Connector station II

12 - Auxiliary relay panel III

13 - Shift lock warning buzzer -H9-

14 - Airbag system connector

15 - A/C control head -E87-

16 - Airbag triggering unit -J178-

17 - Connector station III

 

Jeg tipper at den er i en av de :)

 

 

 

Jeg får se nermere på nr 1 0g 12, de andre sjekket vi jo ut Arild. Skal se om jeg får lagt ut ny info i kveld

 

Er utrolig takknemlig for hjelpen altså gutter :tilber:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du skriver at du har forsøkt å skifte lambdasensor. Er du sikker på at den nye virker?

 

Sjekk samletråden http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=167917 under overskriften "Bensinsystem og unormalt forbruk", der ligger en annen tråd om høyt forbruk hvor feilen var lambdasensoren. (Den andre linken om høyt forbruk er til denne tråden).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Geir er vel på den tredje lambdasonden etter hva jeg vet :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Geir er vel på den tredje lambdasonden etter hva jeg vet :)

 

Ja det stemmer det. 2 bosch sensorer og en biltema, samma resultat.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har ikke feilkoden?

Kan ikke se at et er noe sikring 28 i et hele tatt

 

På AudiWorld fant jeg ut at denne nr 28 er sikringen til varmeelementet til lambdaen. Jeg har ikke funnet sikringen enda men går ut fra at det er av typen avansert automatsikring og da kan det jo være at den kansje kobler litt inn og ut

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På AudiWorld fant jeg ut at denne nr 28 er sikringen til varmeelementet til lambdaen. Jeg har ikke funnet sikringen enda men går ut fra at det er av typen avansert automatsikring og da kan det jo være at den kansje kobler litt inn og ut

 

I følge min manual er varme til lamda S73 og den finner du på AUX III som ligger bak sparkeplata på passasjer siden (pos 12 på bildet lenger opp i tråden)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I følge min manual er varme til lamda S73 og den finner du på AUX III som ligger bak sparkeplata på passasjer siden (pos 12 på bildet lenger opp i tråden)

 

skal ta å sjekke det i dag, Går jo an å logge spenningen på varmeelementet oxo under en prøvetur.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekket ut spenning på lambda i dag og den var grei.

Koblet opp innovatens analoge utgang opp mot ecu,

Koblet den gule ledningen fra LC1 imot originallamdaen, lik at bredbåndslambdaen mater ecu med signal. Det ble samme resultat gitt: bh :

 

sjekket også ut pris på bensinregulator over 1200 spenn: mad : synes ikke det er vel anvendte penger siden jeg har pent og stabilt trykk på 3.8 bar som øker fint progresivt med boost til 5.5 bar Jeg mener det skal være slik,: klø :

Har forøvrig montert en permanent bensintrykk måler direkte på fuelrailen.: smil :

 

Skulle jeg handle bensintrykksrekulator skulle det isåfall være en uoriginal justerbar progresiv regulator.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Burde virke den, men hvorfor ikke bare kjøpe en dropin da? 034 har det

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Burde virke den, men hvorfor ikke bare kjøpe en dropin da? 034 har det

 

 

Ja det blir jo mye penere og sikkert ikke dyrere.

Men med denne har en jo mulighet til å justere både hvor mye trykk du vil ha når du kjører på vakum og hvor mye du vil ha på boost. Uavhengig av hverandre.

 

En standard fpr vil jo være 4bar @ 0bar boost og 5bar @ 1bar boost osv.

 

Mens denne Malpassi regulatoren vil være 2-6bar @ 0bar boost og 3-10bar @ 1bar boost

 

Litt rare tall men jeg stoler ikke på at det blir bra med en ny drop in fpr, for den jeg har virker som fungerer som den skal,.......

det jeg trenger er justeringsmuligheter, Jeg tror kansje jeg trenger 0.5-1 bar mindre på vanlig kjøring mens på boost er det passelig som det er og da trenger jeg en justerbar en.....

 

Mulig jeg tar feil, og mulig jeg trenger å lære om fp regulatorer.: flau :.... vi får se om jeg klarer å få til et kupp på denne auktionen.....: smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fylte på en god del e85 i dag for moro skyld. men så tittet jeg på lambdaverdiene i vag-com, en ting jeg ikke skjønner, hvorfor er det 4 blokker med lambdaverdier? Den første sto mest på 1.250 den kunne vippe ned til 1.230 ish av og til. ved pådrag detter den ut av closed loup og blir stående på 1.00 de to neste går litt opp å ned mellom 1.00 og 1.25. Disse to detter oxo ned på 1.000 under pådrag. og den siste står helt i ro.

 

Hvordan skal en lese disse når det er 4 blokker og alle viser forskjellig?

 

Som sagt fylte på 25 liter e85 i dag på tom tank så den går kansje litt magert, var ikke antydning til fusk men fikk en annen feilkode i dag i tilleg til den samme gamle 00537

 

00561 - Mixture Adaptation: Adaptation Limit (Add) Exceeded

Possible Symptoms

Engine Jolting

Increased Fuel Consumption

Poor Idling/Jolting

Reduced Boost Pressure

Possible Causes

Mass Air Flow Sensor (G70) faulty

Fuel Pressure too Low

Leaks in Intake Air System and/or Exhaust System

Injector(s) faulty (i.e. coked)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

00561 er dette

[ATTACH]142637[/ATTACH]

 

Stemmer det, det er noe det samme som jeg fant ut på ross-teck sine sider, alle mulige årsaker til at den kan gå magert .

Det er greit, men en AAN motor kan vel kansje ikke gå på 100% E85 uten at motor gir beskjed om at det går for magert. Det var egentilg bare for å se hvordan motoren ragerte, og jeg mener den reagerer som forventet.

 

Men jeg hadde håpet at noen kunne forklare hvorfor det er 4 forskjellige ruter som sier noe om lambda når jeg går inn på måle gruppe 6 i vag-com? hvilken skal jeg se på?

 

Kansje jeg heller skal bruke måle gruppe 1?

I måle gruppe 1 er det info om

RPM

Engine Load

Lambda

og Engine temp.

 

Kansje jeg bare skal bruke denne heller?

 

Hadde vært greit om noen kunne belyse dette.

 

 

Mens jeg venter på Malpassi regulatoren skal jeg trykkteste systemet etter flere tips om dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer det, det er noe det samme som jeg fant ut på ross-teck sine sider, alle mulige årsaker til at den kan gå magert .

Det er greit, men en AAN motor kan vel kansje ikke gå på 100% E85 uten at motor gir beskjed om at det går for magert. Det var egentilg bare for å se hvordan motoren ragerte, og jeg mener den reagerer som forventet.

 

Men jeg hadde håpet at noen kunne forklare hvorfor det er 4 forskjellige ruter som sier noe om lambda når jeg går inn på måle gruppe 6 i vag-com? hvilken skal jeg se på?

 

Kansje jeg heller skal bruke måle gruppe 1?

I måle gruppe 1 er det info om

RPM

Engine Load

Lambda

og Engine temp.

 

Kansje jeg bare skal bruke denne heller?

 

Hadde vært greit om noen kunne belyse dette.

 

 

Mens jeg venter på Malpassi regulatoren skal jeg trykkteste systemet etter flere tips om dette.

 

slenger meg på her, og har samme spørsmål..

Var og kjørte meg entur igår, for og logge litt på diverse greier (kanskje bare leke meg:P ) Uansett, hvilken lambda verdi er den man skal se på?

 

Om du ikke har fått trykktestet enda, ville jeg nok gjort dette. Vill nok bli feil blanding, om lmm registrerer og regner ut hvor mye luft som går inn, mens i realiteten så er det en helt annen mengde luft som strømmer inn\ut pga lekasje?

 

Jeg fant lekasjen min plugselig, etter at jeg var litt ivrig og justerte opp trykket for mye :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk trykktesta uten å finne noe lekkasje, så det er jo greit, hadde jo vert greit å finne noe også da....: rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som sagt så er det montert permanent bensintrykksmåler.

Snappet opp i en annen tråd att AAN motor har 3.8 bar, Er det da grunntrykk som måles uten vakumslangen tilkoblet? Vil det ikke da falle litt når en kobler på vakum og motoren står på tomgang ?

 

Til meg viser det iallefall ca 4.2 bar på tomgang og det kan jo være årsaken til at lambda ikke klarer å regulere ned når jeg kjører på vanlig bensin.

 

Jeg begynner å bli sikker på at det hadde vært på sin plass med en justerbar progresiv regulator, Å kjørt 3.8 bar på bensin og 4.4 bar på e85.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Liten uppdate bare.

Er straks ferdig med å koble opp den justerbare regulatoren, ble litt nye vakumslanger osv. det baller fort på seg.

Driver å flytter coilene opp på staget mellom støtdempertårnene i samme slengen og fant ut at jeg må bytte ledninger på coilene, de var supersprøe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

en liten ting, har du org filter eller åpent?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som sagt så er det montert permanent bensintrykksmåler.

Snappet opp i en annen tråd att AAN motor har 3.8 bar, Er det da grunntrykk som måles uten vakumslangen tilkoblet? Vil det ikke da falle litt når en kobler på vakum og motoren står på tomgang ?

 

Til meg viser det iallefall ca 4.2 bar på tomgang og det kan jo være årsaken til at lambda ikke klarer å regulere ned når jeg kjører på vanlig bensin.

 

Jeg begynner å bli sikker på at det hadde vært på sin plass med en justerbar progresiv regulator, Å kjørt 3.8 bar på bensin og 4.4 bar på e85.

 

Jepp, grunntrykk på tomgang med vakuumslangen koblet av. Vakuumet tar bort ca 0.5bar, så med f.eks.3.8 bar regulator (ADU) vil man lese av ca 3.3 bar med vakuumslangen tilkoblet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.