Turbotrykk problem 1.8T B5

Anbefalte innlegg

Hei!

Monterte for noen uker siden ladetrykksmåler etter mistanke om at bilen absolutt ikke lader slik den skal.

Når jeg holder flatt jern fra 1500 omdr i 2 og 3. gir har jeg ca 0.4 bar trykk på 3000 omdr, 0.75 bar på 4500 omdr og 0.5 bar på 5500 omdr.

I 4. og 5. gir har jeg 0.5 på 3000 omdr, 1.1-1.2 på 4500 omdr og 0.7 bar på 5500 omdr.

Bilen skal egentlig lade 1.3-1.4 og de gangene jeg kommer over 1 bar er jeg heldig.

Dette er drit irriterende, og bilen føles sprek i et millisekund før jeg må gire da den ikke har noe trøkk over 5500 omdr. Den bruker også veldig lang tid på å lade mellom hvert gir. Om jeg ligger i 3. gir på f.eks. 4000 omdr, tar det ca 1 sekund fra jeg gir full gass til jeg har rundt 0.9-1.0 bar ladetrykk og da har jeg allerede kommer på så høyt turtall at det begynner å synke igjen.

Mistenker slitt turbo, gåen wastegate, feil med actuator, slakk i actuator stag...

Av og til hopper trykket mellom 0.7 og 0.9 bar. Opp og ned og opp og ned i veldig kjappe intervaller. Trykket er dønn ustabilt, og jeg merker det veldig godt på draget når den begynner å hoppe på trykket. Det har skjedd 3-4 ganger at jeg ikke får noe trykk sålenge jeg har hatt bilen.

Hva tror dere kan være problemet?

Hvordan fikser jeg dette billigst mulig?

Bil: 1997 Audi A4 1.8T B5 2WD

Specs:

- BSR Chip

- 3" downpipe uten katalysator

- 2.5" splitter nytt simons hele veien

- Ingen lekkasjer funnet på trykktest hos Autopower med damprøyk, så den er potte tett, men de tester kun på 0.2 bar.

Det skal sies at den har blitt kjørt en god stund med potte tett katalysator. Gikk dårligere enn originalt da. Og derfor byttet jeg til downpipe uten katt og da gikk den med en gang MYE bedre, men fortsatt ikke godt nok. Bruker også grusomme mengder bensin ved gode pådrag. Bruker 0.7 hvis jeg hele tiden kjører slik at det er vakum istedenfor trykk.

Her er en tråd jeg laget om en mulig ulyd i wastegate/turboområdet som kanskje kan relateres til problemet: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=176552

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hører du at det klirrer når du gir på hvis du står med åpent panser? Hvis det klirrer er det løst wastegatelokk. kan være at den har detti helt av. dette sjekker du ''fort'' med å skru av downpipen å se inn i turboen å se om den er der.

Kan også skru av innsugslangen på turbo, å kjenne etter slakke i akslingen.

Har du orginal resirkventil, kan du prøve å bytte til forge sin. da den i plastik har dårlig membran

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det glemte jeg å skrive. Har Forge 007 ;)

Ja det klirrer ved gasspådrag, men da må jeg kjøre for å høre klirringen. For lite press på motoren til at det kan høres ved rusing i fri. Det klirrer også når jeg slipper gassen og turtallet er synkende. Eller hvis jeg kjører på vanlig vei i et hvilket som helst gir og slipper gassen og triller på motorbrems. Så lyden kommer ALLTID når den ikke får tilførsel av luft/bensin. Og også ved gasspådrag kraftig nok til å få ladetrykk eller ligge på 0 (altså ikke vakum)

Å skru av downpipen skjer ikke. Et helvete å komme til og betalte 2300 kroner for å få den montert på autoteknikk i krsand.

Men kan jo ta av innsugsslangen og sjekke etter slark. Men hvis ikke det er slark, er turboen fin da? Men ødelagt wastegate/actuator eller slark i actuator stag eller lignende. Akkurat det med actuator er jeg litt dårlig på :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

pft, tar 10 min å skru av downpipen :P

Hvis det er slark ut å inn, er turboen dårlig. kan være litt opp å ned, for det blir rettet opp av oljetrykk =)

Hvis akslingen kjennes tight ut, å spinner uten motstand er turboen i godstand

Prøv å kjør trykkluft rett inn på acculatoren å se om den åpener å lukker seg slik den skal.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei!

Monterte for noen uker siden ladetrykksmåler etter mistanke om at bilen absolutt ikke lader slik den skal.

Når jeg holder flatt jern fra 1500 omdr i 2 og 3. gir har jeg ca 0.4 bar trykk på 3000 omdr, 0.75 bar på 4500 omdr og 0.5 bar på 5500 omdr.

I 4. og 5. gir har jeg 0.5 på 3000 omdr, 1.1-1.2 på 4500 omdr og 0.7 bar på 5500 omdr.

Bilen skal egentlig lade 1.3-1.4 og de gangene jeg kommer over 1 bar er jeg heldig.

Dette er drit irriterende, og bilen føles sprek i et millisekund før jeg må gire da den ikke har noe trøkk over 5500 omdr. Den bruker også veldig lang tid på å lade mellom hvert gir. Om jeg ligger i 3. gir på f.eks. 4000 omdr, tar det ca 1 sekund fra jeg gir full gass til jeg har rundt 0.9-1.0 bar ladetrykk og da har jeg allerede kommer på så høyt turtall at det begynner å synke igjen.

Mistenker slitt turbo, gåen wastegate, feil med actuator, slakk i actuator stag...

Av og til hopper trykket mellom 0.7 og 0.9 bar. Opp og ned og opp og ned i veldig kjappe intervaller. Trykket er dønn ustabilt, og jeg merker det veldig godt på draget når den begynner å hoppe på trykket. Det har skjedd 3-4 ganger at jeg ikke får noe trykk sålenge jeg har hatt bilen.

Hva tror dere kan være problemet?

Hvordan fikser jeg dette billigst mulig?

Bil: 1997 Audi A4 1.8T B5 2WD

Specs:

- BSR Chip

- 3" downpipe uten katalysator

- 2.5" splitter nytt simons hele veien

- Ingen lekkasjer funnet på trykktest hos Autopower med damprøyk, så den er potte tett, men de tester kun på 0.2 bar.

Det skal sies at den har blitt kjørt en god stund med potte tett katalysator. Gikk dårligere enn originalt da. Og derfor byttet jeg til downpipe uten katt og da gikk den med en gang MYE bedre, men fortsatt ikke godt nok. Bruker også grusomme mengder bensin ved gode pådrag. Bruker 0.7 hvis jeg hele tiden kjører slik at det er vakum istedenfor trykk.

Her er en tråd jeg laget om en mulig ulyd i wastegate/turboområdet som kanskje kan relateres til problemet: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=176552

Hvor koblet du til Turbotrykk måleren?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er mitt problem opp av dage!!!

Byttet alt fra LMM, coiler, plugger(dog originale), resirk, Lambda.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan jo begynne med og bytte den velkjente N75 ventilen som er viden kjent for og gi plager som dette på VAG 1.8T.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Henger meg på N75 forslaget. Var borti en bil som var chippet og hadde helt merkelig turbotrykk, her ble det sjekket plugger, coiler, bankesensorer, lmm, osv osv.... var til slutt N75 som var synderen...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det glemte jeg å skrive. Har Forge 007 ;)

Ja det klirrer ved gasspådrag, men da må jeg kjøre for å høre klirringen. For lite press på motoren til at det kan høres ved rusing i fri. Det klirrer også når jeg slipper gassen og turtallet er synkende. Eller hvis jeg kjører på vanlig vei i et hvilket som helst gir og slipper gassen og triller på motorbrems. Så lyden kommer ALLTID når den ikke får tilførsel av luft/bensin. Og også ved gasspådrag kraftig nok til å få ladetrykk eller ligge på 0 (altså ikke vakum)

Å skru av downpipen skjer ikke. Et helvete å komme til og betalte 2300 kroner for å få den montert på autoteknikk i krsand.

Men kan jo ta av innsugsslangen og sjekke etter slark. Men hvis ikke det er slark, er turboen fin da? Men ødelagt wastegate/actuator eller slark i actuator stag eller lignende. Akkurat det med actuator er jeg litt dårlig på :P

Kjenner meg litt igjen her. Men er det mer "rasling" enn "klirring" hos deg? :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

den klirrelyden er gåen wastegatelokk, hadde samme på min som jeg byttet ut for en uke siden, hadde da ingen turbotrykk. Etter byttet var motoren krute god, men nå lader turboen plutselig sjelden, mistenker n75 eller vakum slanger

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Løste enkelt mitt problem. Solgte bilen ;)

Var nå ikke helt derfor jeg solgte den, den var utrolig pen, sprek og god å kjøre, men solgte for å spare litt penger til kjøp av hus senere :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.