Holdbarhet på pumpedysemotorer?

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe meg en Skoda Superb 1,9 TDi 131hk 2004-modell.

Hvordan er levetiden på disse PD-motorene? Svakheter?

Hvor høy KM-stand tåler de før vitale ting må byttes?

Er godt vant med holdbare dieselmotorer fra før, da jeg har hatt Mercedes 250 Diesel og Audi 100 2,5 TDi R5. Kan jeg regne med samme holdbarhet på PD-motoren?

Og er jeg fortsatt velkommen på forumet om jeg konverterer til Skoda? :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

PD motorene holder lenge uten skift av vitale deler.. er vel en i klubben her som har gått 450.000km i en passat 2000 mod.. Ørjan Hamassen eller hva han het;) Men flere i Usa som har trøbbel med kammene8opplagringa til disse. men med oljen som brukes i norge til PD skal det ikke være noe problem. Min har nå gått 234.000km.. funker supert.

Her er et bevis på flere som har gått litt iallefall.. hehe http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=164108&highlight=passat+3bg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel omtrent bare i USA de har problemer med kam slitasje, garantert pga bruk av feil olje. PD motorene SKAL ha 505.01 eller 507.00 godkjent olje. "Vanlig" VAG olje godkjent etter 505.00 smører ikke godt nok. Det et større smørebehov på PD kammene pga høyt press fra pumpedysene, samt ventilprofilene har en unaturlig bratt rampe til hydrauliske løftere å være, stemmer mer med mekaniske løftere. Merkelig valg av VAG.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener jeg har hørt om dårlig ledningsnett til pumpedysene, og problemer med turbo og luftmassemåler,er dette utbredt?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Brudd i ledningsnett kan forekomme, men koster vel rundt 700kr nytt, så no biggie.

Ikke mer problemer med turbo enn med alt annet fra VAG, samme med LMM.

Kanskje jeg har vært ekstremt heldig, men jeg ikke hatt annet enn VAG biler siste 9 år (8 1/2 år med turbo), kjørelengde mellom 20k og 45k i året, og ALDRI hatt en eneste LMM, N75 eller turbo som har gitt seg : smil :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kan ingenting om olje-koder, men kjører min 140hk PD på Mobil1, gjør den nytten?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kan ingenting om olje-koder, men kjører min 140hk PD på Mobil1, gjør den nytten?

Det spørs hvilken Mobil1 olje du kjører på ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det spørs hvilken Mobil1 olje du kjører på ;)

Hmmm, da må jeg sjekke med verkstedet som byttet...

Det finnes flere varianter av den også, altså?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mobil1 er jo bare merket.

Mobil 1 New Life 0W-40 - 505.00, må ikke brukes på PD motorer

Mobil 1 Rally Formula 5W-50 - 505.00, må ikke brukes på PD motorer

Mobil 1 ESP Formula 5W-30 - 507.00, kan brukes på PD motorer, longlife olje

Mobil 1 Fuel Economy 0W-30 - Har ingen VAG godkjenning, må ikke brukes på PD motorer

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Verkstedet har brukt ESP :)

Jeg trodde Mobil var merket, og 1 typen.....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På min Seat Leon 150hk TDI er det faktisk bytta kam, sjølvom den har hatt alle servicar på merkeverkstad. Så det kan vel forekomme. Vart bytta på rundt 180000km trur eg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På min Seat Leon 150hk TDI er det faktisk bytta kam, sjølvom den har hatt alle servicar på merkeverkstad. Så det kan vel forekomme. Vart bytta på rundt 180000km trur eg.

Kjørt på longlife intervaller?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg kan legge til at jeg har hatt 3 PD motorer og har ikke noe å utsette på disse i det hele tatt. 2 av dem har vært chippet og den ene hadde passert 180.000 km når jeg solgte den. uten noe som helt problem.

jeg har kjøpt meg ny bil nå med enda en PD motor så jeg går nå over til min fjerde bil med disse motorene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjørt på longlife intervaller?

Meinar det ja. Men eg har gått over til 15000km no.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meinar det ja. Men eg har gått over til 15000km no.

Visste egentlig svaret på det spørsmålet ;) Godt du har tatt til fornuft og kjører kortere intervaller, selv har jeg alltid lagt meg på 10k intervaller på dieselmotorer, og du ser hvorfor når du tapper ut oljen...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

får bidra med min erfaring her:) Ser mye biler med forskjellige tdi motorer fra vag på jobben og ser også hva som skjer med de forskjellige:) PD utifra hvor mange som faktisk er det i forhold til de andre typene vi har i spekteret på våres biler (pd er overrepresentert med stor margin) Utifra det vil jeg si at pd har minst problemer av alle. Er svært lite tull med de i forhold til de gamle med pumpe og comonrail. PD er også en fryktelig gammel og godt utprøvd måte å sprøyte inn diesel i høyt trykk på og brukt i stor grad på mange lastebiler i mange 10talls år:) Det er lite komponenter noe som igjen fører til færre potensielle skade områder.. klart alle typer har sine "vanlige" feil.. men disse vanlige feilene i antall pr motortype er færre på PD enn de andre:) Jeg vil si at PD er på generell basis er tryggere å kjøpe enn noen av de andre:) Har selv hatt 2 stk og godt fornøyd:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.