Poleringsmaskin fra BilXtra eller Mekonomen - hvilken?

Anbefalte innlegg

Ja, da skal "jeg" gå til innkjøp av en poleringsmaskin. Skal polere noen biler for et lokalt firma, som da har konto og rabatter på på disse to overnevnte sjappene.

BilXtra

Mekonomen

Aner ikke hva de selger, da det var noe labert utvalg på nettbutikkene dems, men folk her veit vel hva de fører og hva som er verdt å ha. Kunne gjerne tenkt meg ei komplett liste over hva jeg trenger for å få best mulig resultat, da være seg pads, midler, vaskemiddel etc, etc - samt hvor mye jeg trenger. Aner heller lite om maskinpolering, men ser på dette som en fin mulighet til å lære litt mer.

Kom med tips, linker og hjelp.

Mads Kristian

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er formålet?

Korrigere riper så bør du ha roterende maskin.

Anbefaler deg og kontakte scandicshine.no, og kjøpe en Flex roterende..

Produkter bør i mitt syn være fra Scholl Concepts, Meguiars, Menzerna eller 3M eller lignende.. Forbruker "polering" duger ikke..

Meld deg inn på http://www.detailersclub.no/forum/

Her vil du finne mye lesestoff, guider, info om produkter og gode svar på alle spørsmål

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Formålet er å få bilen blankere, mindre riper og å beskytte lakken. Sitter og leser litt på den øverste stickeyen her nå, og mye bra lesing der.

Maskin jeg nok kjøpe på BilXtra eller Mekomen. For det første siden de har konto/rabatter der, og for det andre så må jeg få begynt på Mandag.

Skal sjekke ut linken;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du skal drive med dette som "jobb" ville jeg kjøpt skikkelig maskin først som sist -sikkert mange som vil støtte den.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flex eller Metabo er mye brukt av folk som gjør dette ofte, jeg kjøpte min Flex for bare noen uker siden. Har likevel tatt 6-7 biler det siste halvåret med roterende fra Biltema. Regner med at det blir som natt og dag iforhold til en Flex med softstart.

I værste fall kan du jo kjøpe denne fra Mekonomen:

Polering/Tørking / Tilbehør

Artikkelnr: 42-201700

Benevning: Polermaskin

Fabrikat: Dura Pro

Info: 230v (50/60 Hz), Varvtal: 600-3000 v/min, Effekt: 1200 watt, Dimension: 180 mm, Gänga: M14, Vikt: 3,2 kg. Roterande.Levereras med i praktisk plastväska, med lammullshätta och frottéskydd. Polerrondell som passar tallriken kan köpas separat, artikelnummer 40-SO492379 (190 mm)6-gradig skala enl: 1=600 varv/min, 2=900 varv/min, 3=1500 varv/min, 4=2100 varv/min, 5=2700 varv/min, 6=3000 varv/minExtra lamullshättor som passar till maskinen finns att köpa på artikelnummer 40-201705

Info: Dura Pro

Pris: 911.00 kr

Den veier omtrent det samme som Biltema-maskinen og det står ingenting om softstart, men den duger sikkert til å begynne med. Dersom du syns denne blir for tung å jobbe med og ikke holder farten oppe når du øker presset for å få korrigert dype riper, bør du heller gå til sjefen og si at du vil ha en Flex eller Metabo.

Konto/rabatter kan de sikkert få hos nettbutikker også, som feks http://www.blankbil.no

Jeg handler mesteparten av mitt utstyr derfra. God service, kort leveringstid. Og så selger han ikke ting som ikke er på lager..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kan tenke meg at det er litt vanskelig faktisk for en som er ny med roterende å bruke den maskinen. -I og med at motoren ikke klarer å holde oppe turtalle i det hele tatt kan man liksom ikke høre på anbefalinger og lese fremgangsmåter andre bruker.

Om den har 1500 rpm i lufta, har den 450 med engang puta er på lakken..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må i tillegg huske på bakplate, poleringspad, poleringskremer.. dette får du vell ikke kjøpt på mekonomen..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kan tenke meg at det er litt vanskelig faktisk for en som er ny med roterende å bruke den maskinen. -I og med at motoren ikke klarer å holde oppe turtalle i det hele tatt kan man liksom ikke høre på anbefalinger og lese fremgangsmåter andre bruker.

Om den har 1500 rpm i lufta, har den 450 med engang puta er på lakken..

Vel, om kravet er at den MÅ handles på ett av de to stedene er vel den der det beste de har å tilby.

Og jeg har jo selv erfaring med billigmaskin, man lærer fort den beste måten å bruke maskinen på, uansett om den greier å holde turtallet oppe eller ei. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må i tillegg huske på bakplate, poleringspad, poleringskremer.. dette får du vell ikke kjøpt på mekonomen..

Joda, men det går stort sett i Sonax og Turtle kjedemessig. Alt i alt kommer det an på hvor firmaet skal legge listen. Og firma flest legger den endel lavere enn vi gjør Espen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du skal drive med dette som "jobb" ville jeg kjøpt skikkelig maskin først som sist -sikkert mange som vil støtte den.

Ja, da er det fritt fram å komme med noen linker til der de selger skikkelige maskiner, da polering på noe mer enn hobbybasis er nytt for meg.

Nei, mulig det, men BilXtra har vel?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, da er det fritt fram å komme med noen linker til der de selger skikkelige maskiner, da polering på noe mer enn hobbybasis er nytt for meg.

Nei, mulig det, men BilXtra har vel?

Tviler jeg på.

Slikt er vell i grunnen ikke tiltenkt forbrukere, og selges for det meste på butikker som har spesialisert seg på dette, menst BilXtra har ett lite utvalg Meguiars for akkurat; Forbrukere..

Her er en god pakke: http://www.scandicshine.no/nettbutikk/index.php?main_page=product_info&cPath=21&products_id=317

I tillegg trenger du litt utstyr til forarbeidet:

Clay og lubrikant (quick detailer), avfetting, vaskeutstyr, IPA-wipedown (Batterivann og kondensfjerner, blandet 50/50 i en sprayflaske).

Og selfølgelig LSP, Last Step Product

Pre-wax cleaner, voks/forsegler

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men bakplate - hva er nå egentlig det godt for? Har sett hvordan den ser ut, men aner ikke hva man trenger den til

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For det første så skal jo den holde poleringspaden, og så hjelper den deg godt der bilen ikke er 100% flat, og vil i motsetning til en plate uten demping være mye mer behagelig og bruke..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men bakplate - hva er nå egentlig det godt for? Har sett hvordan den ser ut, men aner ikke hva man trenger den til

ALLE roterende maskiner har en bakplate. Har du ikke den, har du kun en gjengestang som går rundt... :P

Men jeg synes personlig det er veldig greit med en bakplate med skum som kan "føye" seg etter konturer på karosseriet, for å oppnå mest mulig kontakt med pad`en til enhver tid.

En stiv bakplate kan tidvis føre til at du polerer kun med kanten på pad`en, hvilket er noget risikabelt for lakken.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser Scandic Shine er nevnt over her, der får du nok alt du trenger samt god hjelp og veiledning fra Ketil.

Om du har rabatter på f.eks Tools kan du kanskje ordne deg en Makita 9227 rimelig.

Ta en telefon til Ketil, så skal du se det ordner seg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel, om kravet er at den MÅ handles på ett av de to stedene er vel den der det beste de har å tilby.

Og jeg har jo selv erfaring med billigmaskin, man lærer fort den beste måten å bruke maskinen på, uansett om den greier å holde turtallet oppe eller ei. :)

Helt klart at folk får gode resultater med de rimeligere variantene også. -misforså meg rett ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Joda Jørgen, jeg liker å tro at jeg misforstår deg rett her. :)

Men slik jeg leser innleggene fra Mads har han ikke alle forutsetningene på plass for å gjøre en best mulig jobb, med best mulige verktøy. Han får føringer fra bedriften han skal jobbe for, og dersom han ikke har muligheter til å gjøre noe utenfor de, tror jeg han kommer til å få noen lange og harde dager på jobb. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trådstarter bør lese seg grundig opp på emnet også.

En god jobb kan ta mange dager med svett arbeid

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En god jobb kan ta mange dager med svett arbeid

Men såklart, det kommer helt an på hvilken linje firmaet vil legge seg på.

Kommer langt med en god AIO og en billigmaskin på biler som blir vasket med zalo og stålull til vanlig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hovedsaklig så regner jeg vel med at det er for det meste snakk om å få bilen blank igjen.. Da kommer man langt med en relativt fin polish, rimelig maskin og ett par pads...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

legg på en skikkelig sealer så holder den en stund..Viktig å la den herde lenge nok.. Mange av disse billig greiene holder bare noen vask og så er bilen tilbake til det gamle igjen.. Koster ikke mye i forhold til varigheten..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hovedsaklig så regner jeg vel med at det er for det meste snakk om å få bilen blank igjen.. Da kommer man langt med en relativt fin polish, rimelig maskin og ett par pads...

Her er det en som har forstått det. Er ikke om å gjøre om å få et proft resultat, men å få bilen en del blankere og finere enn utgangspunktet - og utgangspunktet er ganske dårlig. Men benytter også samtidig sjansen til å lære mer om maskinpolering og bli klokere på dette med bilpleie. Kan ikke begynne på proffnivå med en gang heller.

Uansett, maskin ble kjøpt - og det ble den Mekonomen hadde til 911,-, samt Meguiars pads, Meguairs lakkrens (Diamond Cut 2.0 (?)) og Meguiars Polish (husker ikke det eksakte navnet) og noen mikrofiberkluter selvsagt. Prøvde litt 50/50 på panseret i stad, og forskjellen var enormt stor etter en runde hver med de to produktene. Får bare prøve seg frem og lese litt om emnet, så lærer man fort. Kjøpte en gallon av hver, så har til noen biler nå;)

Men poleringsmaskiner, har de en tendens til å ha en "trykksensor" el, sånn at man ikke skal ha mulighet til å trykke på så hardt? Opplevde at maskinen stoppet i stad, men veit ikke om det var for det at jeg la for mye trykk på den eller om det er noe galt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er det en som har forstått det. Er ikke om å gjøre om å få et proft resultat, men å få bilen en del blankere og finere enn utgangspunktet - og utgangspunktet er ganske dårlig. Men benytter også samtidig sjansen til å lære mer om maskinpolering og bli klokere på dette med bilpleie. Kan ikke begynne på proffnivå med en gang heller.

Uansett, maskin ble kjøpt - og det ble den Mekonomen hadde til 911,-, samt Meguiars pads, Meguairs lakkrens (Diamond Cut 2.0 (?)) og Meguiars Polish (husker ikke det eksakte navnet) og noen mikrofiberkluter selvsagt. Prøvde litt 50/50 på panseret i stad, og forskjellen var enormt stor etter en runde hver med de to produktene. Får bare prøve seg frem og lese litt om emnet, så lærer man fort. Kjøpte en gallon av hver, så har til noen biler nå;)

Men poleringsmaskiner, har de en tendens til å ha en "trykksensor" el, sånn at man ikke skal ha mulighet til å trykke på så hardt? Opplevde at maskinen stoppet i stad, men veit ikke om det var for det at jeg la for mye trykk på den eller om det er noe galt.

Legg gjerne ut bilder :)

Resultater er det ikke så vanskelig og få til, men pass på kjørespor og hologrammer.

Noen tips jeg kan gi deg er å ikke bruke for mye krem, skal ikke være kvitt spor etter padden på lakken, men en liten klar hinne..

Ikke kjør for fort, og ikke for sakte.. Finn ett planlagt mønster du jobber i, ikke bare "flakse" frem og tilbake feks.

Søk på youtube så ser du gode forklaringer på dette om du ikke allerede kan det.

bruk en neglebørste eller lignende til å rense padden etter hvert panel.. Sett maskinen på laveste turtall og hold børsten mot padden, så ser du nok en del støv som blir blåst ut av padden..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.