#1 Skrevet Februar 28, 2010 (endret) Hei, Har montert et FK justerbart senkesett på bilen i går. Rakk ikke å få det justert ordentlig i går, men skal gjøre det i dag. Trenger å få avklart noe først. Er det slik at bilen blir høyere jo mer man presser sammen fjæren? dvs at når man skrur/justerer "oppover" på fjærbeinet så blir bilen høyere? Er fjærbein forran og bak. Den ene fjæren bak går rundt når jeg skrur og er veldig hard å skru. Den står riktig i sporet i toppen. Noen tips om hvordan dette kan unngås? Trenger tilbakemelding snarlig. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Februar 28, 2010 Du har rett i din første antagelse. Når det gjelder fjær som går rundt, har jeg stort sett hatt det på noen av mine også. Syns egentlig ingen av de har vært spesielt lette å justere sålenge settet står på bil. Jeg regner med at du har jekket opp bilen slik at det ikke er belastning på settet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Februar 28, 2010 Du BØR bruke fjærklemmer ellers så kan gjengene på mutterne ryke. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Februar 28, 2010 (endret) Takk for rask tilbakemelding begge to. Bilen har hengt på bukk når jeg har justert. Dvs ingen belastning på fjærbein. Jeg har kommet frem til at det letteste blir å bruke fjærklemmer (har grublet en del og dere har bekreftet det jeg trodde), så får jeg bare håpe at jeg kommer til uten å måtte ta ut hele fjærbeinet. Bilen er skamsenket nå så det blir litt skruing.........og jeg som ikke skulle senke i det heletatt, men bare få bilen i water.. Jeg var nok litt naiv, men jeg trodde (før jeg kjøpte det) at det skulle gå å justere uten fjærklemmer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Februar 28, 2010 Hei.Har montert noen justerbare senkesett jeg også. Har opplevd det samme som du,men jeg brukte en stor rørtang som jeg holdt i nederst på justringsskruven. Pøste på med c4 slik at jeg fikk god smøring før jeg heiste opp bilen slik jeg ville ha den. Funket fint til meg. Er sikkert lettere om du har fjerklemmer,men om du ikke har er dette en løsning. Bare pass på slik at du ikke ødelegger gjengene med tanga. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Februar 28, 2010 Har fått tilbakemeldinger i dag fra flere om at FK er spesielt "tander" på gjengene og at man må bruke fjærklemmer. Problemet er jo ofte ikke å bruke fjærklemmene, da man uansett må på bukk, men faktisk å få plass til fjærklemmer uten å ta av fjærbeinet. Jeg er ikke så glad i å skru at jeg føler for å ta ut fjærbeinet hver gang man skal justere. Litt merkelig at konstruksjonen er laget slik at man skal kunne skru de opp og ned med spesialverktøy som medfølger, men likevel går gjengene. Det følger ingen "warning" på at det ikke skal kunne gjøres fra produsent og har fått tilbakemeldinger på at det er uproblematisk på andre merker. Er FK settene av dårligere kvalitet? Har heldigvis ikke ødelagt noen gjenger enda. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Februar 28, 2010 (endret) Har fått tilbakemeldinger i dag fra flere om at FK er spesielt "tander" på gjengene og at man må bruke fjærklemmer. Problemet er jo ofte ikke å bruke fjærklemmene, da man uansett må på bukk, men faktisk å få plass til fjærklemmer uten å ta av fjærbeinet. Jeg er ikke så glad i å skru at jeg føler for å ta ut fjærbeinet hver gang man skal justere. Litt merkelig at konstruksjonen er laget slik at man skal kunne skru de opp og ned med spesialverktøy som medfølger, men likevel går gjengene. Det følger ingen "warning" på at det ikke skal kunne gjøres fra produsent og har fått tilbakemeldinger på at det er uproblematisk på andre merker. Er FK settene av dårligere kvalitet? Har heldigvis ikke ødelagt noen gjenger enda. Er ikke noe større problem på de enn andre sett, problemet er rustfrie sett er litt mer skjøre iforhold til galvanisert. Jeg har forøvrig montert x antall slike sett på mine biler og aldri hatt disse problemene på noen av mine biler, smører du opp gjengene skikkelig før du begynner å skrur? En annen ting er jo om du har brukt verktøyet til å "låse" av med om du skjønner, om du har strammet nederste mutter med verktøyet? Er dette settet kjøpt via Parts and Retards? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Februar 28, 2010 Nei, har kjøpt det via A-trading. Utmerket levering og service by the way. Har nesten brukt opp sprayen som fulgte med så det er ikke smøringen det står på :-). Vurderer å gå over til hjullagerfett på ringen som skrus mot fjæra når jeg begynner med hevingen i ettermiddag for at fjæra skal skli enda bedre. Har selvfølgelig låst av justeringen med den nederste mutteren etter at jeg hadde justert. Aldri satt bilen på bakken uten at begge ringer/muttere er låst. Forstår jeg det slik at du ikke har brukt fjærklemmer, men justert de kun med skruingen og at det skal gå fint? Er jo trossalt slik konstruksjonen er laget. Espen Er ikke noe større problem på de enn andre sett, problemet er rustfrie sett er litt mer skjøre iforhold til galvanisert. Jeg har forøvrig montert x antall slike sett på mine biler og aldri hatt disse problemene på noen av mine biler, smører du opp gjengene skikkelig før du begynner å skrur? En annen ting er jo om du har brukt verktøyet til å "låse" av med om du skjønner, om du har strammet nederste mutter med verktøyet? Er dette settet kjøpt via Parts and Retards? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Februar 28, 2010 Gjør rein gjengene for sand og annen sjit, pøs på med olje å skru ivei.. Det er vanskelig å bruke fjerklemme da det ikke er spessielt god plass.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Februar 28, 2010 Fint, men da regner jeg med at han kan forklare deg og sende med et skriv med tips og triks for vedlikehold og montering. Han har helt sikkert nye ringer liggende på lager om de skulle ryke også... Du skal forresten ikke bruke verktøyet for stramme til, kun håndmakt. Verktøyet er kun til for å løsne. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Februar 28, 2010 Jeg opplever at på ene fremme går mutteren veldig lett og ingen klemme nødvendig,andre si må jeg til med klemme for å få justert,det går lett når klemma er på.. Tror det er litt varierende kalitet på gjengene event. dritt i gjengene 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Februar 28, 2010 Tom: Tror du har rett. Er spesielt et fjærbein jeg sliter litt med. Der går fjæra rundt når man skrur. Får ikke fjæra til å skli på ringen ordentlig. Håkon: Pakken kommer direkte fra produsent, uåpnet. Dette er uansett produsentens ansvar i forhold til dokumentasjon og dersom gjengene skulle gå, også det økonomiske i form av arbeid. Regner med at A-Trading ordner opp dersom det skulle bli problemer som en av deres representanter i Norge. Når det gjelder verktøyet så har jeg bedre samvittighet dersom jeg bruker verktøyet til å sjekke at ringene sitter inntil hverandre enn et par oljefylte glatte hender. Det er trossalt ikke snakk om å "stramme til". Du besvarte ikke mitt spørsmål om du justerte med mutterene. Regner med at du glemte det. Er interessant å vite hva folk med peiling gjør. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Februar 28, 2010 (endret) Pakken kommer direkte fra produsent, uåpnet. Dette er uansett produsentens ansvar i forhold til dokumentasjon og dersom gjengene skulle gå, også det økonomiske i form av arbeid. Regner med at A-Trading ordner opp dersom det skulle bli problemer som en av deres representanter i Norge. Der tar du feil min venn, i de fleste tilfeller der det blir slike problemer som dette så er det FEIL VED MONTERING. Dette er 90% av sakene. Du har selvsagt garanti på settet, men FK kommer nok til å kreve at de får se på det FØR du får nytt sett fra de fleste leverandører her på berget. P&R har noen fortrinn i og med at vi kjøper direkte fra FK, har vært i X-antall møter med dem OG handlet varer for 168 000 euro i fjor slik at vi faktisk bare sender ut nytt først uten at man trenger å sende det inn før man får nye varer. Dessuten sitter vi med dette på lager og sender dette ut kostnadsfritt som en service om noe skulle oppstå. Du har uansett INGEN krav i henhold til arbeid utført for å få dette montert, dette gjelder ikke bare senkesett men alle slitedeler. Men klart, dette er jo noe A-trading må ta tak i... Du spurte hva vi med peiling gjør når vi justerer? Vel, først så gjør vi det skikkelig rent og pøser på med smøremiddel. Vi bruker aldri verktøyet når vi strammer gjengene, vi stopper å skrur om det begynner å butte i mot og bruker fjærklemmer dersom det er nødvendig. Men dette er jo ting som A-trading bør informere deg om synes jeg? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Februar 28, 2010 Går ann å unngå skitt på mutterne og gjengene ved å bruke hulromsspray til karosseri:) dette er lett og børste av når det skal justeres + det sitter godt nok til at det ikke slites av igjennom vintern:) Bruker dette selv og sisst jeg justerte (nå nylig) så bare børstet jeg det bort og alt så nytt ut under 0 dritt i gjengene og det var bare å skru med hånda etter å løsnet det med vektøyet:) finnes vel en egen slags lakk spray til dette som gjør samme nytten:) Bare et lite tips:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Februar 28, 2010 Håkon: Det er flott at du bruker forumet til å distribuere/selge varer og det gir oss medlemmer en fin fordel. Det som er helt uaktuelt er at dine svar hele veien skal føre til at du fremmer din bedrift og rakker ned på andre som selger produkter på lik måte. Dette er for mye cowboy for meg og er useriøst av deg. Jeg håper du tar det til deg på en konstruktiv måte. Til alle som har gitt meg gode tips inkl deg Håkon, så kan jeg nå informere at vi fant ut at det var enklest å ta ut fjærbeinene bak, bruke fjærklemmer og muttertrekker for å presse fjærene sammen for så å sette det på igjen. Det er umulig å få det til når de står på bilen. Forran gikk det fint med bare å skru med verktøyet som fulgte med. Mitt tips til dere som skal begynne med samme jobb er å presse fjærene sammen mest mulig før dere monterer fjærbeinene for så heller å skru bilen ned i høyde. Det er en enklere jobb og mindre prakk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Februar 28, 2010 Håkon:Det er flott at du bruker forumet til å distribuere/selge varer og det gir oss medlemmer en fin fordel. Det som er helt uaktuelt er at dine svar hele veien skal føre til at du fremmer din bedrift og rakker ned på andre som selger produkter på lik måte. Dette er for mye cowboy for meg og er useriøst av deg. Jeg håper du tar det til deg på en konstruktiv måte. Til alle som har gitt meg gode tips inkl deg Håkon, så kan jeg nå informere at vi fant ut at det var enklest å ta ut fjærbeinene bak, bruke fjærklemmer og muttertrekker for å presse fjærene sammen for så å sette det på igjen. Det er umulig å få det til når de står på bilen. Forran gikk det fint med bare å skru med verktøyet som fulgte med. Mitt tips til dere som skal begynne med samme jobb er å presse fjærene sammen mest mulig før dere monterer fjærbeinene for så heller å skru bilen ned i høyde. Det er en enklere jobb og mindre prakk. Useriøst, du har ikke kjøpt settet av meg en gang men får hjelp til problemløsningen? Jeg har enda tilgode å se et svar på slike problemer fra han som selger det, var jo han som skulle svart deg her og ikke meg? At du ikke tåler at jeg sier ting som jeg mener rett ut må jeg bare beklage, jeg kaller en spade for en spade og driver ikke med fjas. Jeg håper du tar det til deg på en konstuktiv måte. Vi har andre leveradører som påstår at de er best på senk, king of suspenstion etc etter å ha forhandlet FK i en uke. DET er useriøst det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Februar 28, 2010 Håkon, Jeg spør om tips i en tråd, på et forum med mange kompetente personer. Hva har det med leverandører å gjøre? Jeg har ikke nevnt missnøye med leverandøren. Den er det du som prøver å fremprovosere. Det har ingenting med hva jeg tåler, men faktisk med normal folkeskikk og ikke minst forretningsskikk å gjøre. Forøvrig er det mange som har gitt meg gode tips og svar, ikke bare deg. Du kan vurdere selv om hvem som bør ta konstruktiv kritikk. Forretningsmessig bør iallefall svaret være enkelt. Espen Useriøst, du har ikke kjøpt settet av meg en gang men får hjelp til problemløsningen? Jeg har enda tilgode å se et svar på slike problemer fra han som selger det, var jo han som skulle svart deg her og ikke meg? At du ikke tåler at jeg sier ting som jeg mener rett ut må jeg bare beklage, jeg kaller en spade for en spade og driver ikke med fjas. Jeg håper du tar det til deg på en konstuktiv måte. Vi har andre leveradører som påstår at de er best på senk, king of suspenstion etc etter å ha forhandlet FK i en uke. DET er useriøst det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Februar 28, 2010 Har bare positvt å si om Håkon her,har kjøpt flere sett til han. Rask levering,og svarer på mail ang spørsmål kjapt. Har som trådstarter her samme problem,men løste dette som sagt dette greit uten å ødelegge noe. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Februar 28, 2010 Jeg synst bilder av bilen etter senking burde være et krav i slike tråder 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Februar 28, 2010 Jeg synst bilder av bilen etter senking burde være et krav i slike tråder Enig 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Mars 1, 2010 Se prfilbilde:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Mars 1, 2010 Det kommer bilde, men jeg er nok redd dere blir litt skuffet. Dette er nemlig allroad utgaven. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Mars 1, 2010 Beklager at jeg ikke har svart deg før her,Espen. Men er ikke så mye på forumet om dagen og har ikke sett tråden før nå. Men som jeg ser,har du fått svar på dine spm i fra flere allerede. Og som de skriver,anbefales det og bruke fjørklemmer for og få bort spennet i fjøren når man skal heve bilen,så man ikke kan ødelegge gjenger ol.Dette gjelder spesielt de rustfrie settene,hvor gjengene er "mykere" enn på de galvaniserte settene. Dette burde det egentlig fulgt med ett skriv om i fra fabrikk,men det gjør desverre ikke det. Skulle du trenge svar på flere/andre spørsmål,er det bare og sende meg en PM eller en epost til: andresen_trading(a)live.no 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Mars 1, 2010 Ikke noe problem. Jeg forventer ikke at en forhandler står klar til å besvare slike ting på en søndag og iallefall ikke via en tråd som han ikke vet om på forumet. Dessuten var formålet å høre hva alle de kompetente personene i klubben hadde av tips og råd. Jeg er jo ikke akkurat alene om å montere justerbart senke(heve)sett. Setter er på bilen og var ikke veldig problematisk å montere med god hjelp fra to gode mekkeglade kompiser. Ble veldig tight og fin selv om det er skrudd opp maksimalt bak: eek : og litt mindre forran, er den overraskende fin å kjøre selv med liten fjæringsvei. Mulig den skal ned et par runder bak, da den har litt mye campingvogn fjæring bak slik den er nå, men venter til den har seget litt sammen først (hvis den gjør det da). Fin sommerjobb å skru ned tenker jeg:) Som jeg skrev tidligere så er et godt tips og skru settet maks opp først for heller å skru det ned. Er enklere og belaster fjærene og mutterene mindre enn den andre veien. Man lærer så lenge man prøver... Time for 4-hjulskontroll er ordnet på torsdag, så den står fint i garasjen inntil da. Trenger ikke slite mere dekk enn nødvendig frem til da. Bilder av "allroaden/campingvogn fjærene" kommer når den er kjørt gjennom en vaskemaskin mot slutten av uken. Takk for god levering Tom Are. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Mars 2, 2010 Her er et per bilder av "allroaden". Ja, den skal ned bak. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...