Hvor bør man handle gateslicks? Rimeligst og best på levering?

Anbefalte innlegg

Er på inne på tanken om å kjøpe gateslicks, lurer på om det blir yokohama A048 eller Toyo R888.

Hvor er det billigst og handle og hvem er best på levering?

 

Mvh.

Truls

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

dekkskift/christer kvalheim er vell både rimelig og kjappa på levering.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Christer har hatt februar-kampanje på Federal gateslicks som har fått mye positiv kritikk blant bmw-kjørerne.

R888 skal være noe bedre, men koster også mer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har aldri kjørt på Federal gateslicks, men har "erfaring" i form av å se på dekkene som har blitt brukt litt på flere biler.

 

Ser svært ofte at større gummiblokker rett og slett faller av dekket og at dekket blir deformert etter veldig kort banetid. Dessuten er jeg absolutt ikke imponert over grepet på disse dekkene. Christer kjørte jo med disse på sin baneriggede Scirocco, og jeg måtte gå av gassen i langsvingen på Rudskogen for å ikke kjøre på han, og jeg kjørte med Yokohama ADVAN gatedekk.

 

Yokohama A048 og Toyo R888 er de mest prisgunstige alternativene for skikkelige banedekk som også er tillatt for bruk på vei. Evt. kan du gå for Kumho Ecsta MX KU 15 som er noe rimeligere.

ku15_stor.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har aldri kjørt på Federal gateslicks, men har "erfaring" i form av å se på dekkene som har blitt brukt litt på flere biler.

 

Ser svært ofte at større gummiblokker rett og slett faller av dekket og at dekket blir deformert etter veldig kort banetid. Dessuten er jeg absolutt ikke imponert over grepet på disse dekkene. Christer kjørte jo med disse på sin baneriggede Scirocco, og jeg måtte gå av gassen i langsvingen på Rudskogen for å ikke kjøre på han, og jeg kjørte med Yokohama ADVAN gatedekk.

 

Yokohama A048 og Toyo R888 er de mest prisgunstige alternativene for skikkelige banedekk som også er tillatt for bruk på vei. Evt. kan du gå for Kumho Ecsta MX KU 15 som er noe rimeligere.

ku15_stor.jpg

 

Hvordan er Kumho dekket i forhold til r888 eller A048 da? Har aldri kjørt på gateslicks før, men vil ha det beste i forhold til pris, levetid og grep. Hva vil være best å satse på på sikt? Ser at det er en del som kjører a048 og r888 så regner med det er goe greier eller?: klø :

 

Truls.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har kjørt på begge. Begynte med Kumho MX, og gikk over til A048 i fjor. Kumho var i 225-45-17, A048 er i 225-40-18. Rundetidsmessig har jeg litt bedre tider med A048, men ikke fryktelig mye. Hadde forventet mer forskjell på rundetidene. Største forskjellen er følelsen i bilen, den blir mye mer presis med A048, sikkert fordi det er et mye stivere dekk sideveis. Kan også sies at jeg tror noe av grunnen til at jeg ikke har kjørt fortere med A048 er rett og slett fordi jeg ikke har hatt helt føling med bilen og hvor hardt jeg kan gå på i svinger, pga. jeg ikke sitter i setet i svingene. Dette gjøres noe med nå med montering av bøttestoler og 6-punkt-belter.

 

Kort oppsummert, så er Kumho et bra dekk til prisen, men likevel ikke helt opp til et gateslicks-dekk. Men det tåler mye banekjøring uten å bli harvet/oppløst i gummien.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan forresten gi deg pris på både Kumho og Yokohama i ønsket dim, men jeg holder til i Oslo, så det blir vel kanskje litt klønete.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser svært ofte at større gummiblokker rett og slett faller av dekket og at dekket blir deformert etter veldig kort banetid. Dessuten er jeg absolutt ikke imponert over grepet på disse dekkene.

Da er det en uenighet her mellom de jeg har snakket med og deg; de mener at Federal-dekkene gir mye for pengene, MEN Toyo og Yoka er bedre (til en høyere pris).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg må si meg enig med Marius, også ut fra hva jeg ser hvordan dekkene har sett ut etter en dag på banen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har aldri kjørt på Federal gateslicks, men har "erfaring" i form av å se på dekkene som har blitt brukt litt på flere biler.

 

Ser svært ofte at større gummiblokker rett og slett faller av dekket og at dekket blir deformert etter veldig kort banetid.

 

Jeg har ikke prøvd Federal eller Kuhmo, men jeg har hørt folk har vært missfornøyd med Kuhmo R-dekk og har opplevd det du beskriver over her. På Rejsa.nu ligger det en egen tråd med folk som har opplevd at Kumho R-dekk rett og slett har eksplodert under bane kjøring...

(Jeg har derimot god erfaring med vanlige Kumho ecsta SP31(?) gatedekk på lett banekjøring. De oppførte seg overaskende bra.)

 

Selv har jeg god erfaring med R888 både med tanke på pris, grep, slitasje og hvordan dekket klarer varme etter mange runder med misbruk. Jeg har prøvd disse både på lett, balansert RWD og på "høy effekt" framtung quattro runde etter runde på feks Rudskogen. Jeg har aldri opplevd at dekka har gått i oppløsning slik du beskriver over.

 

Min anbefaling må bli Yokohama 048 eller Toyo R888, jeg tror de er ganske like med tanke på grep etc, med en liten fordel til 048. Derimot har prisen på 048 vært endel høyere en R888 de gangene jeg har sjekket.

R888 har i hvertfall gitt meg mye for pengene

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et veldig godt poeng Magnus kommer med sånn sett, at dekkene takler kjøring med lettere og bedre balanserte bimmere bedre enn framtunge quattroer. :)

R888 fremstår vel som det beste alternativet for folk flest likevel.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva slag dekk anbefaler dere som kun er godkjent for banekjøring da? altså ikke ett gategodkjent banedekk, men ett dedikert slicks dekk til banebruk? (jeg har intrykk av at de nevnt over her er "gate" dekk)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er det en uenighet her mellom de jeg har snakket med og deg; de mener at Federal-dekkene gir mye for pengene, MEN Toyo og Yoka er bedre (til en høyere pris).

 

Husker bare godt hvordan dekkene på DGS (energolfen) til John-Arne Øverby og Håkon Sandberg så ut etter en dags kjøring, vs mine R888 på lik bil. Samme med dekka til Gry K. Bjørnsdatter på Corradoen. Ser skummelt dårlige ut.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okok, jeg gir meg. :)

Men beste prisen på R888 i 225/45-17 jeg har funnet er ca 2100kr og Christer selger Federal for 1200kr pr dekk.

Det er ikke langt unna halv pris, dvs at man kan kjøre opp to sett med Federal pr sett Toyo.

For folk som ikke er så mye på bane kan det derfor være like greit å kjøpe billig mener jeg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okok, jeg gir meg. :)

Men beste prisen på R888 i 225/45-17 jeg har funnet er ca 2100kr og Christer selger Federal for 1200kr pr dekk.

Det er ikke langt unna halv pris, dvs at man kan kjøre opp to sett med Federal pr sett Toyo.

For folk som ikke er så mye på bane kan det derfor være like greit å kjøpe billig mener jeg.

 

Vist du skal kjøre på bane å er ute etter gateslicks så regner jeg med du skal satse å derfor trenger godt grep siden du vil ha slike dekk. Men så mener du at man like greit kan kjøpe billig dekk... da kan no du vel like greit kjøre med vanlige dekk og da?

 

Har ikke erfaring med å kjøre med gateslicks men har kjørt mot en TT som brukte R888 og jeg med min S3 kjørte på continental sport compact 3 og hadde ingen problem med å ha like godt grep som R888 dekka :) Da var bilene rimelig lik effekt messig og. Men med mer hk å mer seriøs banebil så tror jeg nok conti dekka hadde gitt seg først. Kjenner andre som har brukt R888 dekka å de sitte godt men slites fort. Kjenner også et par som kjørte med Federal dekka å de var langt ifra fornøyd..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke nødvendigvis, det kan jo være at jeg har bruksdekk og felger som ikke egner seg for banebruk, og at jeg derfor vil ha et eget sett beregnet på de to turene i året på bane? Eller så har man jo frykten for å punktere, slå skjev felger osv.

Og ja, jeg mener at en da like greit kan kjøpe billige gateslicks ettersom de "bør" være bedre enn gatedekk til banebruk.

Om det ikke er tilfellet (noe du hinter til) faller jo hele min argumentasjon i grus. Jeg har uansett ingen seriøs banebil, og derfor blir det den gyldne middelvei som frister.. ikke å kjøpe overkill dekk når resten av bilen ikke er i henhold.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man kan aldri kjøpe overkill dekk, er nå min mening. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og ja, jeg mener at en da like greit kan kjøpe billige gateslicks ettersom de "bør" være bedre enn gatedekk til banebruk.

 

Som nevnt hadde jeg høyere fart enn en tilsvarende bil med mindre vekt, lavere tyngdepunkt og større effekt gjennom langsvingen med mine Yokohama ADVAN gatedekk enn hva Christer klarte med sine Federal "gateslicks".

 

De R888'ene jeg hadde på energolfen tålte MYE banekjøring (i alt 5 treff) og en hel del kjøring på vei 2006, pluss en hel dags banekjøring med Golf 2 VR6 i 2008. Disse var absolutt verdt pengene. Vil påstå at det er bedre å kjøpe dekk som gir deg mye moro i 2 år enn litt billigere dekk som ikke er like morsomme og som faller fra hverandre etter et eller to treff.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lars Olav: Jeg er enig i at det ikke er rette plassen å spare penger, men der er fornuftig og der er ufornuftig. :)

Jeg har sklidd rundt på Ling-Long og Nankang selv, og vil ha gode dekk på veiene.

Men igjen: jeg har gått rundt med et inntrykk av at selv billige slicks/gateslicks er bedre til banebruk enn gatedekk.

 

Marius: Enig i resonnementet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.