Unormalt høyt bensinforbruk å noe unormal oppførsel - Audi 100 2.3E

Anbefalte innlegg

Hei.

Er det noen som har noen gode tips til meg ?

Bilen det er snakk om er en 94 Audi 100 2.3E (Motorkode: AAR)

 

Fulgte halv tank på bilen min i går å kjørte totalt 155 km.

I løp av de 155 km`ene har bilen min klart å bruke akkurat 1 kvart tank med bensin.

Jeg vil si jeg kjørte blanda kjøring, ikke noe veldig hardt, men ett par pådrag ble det.

Kan også legge til at den røyker veldig mye fra eksosen (helt hvit røyk) når den står i ro å sviver.

Er dette normalt eller unormalt ?

 

Har heller aldri så lenge jeg har hatt bilen, klart å få den opp i normal driftstempratur (90 grader), uansett hvor lenge eller hardt jeg kjører.

Den blir liksom ikke mer enn 70 grader :o. Jeg har ikke skiftet noen termostat eller noe.

Vifta har aldri vært noe problem...den slår seg på når det trengs.

Hva kan være galt her ?

 

I tillegg til dette så føler jeg det går litt opp og ned på hvordan bilen oppfører seg.

Noen ganger går den dårligere enn andre ganger, selv om den er varm (70 grader), å av og til når den treffer ett visst punkt på turtelleren (3-4000 rpm) virker det som den mister all kraft ett lite sekund å to. Merka dette sist i går når jeg passerte 80 km/t på tredjegiret (ca 3500-4000 rpm).

 

Kan dette være tegn på at LMM`en har takket for seg, å er moden for utskift ?

Kan det rett å slett være at bilen min går i såkalla "nødmodus"....Har hørt rykter om at biler som går i "nødmodus", bruker mye bensin å går gårlig. Bilen har blitt kjørt av min mor å far, siden 1996 før jeg overtok den for ett år siden, så motoren har ALDRI blitt utsatt for store belastninger, før jeg overtok den...Har også stått mangen år i garasje hjemme, uten nesten å bli brukt, som en bil nr.2.

Alltid blitt kjørt irriterende rolig å fint, etter mitt hode..Hehe !

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veit ikke om det er noe av det samme. men jeg hadde noe tilsvarende problem på min Golf 3. Der var det LMM som fusket. når jeg lå på motorveien så hadde jeg null drag mellom 100-110km/t. men kom jeg over 110 da var det full fres igjen. var rundt 3-3.7k rpm som min slet med også.

 

Byttet den så fungerte bilen sånn den skulle. kanskje det er noe av det samme på din?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig, mulig. Tror jeg skal prøve å kobla av stikke på LMM`en å kjøre meg en tur, for å sjekke om det er noe forsjell.

Det er vertfall første å enkleste utvei på feilsøkningslista.

 

Takk for svar Vegard :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min også bruker så mye (1.6l!!), tror LMMen er dårlig på min.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min også bruker så mye (1.6l!!), tror LMMen er dårlig på min.
Har du også 100 2.3E eller er det på A4en din du har problem ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som kan si meg på dette bilde hva som er stikke til LMM`en ?

Husker på audi 80`en å golf 3 GTI`en jeg hadde. Der var det bare ett stort stikk, men her er det jo flerne små.

Er det de 2 små som er på hver sin kant oppå luftfilterboksen der jeg må av meg, eller kun ett av dem : klø : ?

 

IMG_3700.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Klart, nå har jo du mekanisk innsprut da.. Så'e.. Er vel ikke så lett å koble fra "LMM"...

 

Hvis du ikke får driftstemp ville jeg sjekka termostaten..

Hvis du har hvit røyk, er ikke det gåen topppakning da montro...

 

Plugger, fordelerlokk, rotor, bensinfilter og alt sånt er byttet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Klart, nå har jo du mekanisk innsprut da.. Så'e.. Er vel ikke så lett å koble fra "LMM"...

 

Hvis du ikke får driftstemp ville jeg sjekka termostaten..

Hvis du har hvit røyk, er ikke det gåen topppakning da montro...

 

Plugger, fordelerlokk, rotor, bensinfilter og alt sånt er byttet?

 

Ja, jeg skal skifte termostat.

Vil det si at jeg ikke har LMM på min bil da ?.....Jækla drittbil : bråk ::nana:

Ja, plugger, fordelerlokk/rotor er skiftet.....men ikke bensinfilter.

 

Synes det er litt spesielt at en eldre golf har elektronisk insprøytning å ikke en nyere audi...Noe som ikke helt klinger riktig i mine ører men....Skal vel være sånn : dum :

Trodde ærlig talt elektronikk var mer nymotens en mekanikk : klø :

Men når du sier det mikkel så ser jeg det jeg også. For på golfen så var det bare en svart plastboks(styreenhet/LMM) med et stort stikk på oppå luftfilterboksen, mens på 100`en er det jo en stor metalldubbeditt som er den mekaniske innsprøytninga.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fabrikken har allerede koblet fra LMM'n din fra start, så ikke tenk på det.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har en slags luftmengdemåler. Men den er mekanisk, og ser ca sånn ut : http://www.danallum.com/aircooled/engine_project/fuel_injection/air_flow_sensor_1.jpg ....

 

Når du gir gass og motoren suger inn luft løfter spjeldet seg, og da gir den mer bensin i rørene som du ser går fra luftfilterboksen og til dysene.. Ikke så mye elektronikk som styrer akkurat det..

 

Okay ;).

Men så lenge bilen min fjusker av og til da ved pådrag, som jeg sa i føste innlegg.

Hva kan det da være som er "fuckt" ?

 

Edit : Skulle ønske jeg kunne litt mer om motorer enn jeg faktisk kan : rolleyes, for jeg høres kansje veldig hjelpesløs ut her nå, å stiller mye tåpelige spørsmål : klø :

 

Kan det muligens være tilsotning en eller annen plass, som fører til lite luftstrømning i systemet f.eks ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ang fusken din så hadde jeg det samme problemet på min aar, virka som effekten kom og gikk oppover i registeret, dro ujevnt og dro forskjellig fra gang til gang, jeg skifta bankesensor på min og da ble den finfin igjen, meca har sensoren til en grei penge...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er mye som kan forårsake dette problemet; jeg hadde i alle fall begynt med å kjøre en tur så motoren blir varm, dra motoren over hele turtallsregisteret og dernest lese feilkoder.

Dersom du får feilkoder retter du på det feilkodene påpeker, og så gjør samme prosedyre igjen.

 

Det kan også være lurt å skifte lambdasonde samt temperatursensor til motorstyringen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde et lignende problem på min, den daua rundt 4000 og så kom den igjen. Det fiksa jeg ved å bytte lambdasonden, denne var helt nedsotet... Kan jo tenkes din er det også siden bilen har vært daukjørt siden 1994. haha :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.