Må senkesett være oppført i vognkortet?

Anbefalte innlegg

Hadde bilen på EU-kontroll idag.

Gamle gubben kom ut og sier " Æ skjer du har sænkesætt på bila... ?" Dette måtte visstnok påføres vognkortet..

 

Får jeg smekk på pung hvis jeg ikke gjør det??

 

KH

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk du bilen imellom kontrollen da? hvis du gjorde det er det ikke noe å bry seg om.

Men fikk du mangel på det må du få det godkjent hos tilsynet.

 

Men normalt sett skal du godkjenne sånt ja.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk du bilen imellom kontrollen da? hvis du gjorde det er det ikke noe å bry seg om.

Men fikk du mangel på det må du få det godkjent hos tilsynet.

 

Men normalt sett skal du godkjenne sånt ja.

 

Han skrev ikke mangel, tror jeg . (Har ikke skrivet foran meg nå..)

 

Men hvis jeg må få det godkjent, er det vanskelig? Er bare snakk om fjæringer her..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er bare å finne fram TUV papira det. så stikker du bare innom tilsynet.

Hvis det er normale folk der er det ikke noen problem, men det burde det ikke være uansett

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Virker som det er litt forskjellig praksis hos alt etter hvor i landet du befinner deg.

 

Har hatt et par biler inne til godkjenning her i Haugesund, og må da ha med følgende papirer:

- TÜV dokumentasjon på fjørene

- hjulstillingskontroll der alle mål/vinkler er innenfor godkjente spesifikasjoner.

- justering på lys

- justert bremsekraftfordeler

 

I tillegg må nummeret på fjørene og antall viklinger stemme overens med det som står i TÜV-papirene. Dersom fjørene er gamle og nummeret ikke er lesbart, er du som regel i deep shit. Da er det bare å kaste fjørene, og kjøpe nye.

 

Skal inn med A4'en i løpet av våren, får håpe det går like smertefritt som det har gått tidligere.

Virker som det er viktig å presentere en bil som ser ryddig og grei ut, samt at man oppfører seg som folk. Pleier ikke være noe sjakktrekk å leke verdensmester, og fortelle folka på Biltilsynet hvordan de skal gjøre jobben sin.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Virker som det er litt forskjellig praksis hos alt etter hvor i landet du befinner deg.

 

Har hatt et par biler inne til godkjenning her i Haugesund, og må da ha med følgende papirer:

- TÜV dokumentasjon på fjørene

- hjulstillingskontroll der alle mål/vinkler er innenfor godkjente spesifikasjoner.

- justering på lys

- justert bremsekraftfordeler

 

I tillegg må nummeret på fjørene og antall viklinger stemme overens med det som står i TÜV-papirene. Dersom fjørene er gamle og nummeret ikke er lesbart, er du som regel i deep shit. Da er det bare å kaste fjørene, og kjøpe nye.

 

Skal inn med A4'en i løpet av våren, får håpe det går like smertefritt som det har gått tidligere.

Virker som det er viktig å presentere en bil som ser ryddig og grei ut, samt at man oppfører seg som folk. Pleier ikke være noe sjakktrekk å leke verdensmester, og fortelle folka på Biltilsynet hvordan de skal gjøre jobben sin.

utganspuktet så for man feil på EU hvis det ikke står oppført, men om han er grei, så ordnet det seg helt sikkert.. :)

eneste jeg trengte her på hadeland var Tûv papirer på senkesettet, ikke noe annet, spurte ikke etter noe av det andre tinga der..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

TUV papirer som stemmer med fjærene. De sjekker også at fjærene stemmer i forhold til dempere, ikke er for korte med andre ord. Som regel hvis du senker bilen mer enn 40mm så blir demperene litt korte. Men det kan du fort sjekke med å jekke opp bilen å prøve å røre på fjærene opp og ned.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har akkurat vært gjennom dette her.

Var på EU kontroll med Scirocco'n med ny montert senkesett.

Fikk den tilbake med en 2'r feil på senkesettet, og det ble ført inn på kontroll seddelen at bilen måtte på biltilsyn for å få dette skrevet inn i vogn kortet.

Men bilen ble allikvel EU godkjent av verkstedet med denne bemerkningen.

 

På biltilsynet gikk det forsåvidt greit.

Hadde med meg TÜV papirer og papirer på forstillings kontrollen.

(Lys og bremser blir jo kontrollert som en del av EU kontrollen.)

Jeg måtte imidlertid selv under bilen og pusse rein fjærer slik at nummeret kunne kontrolleres mot TÜV papirene (så ta meg tørke papir og hansker).

Det hele tok en drøy halv time selv om det var satt av en hel time til det.

 

Dette er min erfaring men jeg er sikker på at dette varierer veldig fra verksted til verksted og fra biltilsyn til biltilsyn.

 

Jeg var forøvrig på biltilsynet i Oslo.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det stemmer vel det.. Men drar man til biltilsynet på hønefoss for å godkjenne og treffer på riktig mann så har du møtt veggen.. for det første måtte jeg prøve 2 ganger (begge ganger med tuv på senkesett og felger å sånn) og for det andre, så hadde jeg laget meg en fryktelig farlig bil i trafikken sa'n... Men er jo forskjell på folk og det er bra! :klapp:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det stemmer vel det.. Men drar man til biltilsynet på hønefoss for å godkjenne og treffer på riktig mann så har du møtt veggen.. for det første måtte jeg prøve 2 ganger (begge ganger med tuv på senkesett og felger å sånn) og for det andre, så hadde jeg laget meg en fryktelig farlig bil i trafikken sa'n... Men er jo forskjell på folk og det er bra! :klapp:

 

 

He he. Ja jeg fikk mange stygge kommentarer jeg også.

Jeg hadde jo ødelagt bilen og gjort den veldig vanskelig og selge osv., osv.

Var ikke den blideste personen jeg har møtt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk ikke godkjent den bilen som Luis har nå med det senkesettet jeg hadde satt på den komplett 60mm på Eu-kontrollen på merkeverkstedet her. Så bestilte time på biltilsynet her. Og hvem var det som jobba der, jo han som hadde satt på senkesettet mitt. Hadde sluttet på verkstedet der jeg kjøpte det og begynt på biltilsynet. Ble godkjent det. :D Og kunne ikke kjefte på meg for at jeg ikke hadde det i vognkortet. Han visste det ikke selv når han satte det på at det måtte være der.

 

Men når man har justerbart så står det hvor mye som er godkjent med det, og det bruker ikke å være alle mulige slags høyder. Viktig å lese tuv-papirene nøye. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

stemmer det som John Ivar skriver her, AKKURAT

de samme tingene jeg ble forelagt hos biltilsynet.

 

Og man må bestille time for teknisk besiktning

for å sjekke samsvar mellom nummer på fjærer

og det som er i TÜV papirene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hva var prisen for å få godkjent senkesettet hos biltilsynet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hva var prisen for å få godkjent senkesettet hos biltilsynet?

 

 

Er ikke helt sikker på hva vi betalte.. Men var rundt 5-600.... Må ha nytt vognkort...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

da er d bare å bestille senkesett og få det godkjent før våren kommer

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hva var prisen for å få godkjent senkesettet hos biltilsynet?

 

Tror jeg betalte 485kr eller noe for en time med teknisk visning...

Er jo bare å ringe biltilsynet og si du skal vise bilen med

senkesettet det ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når mitt senkesett ble godkjent var det bare en tur på bukken og se at nr stemte, og en prøverunde utaforr så fyr`n hørte at det ikke subba : ja :

 

Men rattet mitt ble ikke godkjent, Dino ratt uten papirer....

men samma rattet ble godkjent og innskrevet i vognkort en uke etter med mom tuteknapp og papirer : ja :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hva var prisen for å få godkjent senkesettet hos biltilsynet?

 

Betalte 550.- på biltilsynet i Oslo den 18.01.2005 for å få skrevet senkesettet inn i vogn kortet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

betalte ingenting jeg....litt rart igrunn! måtte ha kommet på en god dag : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

betalte ingenting jeg....litt rart igrunn! måtte ha kommet på en god dag : smil :

 

 

Det var litt rart.. :) Du fikk vel nytt vognkort?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

må vel dra til de "flinke" biltilsynet og få skrevet inn FK settet mitt og snart, men en annen ting, felger!!

som nå, kjører jeg med 17" 215/45 på vinter, og 18" 225/40 på sommer, og jeg har ikke papirer (TUV) på noen av felgene, så om jeg vil ha de inn som godkjente i vognkortet hva f... gjør jeg da??

 

anyone?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

så om jeg vil ha de inn som godkjente i vognkortet hva f... gjør jeg da??

anyone?

 

Enten sender du en mail til importøren av felgene dine og ber om en kopi av godkjenningspapirer. Eller drar til nærmeste dekk/felg forhandler og spør om kopi på godkjenning av felger dem leverer til din bil i rett størrelse..

Ser ikke helt behovet for Tûv papirer på felger sålenge det ikke er tvil om rulleomkretsen og sålenge hjulet er innenfor hjulbuen...

 

Og senkesett skal være oppført i vognkortet da det er snakk om endringer i bilens understell utover det som bilen er levert med/typegodkjent osv..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For et molbo land vi lever i!!

Hadde selv bilen på eu-kontroll idag og fikk seff mangelapp på ikke inskrevet senkesett i vognkortet!!Har kjørt med dette i snart i 3år og forrige eu gikk den rett i gjennom...Sa dette til han som hadde utført kontrollen og han sa at det hadde blitt strengere de siste årene!!...Han kunne dessverre ikke godkjenne bilen før det...Sa at det er du sikkert lei deg for og turet ut av den møkkastasjonen..Fikk også feil på klare blinkere!

Altså må jeg må jeg ut med gebyrer for kontrolltime,forstillingskontroll og nytt vognkort???

 

FORBANNA NÅ!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Merknad på klare blinklys??? DEN VAR DRØY! de blinker jo gult for fa..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.