Merkelig rykking i bilen på lavt turtall

Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Nå håper jeg virkelig noen teknisk kyndige kan komme med en utstrakt hånd.

 

Har en 2003 A6. Motoren er en 2,4 bensin, girkassa er Multitronic, og bilen har ikke quattro.

Bilen runda akkurat 125' km.

 

Så til problemet:

 

Turtall ligger på 14-1600 rpm, jeg toucher gassen forsiktig, og bilen rykker og rister som om den har tenkt å hoppe av veien. Litt mer gass, så jeg kommer opp i 2000 rpm, og alt er som det skal.

Hva i heite huleste er det som skjer?

 

Bilen må ha gått en stund og være ordentlig varm for at jeg skal merke noe. Er bilen kald er det null tegn til rykking, selv om jeg prøver aldri så mye å fremprovosere det.

 

Bilen har vært en liten tur innom verksted, men der var det ikke mye hjelp å få. ("Viser ikke noe på feilloggen, så da kan vi ikke hjelpe deg")

 

Noen som har vært borti tilsvarende, eller aner hva som kan være feil?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tillater meg å dytte litt på denne.

 

Rykkingen forsvant ikke lenge etter jeg skrev originalinnlegget, men har nå kommet tilbake for fullt.

 

Orker ikke kjøre bilen på verksted en gang til, bare for å få til svar at de ikke ser noe på feilloggen.

Trenger noe håndfast som kan sjekkes.

 

 

Noe helt annet som også dukket opp her en dagen, er at blinklysene blinker med dobbel hastighet (både til høyre og venstre). Vanligvis så pleier jo dette å tyde på at ei av pærene er gåen, men de virker alle sammen. Antar derfor det er noe annet som ikke er helt som det skal.

Nødblinken har normal hastighet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bytt selve nødblink bryteren, sitter nødblink rele og blinklys rele inne i den:) Vanlig på 4b a6.

Oppstår feilen ofte? det å si at man ikke kan se på det forde det ikke er feillager er uakseptabelt om feilen oppstår ofte. Hvilken forhandler sa dette?

Har vært mye tull med vibrasjoner osv på MLT kassen. Men kan jo seff være andre ting også. Uansett burde det være greit å finne ut av om feilen lar seg provosere frem:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har noe lignende problem. Men dette har utviklet seg over lang tid (ett år nesten). Først begynte bilen å lugge ved pådrag fra lavt turtall i femtegir.Deretter ved ALT pådrag i femtegir. Så samme i fjerde, og i det siste har den begynt å lugge i alle gir!

 

Nå går den ujevt på tomgang, må cluchte slik som bestemor gjør for å ikke kvele bilen ut fra 1.gir.

I alle gir lugger den voldsomt på lavt turtall. Jeg kan gi jevnt pådrag i alle gir uten at det lugger. Kraftigere enn "jevnt" pådrag medfører at den kutter igjen.

 

Er ikke snakk om å kjøre forbi busser på E18 engang, det er heeeelt stryk liksom.

 

Får ikke opp noe på Vagcom. Lmm er ok, plugger, lambda og alt det der er ok!

 

Lurte litt på om det var luftlekkasje et sted, men det var før den begynte å jage på tomgang, samt lugge på lave gir. Så dette er ikke testet enda.

Turbohavari ble vurdert en stund, men får ikke noe svartrøyk, ulyd eller andre tegn som tyder på det.

 

Bilen er chippet for endel år siden, kan det være noe med motorstyring eller annet som er gått føyken?

 

Bilen jager for øvrig ikke på tomgang hvis den er kald! Men lugger fremdeles i 3., 4. og 5.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott Stian, da har jeg ihvertfall fått svar på et problem :)

 

Ang. luggingen, så mistenkte jeg også girkassa først. Nevnte også det for verkstedet da bilen var inne. De sa at "Det kan godt være, men da må du ta kontakt med et spesialverksted for girkasser. Vi har dessverre ikke utstyr eller kompetanse til å skru på MLT-kasser" Ja det er en VAG-forhandler vi snakker om, men jeg har ikke lyst til å henge ut noen. Fikk ihvertfall foreslått å ta kontakt med RATS noe jeg også gjorde. Utfra symptomene jeg beskrev, så mente de at det ikke var girkassa.

 

Etter dette var bilen "på ferie" hos min mor, som påsto at hun ikke merket noe til det jeg beskrev. (Noe jeg skjønner, siden hun aldri kjørte mer enn en mil om gangen med den, slik at den ikke ble skikkelig varm)

Da jeg fikk den tilbake, merket ikke jeg heller noe til luggingen, og antok at det var noe forbigående. Dessverre var ikke det tilfelle...

 

Når jeg nå ser svaret til Øyvind her, så blir jeg helt overbevist om at det ikke er girkassa, siden han har manuell kasse. Ser nemlig at jeg har glemt å skrive at turtallet på tomgang også er ujevnt. Dette er noe som har kommet mer i det siste. Var ikke slik da jeg først oppdaget problemet. Hadde det ikke vært for at jeg har MLT-kasse, så hadde jeg nok kvalt motoren en god del ganger ved igangsetting...

Ang. pådrag, så er det motsatt for min del. Dersom jeg gir jevnt og forsiktig pådrag, så lugger det. Dytter jeg litt hardt på pedalen, slik at turtallet spretter i været, så oppfører bilen seg akkurat som den skal. Jeg kan med andre ord unngå å merke noe til luggingen, hvis jeg konstant ligger over 2000 rpm.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er jo litt pussig at ikke det gjør noen utslag overhode på feilkoder, både for min og din del...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Definitivt.

Har en tråd gående på et annet forum også, der har jeg fått tips om at det antagelig er plugger eller LMM.

Skjønner ikke hvorfor det ikke gir feilkode av noe slag.

 

Når jeg tenker meg om, så hadde jeg faktisk blinking i varsellampa for motorelektronikk for en tid tilbake. Skjedde et par ganger med noen dagers mellomrom. Det bør vel kanskje ha lagt igjen noen spor i loggen, slik at det kan være verdt å kjøre ny diagnose?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lmm skal jo i utgangspunktet gi feilkode hvis den er herpa.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ang. blinklyset, så var det plutselig i orden igjen på søndag.

I går og i dag, så er det på bærtur igjen. Tipper det er dårlig kontakt til nødblinkbryteren og det nevnte reléet.

 

Ang. Lmm: Ja, den skal gi feilkode, men når jeg begynner å tenke etter, så lurer jeg jammen på om ikke de påsto at det lå en feil på den da jeg hadde den på verksted i januar. Begynner å bli en stund siden, så hukommelsen er deretter.

Poenget er at de påsto at det var lite sannsynlig at dette hadde noe med problemet å gjøre...

Får se om jeg finner igjen papirene jeg fikk med meg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lmm skal jo i utgangspunktet gi feilkode hvis den er herpa.

Dette varierer med hvor "herpa" den er. Det kan være at en sensor gir feil verdier, men at verdiene likevel er innenfor måleområde. Da vil man ikke få feilkode, men kan oppleve feil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jess, da var problemet løst.

 

Pluggledning #2 var skadet/defekt men ikke nok til å gi permanent feil. Derfor kom det heller ingen feilkoder.

Dette førte da til feiltenning, noe som igjen førte til at girkassa fikk feil hidden om hvilket gir den skulle ligge i.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er redd jeg må dra fram igjen denne, da "kenguru"-tendensene er tilbake.

 

Siden sist er som nevnt i forrige innlegg pluggledning på sylinder 2 byttet. I tillegg fikk jeg nettopp byttet en vakumslange som hadde kommet i klem og gav meg en stygg gul lampe på dashbordet.

 

Begynner å bli lei av å kaste penger etter verksteder som ikke kan hjelpe, og siden den tekniske kunnskapen min om bil stort sett begrenser seg til å vri om tenningsnøkkelen og finne rett kanal på radioen, så må jeg søke mer hjelp her.

 

Hvis noen med Vag-com i Stavangerområdet føler seg kallet, så hadde jo det vært knall, men andre tips mottas også med takk :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei. Denne er jo litt gammel nå - men har du funnet en løsning på problemet?

 

Jeg har samme tendenser på min og prøver å finne ut hva det kan komme av.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

sjekk tenning bensintilførsel og vask katalysator skift plugger pluggledninger og luftfilter

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du har multitronic og den jukser/ rykker ved forsiktig gasspådrag opptil 2000 0mdr ( fra 1500- 2000 omdr) da er det sansynlivis girkassa som er problemet.

Det er igangkjørings klutch som er slitt. og må bygges om ny forsterket 7 lamellers.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har samme vibrasjon, skjelving på allroad 2,7 2002 mod....

Kan det mao, være tennpluggene/ coilene som ligger å fusker... synes den går litt ujevnt på tomgang. Bytta nett pluger, til platinum...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen løsning enda, og jeg har prøvd alt jeg har blitt tipset om med unntak av det siste Espen sier her.

Noen som vet hva en slik ombygging koster?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.