Varmeapparat vifte på S4 C4.

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Må bytte viftemotoren til klimaanlegget i bilen min, -92 S4 C4. Er det noen som vet om den fra 034Motorsport passer? eller er det bedre å bestille fra Norsk Bildelesenter?

 

http://www.034motorsport.com/oec.php?oefilename=wizard.jsp&partner=motorsport&year=1992&make=AU&model=S4--001&category=R&part=Blower+Motor

 

Som jeg har forstått så er det ingen enkel måte å bytte denne på? Må vel ut med hele boksen om jeg har forstått rett. Er det å anbefale å ta denne jobben på verksted?

 

Mvh.

Espen Hovland

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

viftene er nok like de, blir nok billigere hos NBS, 034 sin koster jo 1000kr, så kan du jo plusse på en masse frakt og moms oppå der igjen...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg brukte vel ca en arbeidsdag på dette første gangen. Drittjobb, men lærerikt.

http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=138292

 

Ettersom du sikkert har klima er det enklere, ettersom du slipper å demontere innvendig. Verkstedet heroppe mener jeg skulle ha ca 3000kr for å bytte, så da er det jo opp til deg å prioritere. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg bytta på min for ikke så lenge siden :) er klima på a6n min så det er vell samme opplegget :)

 

du tar å tar ut den gummibelgen mellom vifteboksen å klima boksen... så tar du av den plastdelen som er festa med 3x stjerneskruer.. der må du ta noe å bryte så det feste under knekker da det er umulig å få opp denne.. men dette påvirker ikke noe senere :) så når den er av tar du en abiter å klipper av viftekappa av vifta inni der så du får ut selve "vifta" så tar du av låseklipset i enden der kontakten står... å derretter tar ut den gammle motoren..

 

så til monteringa:

du tar frosikti en varmepistol å varmer der "vifta" sitter på den nye motoren .. sett den da fast i noe (skruestikke) å lås motoren med et skrujern i bakkant.. så mens du varmer vrir du vifte frem å tilbake å lirker til den er av akselen :)

så er det bare å sette motoren inn i viftteboksen å sette på låsklipset... etter det holder du bare sentret på "vifta" i rennende glovarmt vann til den blir go å varm så med en gang presser den innpå motoren i vifteboksen... muli du må finne deg noe å slå på å med så du får kakka den innpå helt :)

 

send en pm hvis du lurer på noe mer eller ikke forstår:)

kunne gjort dette på en time hvis jeg hadde hatt rett utstyr til stede :)

btw det kan værer lurt å være to :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar :)

 

Prøvde å bestille på NBS, men de hadde jo ikke på lager å viste ikke når det kom inn igjen :/

 

Så jeg slipper å demontere midtkonsollen innvendig siden jeg har klima altså? Hva kommer det av ? Det er mulig å bytte motoren uten å ta ut hele boksen? Var egentlig det jeg håpet på.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, du må ut med boksen ettersom motoren er inni den. Men det går ikke wirer fra konsollen og ut til boksen på biler med klima.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjorde dette selv for et par dager siden. Er mye skruing, men ikke uoverkommelig. Brukte 2 timer på å få den ut, 1 time på å bytte register og vifte, 2 timer på å sette den inn igjen. Hvis du første bestemmer deg for å ta ut hele boksen kan det lønne seg å bytte registeret også. Det er nesten samme jobben, bare at du må ta av klips og skruer for å dele boksen i to for å få byttet det, samt du må silikonere opp igjen hullet der vannrørene til registeret kommer ut av boksen.

 

Jeg kjøpte denne vifta:

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=270520368093

 

Funka godt som gull!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig med Kristian her.

Jeg skiftet vifte på min i mai i fjor, men etter en måned røk registeret.

Registeret kostet 740.- hos radiatorservice, og vifta kjøpte jeg hos NBS.

Helt topp etterpå.

Brukte vel ca 3 timer på hele jobben.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bytta vifta for snart en måned siden å jeg var IKKE ut med boksen knuta arne....

nei du trenger ikke det... bare følg beskrivelsen min :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan og bare kappe av en 15-20mm på det høyre huset som belgen går inn på. kapper av en flik øverst som du limer på med plastlim eller epoxy igjen etterpå. da får du lirka opp vifta komplett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okay, så man kan knekke deler å unngå å ta ut boksen Christian?

Høres litt halvveis ut, når man kan plukke ut boksen, få ut vifta hel og bytte den (garantert) morkne pakningen mot karosseriet? :)

Da ville jeg nok heller brukt litt mere tid, men det er meg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det er snakk om den ENKLESTE måten her... å den som er absolutt minst tidskrevenge... å det lille øret som du må knekke av ingen rolle for senere bruk... å den synes heller ikke

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okay, så man kan knekke deler å unngå å ta ut boksen Christian?

Høres litt halvveis ut, når man kan plukke ut boksen, få ut vifta hel og bytte den (garantert) morkne pakningen mot karosseriet? :)

Da ville jeg nok heller brukt litt mere tid, men det er meg.

 

Jeg vil nok først prøve å få ut boksen, så jeg slipper å ødelegge noe med engang:) Men hvis jeg ikke får det til så blir det fram med stikksaga, er lei av å skrape is både på utsiden OG innsiden hver dag. Hvor får jeg tak i pakningen mot karosseriet da? Er denne vanskelig å få på igjen eller?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjorde dette selv for et par dager siden. Er mye skruing, men ikke uoverkommelig. Brukte 2 timer på å få den ut, 1 time på å bytte register og vifte, 2 timer på å sette den inn igjen. Hvis du første bestemmer deg for å ta ut hele boksen kan det lønne seg å bytte registeret også. Det er nesten samme jobben, bare at du må ta av klips og skruer for å dele boksen i to for å få byttet det, samt du må silikonere opp igjen hullet der vannrørene til registeret kommer ut av boksen.

 

Jeg kjøpte denne vifta:

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=270520368093

 

Funka godt som gull!

 

Takker!! Den vifta skal bestilles i morgen, sammen med bremsene fra Tyskland :) Huff, det blir en dyr fredag ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vil nok først prøve å få ut boksen, så jeg slipper å ødelegge noe med engang:) Men hvis jeg ikke får det til så blir det fram med stikksaga, er lei av å skrape is både på utsiden OG innsiden hver dag. Hvor får jeg tak i pakningen mot karosseriet da? Er denne vanskelig å få på igjen eller?

 

Pakningen får du på møller, monter den på vifte huset for enklest montering,

Pakningen er klebrig og biter med en gang, derfor monter den på viftehuset.:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker!! Den vifta skal bestilles i morgen, sammen med bremsene fra Tyskland :) Huff, det blir en dyr fredag ;)

Husk å bytte varmeregisteret samtidig når du først har boksen ute. Spesielt hvis det aldri er gjort før.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.