#1 Skrevet Mars 4, 2010 Har en 2002 mod a4 1.8TQ som er chippet til ca 180hk. Kjører foreløpig med k04 på 0.8 bar og MBC. Merker at når jeg drar på i 3-4 gir å når ca 5000rpm (holder trykket helt fint opp til dette punktet) så detter trykket plutselig/brått til ca 0.4-0.5bar... Samme skjer ikke så ofte i 2. gir.... Hva kan dette være?? Har tenkt litt på at det kan være motoren som går i nød modus, men kan den det pga MBC? Har også vært inne på tanken med at det er resik ventilen som kødder og slepper igjennom luft... Har den billig versonen her: rock : http://maxam-tuning.com/catalog/product_info.php?cPath=453_454&products_id=1804 Tror dere det er denne som kødder eller hva? Hvis dere lurer på noe om hva som er gjort med bilen utover dette så ligger det på prosjekt tråden min:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mars 4, 2010 Det ser jo ut som en alu-ventil med stempel. Har du fettet den opp innvendig? Hvis de går tørr, holder de dårlig tett. Jeg skal ut med min på lørdag når jeg likevel skal under bilen, rengjøre og fette opp på nytt så jeg er sikker på at den holder fint en stund til. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mars 4, 2010 (endret) Min er en såkalt billig type av disse alu resirk ventilene......får ikke åpnet disse i d heletatt (man kan visst det etter nermere samtale med leverandør;)), så får ikke fettet den opp noe serlig:S Hva slaks type har du? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mars 4, 2010 Jeg har en Forge og en biltema. Begge av alu, med alustempel og begge kan skrus opp. Hvis du vil kjøpe den biltemaen, kan du få den for 300kr inkl frakt. Evt så kan vi møtes på Lillestrøm/Karihaugen for overlevering. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mars 4, 2010 har ringt rundt å hørt litt nå....tror det er motorstyringen som kødder:P Skal uansett på mapping snart, så da blir nokk feilen borte:) Så da beholder jeg nokk den resiken som sitter der:) Men takk for tilbudet;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mars 4, 2010 har ringt rundt å hørt litt nå....tror det er motorstyringen som kødder:P Skal uansett på mapping snart, så da blir nokk feilen borte:)Så da beholder jeg nokk den resiken som sitter der:) Men takk for tilbudet;) Søk opp "Joachim Sveen", også ser du hva han har om samme feil. Han kjøpte en resirk av meg og problemet med borte. Feilen hos han var at bilen døde rundt 5000rpm. Turbotrykket døde ut. Ble i orden med ny resirk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mars 4, 2010 Søk opp "Joachim Sveen", også ser du hva han har om samme feil. Han kjøpte en resirk av meg og problemet med borte. Feilen hos han var at bilen døde rundt 5000rpm. Turbotrykket døde ut. Ble i orden med ny resirk. Bilen min dør ikke.... Fortsetter å dra, mn på 0,3 bar mindre bare.... skal sjekke tråden;) takk for tipset;) får garantert svar når jeg havner på rulla uansett;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mars 5, 2010 Hatt tilsvarende problem på min, og der var kombinasjonen av def/snart def Lmm samt sprekk i en turbotrykkslange problemet! Hadde bra pedal på 3 -4 gir, trykket i orden, og så plutselig falt det ned til 0.4-0.5. Virket som nødmodus. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mars 5, 2010 Hatt tilsvarende problem på min, og der var kombinasjonen av def/snart def Lmm samt sprekk i en turbotrykkslange problemet! Hadde bra pedal på 3 -4 gir, trykket i orden, og så plutselig falt det ned til 0.4-0.5. Virket som nødmodus. Skiftet lmm og tennplugger igår, har ikke testet etter det.... Alle slanger som er i forbinnelse med lufta til/fra turbo er ganske nyrlig byttet ut med silikonslanger fra autobahn88, så nekter å tro at noen av de er årsaken:p skal prøve å stramme resirk fjæra litt også, evt sette i en strammere fjær;) hvis det ikke blir borte etter det så holder jeg en liten finger på trimm softwaren siden den er i utgangspunktet til k03 og jeg har k04:) som sakt tidligere skal jeg inn å få custom software snart uansett:) Takker for alle forslag:D 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mars 6, 2010 Er fortsatt slik, som beskrevet ovenfor, etter bytte av lmm og tennplugger...... Tenker på å stramme/shimme fjæra til resirk ventilen (evt. bytte til en strammere fjær) og stramme WG staget litt:) Har også tenkt å prøve å sette i org. software så jeg får eliminert bort det, men dette er siste det siste jeg prøver.... Har snakket med de som skal lage mappet å de sa at bilen måtte være 100% før de i det heletatt gadd å begynne, noe jeg har ytterst forståelse for:) Så da blir det å prøve litt forskjellig ting før jeg kommer så langt:) Har også oppdaget en slange som er helt flat: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=180944 Har ikke peil hva den gjør, men kanskje dette er en mulig årsak?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mars 6, 2010 Problemet ditt er hvertfall at den går i nødmodus. Har du sjekket feilkoder? Mulig den kutter fordi den får mindre eller mer trykk enn chippen din sier. Siden du kjører med 0,8 på chippa bil (som sikkert er satt opp for 1,2bar), så kan det fint være grunnen. Du har sikkert feilkode på Positive eller Negative Deviation. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mars 6, 2010 Problemet ditt er hvertfall at den går i nødmodus. Har du sjekket feilkoder? Mulig den kutter fordi den får mindre eller mer trykk enn chippen din sier. Siden du kjører med 0,8 på chippa bil (som sikkert er satt opp for 1,2bar), så kan det fint være grunnen. Du har sikkert feilkode på Positive eller Negative Deviation. Da jeg kjørte med N75 ventilen så ladet den kun 0.9. Skulle visst bare være chippet til ca 180hk i følge forrige eier. Så jeg la meg på det samme trykket når jeg satte på MBC. Og når jeg satte på K04 snurra skrudde jeg ned 0.1bar til samt fikk målt blandings forholdet.... Kan den gå i nødmodus med MBC da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mars 6, 2010 Jeg sleit mye med at min gikk i nødmodus når jeg brukte MBC alene. Overlada mye på mellomgass på 4. og 5. gir, og gikk derfor i nødmodus. Sååå jeg ville prøvd å bytta tilbake og sett om du fremdeles har samme problem ja. Men har du vel ikke original 150hk motor? 180hk med ei vanlig K03-snurre på 0,9 bar tviler jeg veldig på 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mars 6, 2010 Jeg sleit mye med at min gikk i nødmodus når jeg brukte MBC alene. Overlada mye på mellomgass på 4. og 5. gir, og gikk derfor i nødmodus. Sååå jeg ville prøvd å bytta tilbake og sett om du fremdeles har samme problem ja. Men har du vel ikke original 150hk motor? 180hk med ei vanlig K03-snurre på 0,9 bar tviler jeg veldig på Jeg bytta til MBC for at den overlada med N75:P Med N75 fikk jeg en kjapp peak på 1.5bar, så datt den ned på 0.9 som den skulle. Med MBC så er trykket myyyye mere stabilt, å går aldri over det jeg har stillt den inn på Men skal uansett bytte til bake til N75 for å se om det ikke er MBC som kødder også, men hater den over boosten som N75 ventilen gir...... Syns også det er ganske greit å ha muligheten til å justere trykket selv, og unngå den boost peaken, med tanke på at det er en K04 turbo på nå Er en org 150 hk ja. Tviler på selv at det er 180hk på 0.9....Det var det selger sa:) Gir egentlig blanke i hvor mye hk det er nå, for jeg skal ikke ha den chippen så mye lengre uansett:D Skal ha ny custom software så snart penga strekker til og jeg får løst dette problemet her:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mars 8, 2010 Har du testa med en ny N75? Høres jo ut som om den du har muligens er defekt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Mars 8, 2010 Det er jo derfor han kjører med mbc nå Min er også noe slapp å regulere trykket, så jeg har også mbc på vei. Valgte det pga de gode erfaringene jeg gjorde meg med mbc på s4'en. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Mars 8, 2010 Har ingen dålirlig erfaring med MBC enda værtfall, mn det har jeg med N75. Så MBC'n blir nokk beholt:) mn hvis det viser seg at det er dn som kødder, da blir det noe annet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Mars 8, 2010 Som sagt, jeg ville sjekka feilkoder. Veldig mulig at MBC gjør at den overlader i de gira. Slik var det på min når jeg hadde MBC også. Såå, jeg ville testa med en ny N75 og sett om problema forsvant. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Mars 8, 2010 Som sagt, jeg ville sjekka feilkoder. Veldig mulig at MBC gjør at den overlader i de gira. Slik var det på min når jeg hadde MBC også. Såå, jeg ville testa med en ny N75 og sett om problema forsvant. Jeg har måler i bilen, å den overlader ingen ting......går opp på det trykke den skal å blir der til 5000 rpm....Men med N75 vet jeg at jeg overlader å det vil jeg ikke med K04 Men har planer om å sjekke etter feilkoder.... Men får den til å gå i nød modus med MBC da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Mars 8, 2010 Har nå shimma/strammet fjæra til resirken og problemet vedvarer...... Er det noen som har hatt slapp waste gate før som kan beskrive hvordan det opplevdes? Har en kompis som har en A6 med AVJ motor, så kanskje jeg får låne ECU'n hans for å eliminer bort/bekrefte at det er software som kødder pga for høy luftmasse(pga k04)..... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Mars 9, 2010 Da har jeg byttet fra MBC til N75.....holder trykk på 0.9 bar til jeg når 5000rpm da detter det til 0.5 igjenn.......da er det værtfall ikke mbc'n eller n75 ventilen..... Strammet fjæra i resirken så det er ikke den heller tror jeg..... Har nye silikonslanger, maf og tennplugger så tror ikke det er noe med disse heller...... Skal få se om jeg har noen feil koder før jeg går noe videre nå..... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Mars 14, 2010 Da har jeg fått sjekket feilkoder, hadde kun noen feilkoder på abs systemet og bremselys/bryter + check sum feil. Men denne har vært der fra bilen ble chippet i 2002. Har slettet feilkodene, vært ute å kjørt å sjekket etter feil koder igjenn. Og ingen nye feil koder. Og problemet er der fortsatt.....slår bestandig inn sånn rundt 5000 rpm. Begynner å bli litt frustert nå Det jeg har gjort hittil er: - Byttet fra MBC til N75 - Ny LMM/MAF - Nye tennplugger (sikkert ingen ting med saken å gjøre, men skulle bytte uansett) - Nye silikon slanger både inn og ut av turbo - Alu resirk. Har strammet fjæren på denne Eneste jeg kan komme på nå er at det er pga k04 suger mere luft enn det chippen "tillater" så den regulerer gass spjeldet, da jeg har elektronisk spjeld, eller noe sånnt (regulerer ikke N75 for det var slik med MBC og). Men ville ikke dette gitt feilkode? Hvis jeg har hatt lekasje på trykkgaten så ville jeg nokk merket det med en gang jeg har fått maks ladetrykk, ville jeg ikke det? Siden det er bare mengden luft som øker og det vil jo ikke gi mere press på slangene. Eller? Noen som har noen glupe idèer??! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Mars 14, 2010 bumptibump 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Mars 17, 2010 Da har jeg lagd meg en adapter til å teste trykk gaten og vakum slanger med:) Får håpe at jeg finner noe med dette da:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...