#1 Skrevet Mars 4, 2010 (endret) Hei! Var og kikket på en Audi A6 1999mod med 2.5 V6 tiptronic som har rullet 270.000km idag. Vil da tro at kammene er byttet? Han jeg snakka med visste ikke dette da det er et firma som har brukt den som firmabil og han her skulle bare selge den for firmaet.. Fordelen med dette er jo at bilen alltid har vært på verksted og fulgt alle servicer.. Bilen står med gåen Dieselpumpe og prisen er deretter. Er derfor dette er litt interessant. Den har en del småskader som bulker og riper men i hovedsak er det at den ikke går som gjør at jeg vurderer og kjøpe den. Så kommer det jeg egentlig lurer på. Dieselpumpa er gåen somsagt, konstatert av møller i bergen. Hvor mye arbeid er det og bytte denne? Må jeg av med registeret for og komme til og ta den av? Registeret er vel i forkant av motoren? Han som hadde snakka med møller mente at dieselpumpa var i bakkant av motoren. Den har som sagt tiptronic kasse, men her også lurer jeg på en ting. Jeg fikk ikke bilen ut av P (park)? satt på tenninga og holdt inne bremsen men ikke pokker om den ville gire. Hva kan dette skyldest? Bil har fungert helt fint fram til den stoppa da dieselpumpa sluttet og virke. Den var visst sånn når han jeg snakka med skulle ha den på bilhengeren når han hentet bilen i Bergen. Han hadde måttet rikke litt på bilen fram og tilbake for å få den ut av gir. Stod i N (fri) Hele veien på hengeren hjem. Men måtte sette den i P igjen for å ta ut nøkkelen. Og nå var den helt lik igjen. Har Absolutt ingen kjennskap til tiptronic kasse eller automat generelt så har ingen anelse om hva som gjør dette? Er dårlig batteri på bilen, kan dette lage trøbbel for girkassen? og som et lite tillegspm tilslutt. Hva mener dere denne bilen er verdt? Skal siest at det er en varebil, men har bakseter og kan settes inn gratis i August i år. Håper noen har litt kjennskap til dette her og kan hjelpe meg litt! Mvh Tor Erik 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mars 5, 2010 Ingen som har kjennskap til denne motoren? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mars 5, 2010 Har en slik en selv,og er storfornøyd med den !! Er usikker på om du må demontere hele registeret for å skifte pumpa,men må du det så må hele fronten løsnes å trekkes fram. Pumpa sitter i forkant oppå motoren. Det ligger en samletråd på disse motorene her på forumet. Sperra som låser gearstanga i park er elektrisk,og vil nok ikke løse seg ut uten strøm på batteriet. http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=141194&highlight=samletr%E5d+2%2C5 Her er samletråden på 2.5 TDI V6 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mars 5, 2010 Takk for info! Har lest i den samletråden, mye bra info der men fant ikke helt utav det som jeg lurte på 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mars 5, 2010 Takk for info! Har lest i den samletråden, mye bra info der men fant ikke helt utav det som jeg lurte på Da må du lese om igjen. Alt du lurer på om motoren/pumpa finner du i den første linken (om registerbytte) inkludert en haug med bilder. Et par timers jobb, hovedsaklig fordi det er litt trangt, men fullt mulig å komme til. Pumpa sitter oppe foran. Av med fremre øvre innsug og venstre regremdeksel. Egen rem fra pumpe til kam, register trenger ikke røres. ENkel innstilling med bolt i pumpehjul og i veiv. Register er i forkant av motor. Hva er motorkoden? Les også av hele Bosch nummeret på venstre side, bruk speil for å se tallene under EGR-røret. Jeg har to Audi orginal-overhalte pumper (orginalt resirkuleringsmerke) liggende til salg. Må ha litt strøm på batteriet for å løse ut el-magneten som sperrer ut av park på kassa. Hør om el-magneten klikker når du tråkker brems med tenning på. Hvor mye skal du gi for bilen? Så kan sikkert noen mene noe om det er for mye eller lite. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mars 5, 2010 ville ha sjekket om girkassa har vært byttet, for disse se temmelig svake, ryker til og med på 1,9 tdi og 1,8T. Regner ikke med det er noe bedre på 2,5 tdi. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mars 5, 2010 Ja, har nok ikke lest den tråden godt nok. Motorkode: AFB. Har nå kjøpt bilen og fått den hjem i garasjen men ikke startet med noe demontering enda da jeg vil begynne med dette i morgen Hvor mye koster det for ei pumpe hos deg da steinar? Og overhaler du selv at du tar innbytte i den jeg har eller? Mvh Tor Erik 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mars 6, 2010 Svarer ikke på et eneste spørsmål før du har svart på mitt siste;) Vil du ikke kringkaste det så send meg gjerne PM. Har du link til evt annonse? Nei, overhaler ikke selv så defekt pumpe trenger jeg ikke. Se denne: http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=21067305 Pumpe nr 1 har jeg ikke, men har en med samme delenr men som har vært overhalt hos Audi (orginalt resirk-merke), satt på motor med kmst 220K, så pumpa har trolig gått 0-50.000 km. Ditt problem er at jeg også har slik motor, og synes det er kjekt å ha den i reserve, derav går den ikke billig. Men kan selge til 6K, det er jo halv pris av en "uautorisert" overhaling. Du får 1 måneds garanti. Les av Boschnr på venstre side, godt gjemt bak EGR-rør så du trenger et lite speil. Finnes noen varianter, du må ha eksakt likt Bosch-nr for at den skal passe. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...