Hvordan montere Xenon i grøftelys

Anbefalte innlegg

Jeg venter på min 2010 A4 Avant 2.0TFSI og lurer i den forbindelse på ett par ting angående montering av Xenonlys i grøftelysene:

1. Kan dette lett gjøres selv for en som ikke er så veldig bilkyndig? Hvis nei... hvem gjør dette og hvor mye vil det ca. koste?

2. Hvor mye koster selve settet?

3. Er det lovlig ifg. norske lover og montere slikt? (siden jeg leaser bilen og ikke ønsker å bytte tilbake ved bytte)

Takker for alle innspill! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg venter på min 2010 A4 Avant 2.0TFSI og lurer i den forbindelse på ett par ting angående montering av Xenonlys i grøftelysene:

1. Kan dette lett gjøres selv for en som ikke er så veldig bilkyndig? Hvis nei... hvem gjør dette og hvor mye vil det ca. koste?

2. Hvor mye koster selve settet?

3. Er det lovlig ifg. norske lover og montere slikt? (siden jeg leaser bilen og ikke ønsker å bytte tilbake ved bytte)

Takker for alle innspill! :)

1. Ganske lett, du kobler totalt 4 ledninger inni hverandre, også gjelder det bare og finne ett passende sted til legge ledningene, og ballasten bak fangeren. Hender du på borre på baksiden på lykta for og få ledningene inn..

2. 500kr hvis du bestiller selv fra Kina.. Du bør ha xenonkit med innebygd eller separat motstand, så du slipper tull med auto-check (pærevarsling) på din 2010 A4.

3. Nei:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Svaret du ga på spørsmål nr. 3 setter en stopper for disse planene ja... :)

Men takker for svar i allefall :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Svaret du ga på spørsmål nr. 3 setter en stopper for disse planene ja... :)

Men takker for svar i allefall :)

MEN, skal sies at du bruker 30min på og montere dette, og 10min maks på og ta det av igjen;) Hvis du skal levere bilen etter leasing..

Hvis du dropper xenon ville jeg heller kjøpt Hoen LED pærer av Ørjan Andreassen her på forumet;) Ser nesten likt ut som xenon og er helt lovlig:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du dropper xenon ville jeg heller kjøpt Hoen LED pærer av Ørjan Andreassen her på forumet Ser nesten likt ut som xenon og er helt lovlig

LED-pærer?

Kan du forklare litt hvordan dette fungerer?

Jeg har allerede bestilt Høen Xenonmatch pærer fra Ørjan her på forumet, som skal være på vei i posten dette øyeblikk. Men jeg tror ikke dette er LED-pærer...

Har selv hatt Xenon fra Høen (Ørjan) på min Touran i grøftelys og parklys, og har vært veldig fornøyd med disse. Ikke direkte noe blåaktig lys, men kritt hvitt er mye penere enn det gulaktige lyset fra orginale pærer og andre såkalte "Bluevision"-pærer man får kjøpt rundt om kring.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

LED-pærer?

Kan du forklare litt hvordan dette fungerer?

Jeg har allerede bestilt Høen Xenonmatch pærer fra Ørjan her på forumet, som skal være på vei i posten dette øyeblikk. Men jeg tror ikke dette er LED-pærer...

Har selv hatt Xenon fra Høen (Ørjan) på min Touran i grøftelys og parklys, og har vært veldig fornøyd med disse. Ikke direkte noe blåaktig lys, men kritt hvitt er mye penere enn det gulaktige lyset fra orginale pærer og andre såkalte "Bluevision"-pærer man får kjøpt rundt om kring.

LED pærene lyser mer blått og ser mer ut som xenon syns jeg..

Hoen xenonmatch pærene er fine de også, men som du sier mer hvite:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da kommer det plutselig ett par spørsmål til fra meg:

1. Hvis jeg skal ha LED-pærer i grøftelysene som ligner lyset fra Xenon, så må jeg vel også bytte lampene eller insatsen i disse?

2. Hva hvis jeg skal ha LED-lys som skiltlys? Er vel ikke bare å dytte inn en LED-pære...

3. Ca.-pris på slike pærer?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da kommer det plutselig ett par spørsmål til fra meg:

1. Hvis jeg skal ha LED-pærer i grøftelysene som ligner lyset fra Xenon, så må jeg vel også bytte lampene eller insatsen i disse?

2. Hva hvis jeg skal ha LED-lys som skiltlys? Er vel ikke bare å dytte inn en LED-pære...

3. Ca.-pris på slike pærer?

1. Kun pærene, velger sokkel som passer H1,H3,H4 osv.. Helt lik vanlig pære og montere..

2. Der sitter etter hva jeg husker en såkalt "bananpære" du skrur av glasset på skiltlysa og bare vipper ut pærene.. Fort gjort..

3. Har ikke peiling, spør Ørjan;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ahaa...

Er det noen her inne som har gjort dette på en A4 B8 som kan bekrefte hvordan man gjør dette med sokkel og LED-pærer i grøftelysene og evt. skiltlysene?

Mulig det blir en ny bestilling fra Ørjan, hvis det er så enkelt som dette.... :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du trenger ikke vite hvordan du gjør det med sokkel og pære... Sjekk OSRAM sine sider så erdet en pæreguide der..

Du bytter LED pæra akkurat som du bytter en vanlig pære..Sokkelen er helt lik, eneste forskjellen er at den har LED's som gir lyset og ikke en glødetråd/halogen ladning..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om pæra ikke lyser på første forsøk, så prøv og snu pæra.

I motsetning til vanlige glødepærer, så har LED-pærer en pluss-pol og en minus-pol.

Er mest aktuelt på de avlange pærene (typisk coupé- og skiltlys).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for svar :)

Da skal jeg kontakte Ørjan igjen og be han sende meg LED-pærer til grøftelys og skiltlysene :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har akkurat bestilt LED pærer til grøftelys å parklys ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har akkurat bestilt LED pærer til grøftelys å parklys ;)

Pris?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

647kr fra dioder.no, har vi noen rabatt derifra? har enda ikke orket å betale den, får ta det i morgen :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bestilte du med innebygd motstand? Hvis ikke blir det vel dårlig med lys. Led i tåkelys lyser opp vegen minimalt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bestilte du med innebygd motstand? Hvis ikke blir det vel dårlig med lys. Led i tåkelys lyser opp vegen minimalt.

Tåkelys lyser opp vegen minimalt uansett, den har spenningsregulator visst du tenkte på det?

Er ikke det jeg tenkte mest på, heller utseende..:P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tåkelys lyser opp vegen minimalt uansett, den har spenningsregulator visst du tenkte på det?

Er ikke det jeg tenkte mest på, heller utseende..:P

Jeg tenkte på at biler med canbus må ha pærer som er laget for det (ekstra motstand). Hvis ikke vil du få feilmelding, å ingen\blinkende lys. Vet at tåkelys ikke lyser langt, men i noen tilfeller kan man jo ha brukt for at det lyser.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Je tenkte på at biler med canbus må ha pærer som er laget for det (ekstra motstand), hvis ikke vil du få feilmelding, å ingen\blinkende lys. Vet at tåkelys ikke lyser langt, men i noen tilfeller kan man jo ha brukt for at det lyser.

ah, er ikke canbus på b5'en så vidt jeg vet så det problemet har ikke jeg..

har orginalt tåkelys i hovedlyktene så er fort gjort å koble tilbake omd et skulle bli ille :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er B5 ja, sorry fikk ikke med meg det i farten.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men til trådstarter, kjøp LED lys med motstand:P koster mindre og er lettere enn og montere xenon pluss at det er lovelig :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er nok det jeg pønsker på ja Tord :)

Takker for svar alle sammen.

PM til Ørjan er forøvrig sendt...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Merkelig at det er en unison enighet her om at LED-pærer er lovlig i grøftelys.. Det er det over hodet ikke :) Sjekka dette opp for en tid tilbake med bakgrunn at jeg selger det selv.

Og så vidt jeg vet så finnes det ikke LED-pærer til de "store" soklene med innebygd motstand. Dette må man i såfall selv ettermontere på ledningene som leder inn til pæresokkelen. Og i og med at motstandene og koster litt, så kan du like gjerne kjøpe xenon :)

En annen ting, veldig mange syns ikke LED-pærer gir nok lys. Har selv testa dem en hel del, og på enkelte biler vises det ikke at de er på engang på dagtid. Jeg vil tippe xenon lyser 5-6 ganger sterkere enn de sterkeste LED-pærene på markedet.

Når det er sagt så egner LED seg MEGET godt til skiltlys, parklys, interiørlys mm. LED kommer til sin rett når man skal erstatte "små" pærer.

Jeg får ofte spørsmål fra kunder som ønsker å bytte kjørelys og fjernlys til LED, og de får alltid samme svar, at det må de ikke finne på å gjøre. Selger derfor slike pærer som "LED tåkelyspærer", for de som er spesielt interessert i LED.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.