Forskjell på 10v og 10vt motorene ?

Anbefalte innlegg

Vurderer å sette sammen en 10vt motor, men har ikke tilgang på annet enn en KV bunndel.

 

-Hva skiller KV bunndelen fra de andre 10vt motorene ?

-Regner med kompresjonen er lavere i 10vt motorene, holder det da å dreie av kv stemplene ? (evt hvor mye ?)

-Er toppene like ?

 

Har komplett 10vt innsug, eksosmanifold, turbo osv men mangler bunndelen... derfor spørsmålene ang KV blokken :)

 

På forhånd takk for svar !

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Turbomotoren har smidde stempler, noe sugemotoren ikke har.

Mulig at sugemotoren mangler oljeunderspyling av stemplene.

Vil tro at veiva har noe ulik balansering pga ulik vekt på de to motorenes stempler/råder.

 

Siden en 10VT motor er relativt rimelig ville jeg nok tatt utgangspunkt i en slik fremfor å putte inn dårligere stempler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Turbomotoren har smidde stempler, noe sugemotoren ikke har.

Mulig at sugemotoren mangler oljeunderspyling av stemplene.

Vil tro at veiva har noe ulik balansering pga ulik vekt på de to motorenes stempler/råder.

 

Siden en 10VT motor er relativt rimelig ville jeg nok tatt utgangspunkt i en slik fremfor å putte inn dårligere stempler.

 

2.3 10v sugemotorene har smidde stempler og underspyling, ellers har 1.9/2.0/2.1/2.2 10v sugemotorer vanlige stempler og ingen underspyling. Om 2.0 20v (NM) og 2.3 20v (7A) også har smidde stempler og underspyling vet jeg ikke, men det tror jeg. Ellers er det såvidt meg bekjent bare 10vt-motorene som har dette. Jeg skal vel og merke ikke uttale meg om de aller første, kjipe 2.1-liters-motorene som var med over fra typ43 (=

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

2.2 10vt har vel kortere råder å en annen veiv, en 10v trur jeg.

De som bytter innmaten på 10vt , bruker vel H-profil råder til 20vt og veiv fra en 10v, feks kv-motoren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

2.2 10vt har vel kortere råder å en annen veiv, en 10v trur jeg.

De som bytter innmaten på 10vt , bruker vel H-profil råder til 20vt og veiv fra en 10v, feks kv-motoren.

 

Så det jeg kan gjøre er å få tak i noen pent brukte 20v råder og bytte disse på kv bunndelen for å få riktig komp ? Dette er et 100% budsjettbygg, skal ikke trimmes, ihvertfall ikke i første omgang :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så det jeg kan gjøre er å få tak i noen pent brukte 20v råder og bytte disse på kv bunndelen for å få riktig komp ? Dette er et 100% budsjettbygg, skal ikke trimmes, ihvertfall ikke i første omgang :P

 

No offence ass, men en komplett Audi 100 Turbo i Sverige koster ingen ting. Leter du litt får du en du kan kjøre hjem for fem lapper, og det kommer til å koste langt mindre enn det prosjektet du driver med.

Da får du en komplett motor (i bil) med ledningsnett og alt, istedet for et lappeteppe av et prosjekt som aldri vil fungere skikkelig. Et håpløst prosjekt. Da er det bedre å kjøpe en komplett bil, ta komplett motor og ledningsnett og alt annet du behøver, bruke litt penger på nye sensorer og vakuumslanger og slikt slik at alt fungerer, istedet for å tro at det prosjektet ditt blir billig i alle fall...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

No offence ass, men en komplett Audi 100 Turbo i Sverige koster ingen ting. Leter du litt får du en du kan kjøre hjem for fem lapper, og det kommer til å koste langt mindre enn det prosjektet du driver med.

Da får du en komplett motor (i bil) med ledningsnett og alt, istedet for et lappeteppe av et prosjekt som aldri vil fungere skikkelig. Et håpløst prosjekt. Da er det bedre å kjøpe en komplett bil, ta komplett motor og ledningsnett og alt annet du behøver, bruke litt penger på nye sensorer og vakuumslanger og slikt slik at alt fungerer, istedet for å tro at det prosjektet ditt blir billig i alle fall...

No offence ass,

Men hvorfor skal dette bli "et håpløst prosjekt av et lappeteppe - som aldri vil fungere skikkelig" !?

På seg selv, kjenner man andre, eller? Det finnes faktisk veldig mange der ute med stor kunnskap og som gjør ting skikkelig når de setter i gang...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

No offence ass,

Men hvorfor skal dette bli "et håpløst prosjekt av et lappeteppe - som aldri vil fungere skikkelig" !?

På seg selv, kjenner man andre, eller? Det finnes faktisk veldig mange der ute med stor kunnskap og som gjør ting skikkelig når de setter i gang...

 

Haha, nei :P Men eh... når du får en 10v-turbo for 3500 SEK, som denne...

 

http://www.blocket.se/alvsborg/Audi_100_Turbo_26099630.htm?ca=3&w=3

 

...da er det ikke mye å lure på. Det er jo ikke aktuelt å si at å konvertere en sugemotor til turbomotor blir billigere enn å kjøpe en komplett bil med original turbomotor... (=

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ser poenget! Enkelte liker kanskje å fikle med sine egne greier over lengre tid, gjøre litt egne løsninger etc.

Men, hver sin lyst :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så det jeg kan gjøre er å få tak i noen pent brukte 20v råder og bytte disse på kv bunndelen for å få riktig komp ? Dette er et 100% budsjettbygg, skal ikke trimmes, ihvertfall ikke i første omgang :P

 

trur du vil få samme komp som før, for disse er vel ganske like, mulig de org 20vt tåler litt mer en kv rådene, begge er vel 144 mm, (10vt har vel 136 mm råder)

så må du nok bytte stempla får å få ned kompen, så hadde holdt med bare å bytte stempler.

Er vel noen her inne som kan verifisere det.

 

, men det er ikke underspyling på kv, og det skulle du hatt. går ann å ettermontere da.

men er mulig du får litt høy komp alikevel, da 10v har mye av brennkammere i stempla, mens 20v har mye av brennkammeret i toppen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har den "kjipe" 2.1 liters motoren i min nå, men driver å bygger ny motor, så denne blir nok til salgs snart. hvis ikke så bytter jeg jo ut veiva og rådene på den nye motoren i disse tider som du kan jo få kjøpe:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

20vt stempel og 10vt stempel. 10v stempla ser like ut som 10vt , men er litt mindre fordypning i de, og da litt høyre komp i 10v.

Trur ikke du kan ta stempel fra 10vt og sette inn i 10v for det er forsjellig diameter på krysspinne bolten. den som holde stempel og råde sammen.

 

 

20vt 10vt

S2_pistons1.jpg

Enginerebuild001.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

2.3 10v sugemotorene har smidde stempler og underspyling,

 

Er du sikker på dette?

2,3 20V har ikke engang smidde stempler, så da er det underlig om 2,3 10V har...: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er du sikker på dette?

2,3 20VT har ikke engang smidde stempler, så da er det underlig om 2,3 10V har...: klø :

 

I ETKA har i alle fall motorkode NF og AAR underspyling. 2.3 10v har heller ikke samme stempler som NM og 7A noe som underbygger påstanden om at de også har smidde stempler.

 

2.3 20vt er det ikke noe som heter, så :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

No offence ass, men en komplett Audi 100 Turbo i Sverige koster ingen ting. Leter du litt får du en du kan kjøre hjem for fem lapper, og det kommer til å koste langt mindre enn det prosjektet du driver med.

Da får du en komplett motor (i bil) med ledningsnett og alt, istedet for et lappeteppe av et prosjekt som aldri vil fungere skikkelig. Et håpløst prosjekt. Da er det bedre å kjøpe en komplett bil, ta komplett motor og ledningsnett og alt annet du behøver, bruke litt penger på nye sensorer og vakuumslanger og slikt slik at alt fungerer, istedet for å tro at det prosjektet ditt blir billig i alle fall...

 

Joda jeg skjønner poenget ditt, men jeg mangler i bunn og grunn bare bunndelen, så da gidder jeg ikke å kjøpe en hel bil, dyrere blir det nok også... er uansett uaktuellt å hente noe i sverige, det blir for langt. Motoren skal overhales fullstendig uansett

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har den "kjipe" 2.1 liters motoren i min nå, men driver å bygger ny motor, så denne blir nok til salgs snart. hvis ikke så bytter jeg jo ut veiva og rådene på den nye motoren i disse tider som du kan jo få kjøpe:)

 

Er det fra 10vt disse delene kommer fra ?

 

Det aller enkleste for meg hadde sikkert vert å fått tak i en komplett 10vt bunndel, som jeg kan overhale og skru resten av 10vt delene jeg allerede har på...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk på at det er forskjellige typer 10vt.. 2.1l og 2.2 l, kommer litt ann på motorkoden, men de har forsjellige diameter på stemplene.

 

2.1l Turbo har Ø 79.5 x 86.4

2.2l Turbo har Ø 81.0 x 86.4

 

2.1 l har litt forsjellige komp fra 8,5:1 og opp til 9,3:1

2.2l har fra 7.8:1 opp tiltil 8,6:1 i komp , igjen kommer litt ann på motorkoden.,

 

men jeg trur 10vt toppen passer på begge typer bunndel.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ehh? smidde stempel i 10vn min? skeptisk! :P

At 10v og 20v har forskjellige stempel har hovedsaklig med utforming å gjøre.... Og hvorfor i all verden skulle det være smidde i 10v om det ikke er det i 20v? :)

Så gjerne vis konkrete hidden på at de er smidde :)

 

 

Btw.. ser at trådstarter skriver hva han har, men nevner ikke topp.... 10v (ng/nf/aar som man gjerne vil ha pga ventiler) og 10vt toppene er IKKE like... klart ikke no krise, men det gjør at du må bruke 10v innsug på 10v topp :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Btw.. ser at trådstarter skriver hva han har, men nevner ikke topp.... 10v (ng/nf/aar som man gjerne vil ha pga ventiler) og 10vt toppene er IKKE like... klart ikke no krise, men det gjør at du må bruke 10v innsug på 10v topp :)

 

Hva mener du her? At 10vt innsug ikke passer på 10v topp?

 

Jeg kjører med 10vt innsug på en sugetopp.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I ETKA har i alle fall motorkode NF og AAR underspyling. 2.3 10v har heller ikke samme stempler som NM og 7A noe som underbygger påstanden om at de også har smidde stempler.

 

2.3 20vt er det ikke noe som heter, så :P

 

Rettelse: Jeg mente 2,3 20V uten turbo. Disse har ikke smidde. Derfor tviler jeg sterkt på at slappere sugemotor har smidde.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk på at det er forskjellige typer 10vt.. 2.1l og 2.2 l, kommer litt ann på motorkoden, men de har forsjellige diameter på stemplene.

 

2.1l Turbo har Ø 79.5 x 86.4

2.2l Turbo har Ø 81.0 x 86.4

 

2.1 l har litt forsjellige komp fra 8,5:1 og opp til 9,3:1

2.2l har fra 7.8:1 opp tiltil 8,6:1 i komp , igjen kommer litt ann på motorkoden.,

 

men jeg trur 10vt toppen passer på begge typer bunndel.

 

Hvor har du kompresjonshiddenene fra?

 

Jeg har forresten 4 stk stempel fra 2144ccm WX (10vt) liggende samt ei WR blokk som må hones (og kanskje borres) om det kan være interessant.

 

Mvh

EW

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva mener du her? At 10vt innsug ikke passer på 10v topp?

 

Jeg kjører med 10vt innsug på en sugetopp.

 

kv topp? :)

Greia er at portene er anderledes, veldig enkelt måte å sjekke det på, sitter dysene i toppen = passer, sitter de i innsuget slik som på ng/nf/aar så passer det ikke om da ikke 10vt kommer med begge variantene. Noe jeg da åpenbart ikke har sett :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk på at det er forskjellige typer 10vt.. 2.1l og 2.2 l, kommer litt ann på motorkoden, men de har forsjellige diameter på stemplene.

 

2.1l Turbo har Ø 79.5 x 86.4

2.2l Turbo har Ø 81.0 x 86.4

 

2.1 l har litt forsjellige komp fra 8,5:1 og opp til 9,3:1

2.2l har fra 7.8:1 opp tiltil 8,6:1 i komp , igjen kommer litt ann på motorkoden.,

 

men jeg trur 10vt toppen passer på begge typer bunndel.

 

Nei; 10vt-toppene går ikke om hverandre. 1B/2B/MC/MC2-motorene er og blir det beste utgangspunktet da disse har samme utforming på toppakning som 3B. En 20v-topp er på de motorkodene bolt on, mens på de andre motorene kan du glemme det....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor har du kompresjonshiddenene fra?

 

Jeg har forresten 4 stk stempel fra 2144ccm WX (10vt) liggende samt ei WR blokk som må hones (og kanskje borres) om det kan være interessant.

 

Mvh

EW

 

Har en pdf fra audi over alle motor koder, komp, syl diameter,slagvolum, kw og ps. :)

 

wx har komp 7:1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei; 10vt-toppene går ikke om hverandre. 1B/2B/MC/MC2-motorene er og blir det beste utgangspunktet da disse har samme utforming på toppakning som 3B. En 20v-topp er på de motorkodene bolt on, mens på de andre motorene kan du glemme det....

 

ok så en 2.2l 10vt topp, passer ikke på en 2.1l 10vt bunndel og omvendt,

men mange 2,2 10vt topper går om hverandre, samt at 10v kan brukes på 10vt, kommer litt ann på motorkoden som sagt.

 

og at topp fra NG/Nf (2.3l) passer ikke på en 2.2 10vt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.