Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg driver med et prosjekt hvor jeg skal montere en Polo 6N 1,6 liter med dobble 40 weber i en VW Golf.

 

Ved et uhell gikk denne motoren over på siden og kamhjulet knakk rett av.

 

Spørsmålet er da:

Hva gjør jeg? Får tak i en originalkam, eller installerer en trimkam?

Hvor får jeg så tak i dette?

 

Jeg er ingen motormann av rang, så tips og hjelp mottas med takk.

 

Mvh Jørn

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må da være en kamaksel mann der ute..?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener å huske at Schrick hadde en litt kvassere kam til denne fra mine Polo-dager, men det er vel 12 år siden nå.. Fantes iallfall dengang.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Billig: En ny, gammel kam fra en tilsvarende motor på høggern.

 

Dyrere: Kam fra f.eks. Dr. Schrick eller Velox.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker og bukker til dere begge.

 

Vet noen om en seriøs forhandler til dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan du ikke bare bytte kamhjulet da? Eller er kammen også ødelagt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nja...blir litt vanskelig da kamhjulet knakk kammen 2 cm inn på akselen....: smil :

 

Mvh Jørn

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor mye tap av bunndrag kan du tåle da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg har en kam til en 1,6 8V ABU 75Hk motor fra en golf som skal passe rett på (skyt meg hvis eg tar feil) har litt høyere løft enn std. AEX motor også. Mener eg har kamdrevet også

Kan få kjøpe den :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg har en kam til en 1,6 8V ABU 75Hk motor fra en golf som skal passe rett på (skyt meg hvis eg tar feil) har litt høyere løft enn std. AEX motor også. Mener eg har kamdrevet også

Kan få kjøpe den :)

 

AEX motoren er jo 1,4L.

ABU har ikke den nesten samme kam som AEE/AEA?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

AEX motoren er jo 1,4L.

ABU har ikke den nesten samme kam som AEE/AEA?

 

Jo, stemmer det. Begge de to ( AEE og AEA) er 1,6 til Golf, Polo og caddy. Er nesten samme kammen, bare litt høyere løft enn 1,4 AEX ( ca. 1mm) men det er samme type kam, med montering av fordeler i siden på toppen.

 

Eg mener kammene til alle de crossflow motorene fra 1,0L til 1,6L har samme type kam, bare med forskjellige løft og durasjon.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor mye tap av bunndrag kan du tåle da?

 

Tja, siden min erfaring med gassere, kammer osv = 0, så kan jeg sikkert tape litt bunndrag.;)

 

Men hva tenker du i forhold til?

 

Mvh

Jørn

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor finner jeg motorkoden til min maskin? Bilen den kommer ifra er hugget, så jeg har ikke noe papirer på den bortsett fra et skiltnummer.

 

Mvh

Jørn

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En 268 graders kam er nok veldig kjørbar, med 276 grader får du mer effekt på toppen men mindre i bunnen, så du m å gire mer ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I følge tidligere eier skal motorkoden være AEE.

 

Jeg finner ikke dette på verken blokk eller topp. Men får satse på at dette er korrekt.

 

Si at jeg får tak i en brukt original kam, hva må eventuelt byttes?

 

Takker for alle svar!

 

Mvh

Jørn

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

løftere og regreim

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Si at jeg får tak i en brukt original kam, hva må eventuelt byttes?

 

Mvh

Jørn

 

Bytt toppdekselpakning (såfremt den ikke er av gummi) og simmerring framme på kammen. Om motoren er gått et stykke og ventilene til tider tikker litt så ville jeg har byttet løfterene i samme slengen. Koster heller ikke mange kronene for 8 nye ventiltetninger ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan kanskje være lurt å bytte vannpumpe også, siden det er stramingen av regreimen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.