#1 Skrevet Mars 7, 2010 Hei Jeg driver med et prosjekt hvor jeg skal montere en Polo 6N 1,6 liter med dobble 40 weber i en VW Golf. Ved et uhell gikk denne motoren over på siden og kamhjulet knakk rett av. Spørsmålet er da: Hva gjør jeg? Får tak i en originalkam, eller installerer en trimkam? Hvor får jeg så tak i dette? Jeg er ingen motormann av rang, så tips og hjelp mottas med takk. Mvh Jørn 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mars 7, 2010 Ingen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mars 10, 2010 Må da være en kamaksel mann der ute..? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mars 11, 2010 Mener å huske at Schrick hadde en litt kvassere kam til denne fra mine Polo-dager, men det er vel 12 år siden nå.. Fantes iallfall dengang. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mars 11, 2010 Billig: En ny, gammel kam fra en tilsvarende motor på høggern. Dyrere: Kam fra f.eks. Dr. Schrick eller Velox. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mars 11, 2010 Takker og bukker til dere begge. Vet noen om en seriøs forhandler til dette? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mars 11, 2010 Kan du ikke bare bytte kamhjulet da? Eller er kammen også ødelagt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mars 11, 2010 Nja...blir litt vanskelig da kamhjulet knakk kammen 2 cm inn på akselen.... Mvh Jørn 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mars 12, 2010 http://www.veloxmotor.com 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mars 14, 2010 Hvor mye tap av bunndrag kan du tåle da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mars 14, 2010 Eg har en kam til en 1,6 8V ABU 75Hk motor fra en golf som skal passe rett på (skyt meg hvis eg tar feil) har litt høyere løft enn std. AEX motor også. Mener eg har kamdrevet også Kan få kjøpe den 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mars 15, 2010 Eg har en kam til en 1,6 8V ABU 75Hk motor fra en golf som skal passe rett på (skyt meg hvis eg tar feil) har litt høyere løft enn std. AEX motor også. Mener eg har kamdrevet ogsåKan få kjøpe den AEX motoren er jo 1,4L. ABU har ikke den nesten samme kam som AEE/AEA? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mars 15, 2010 AEX motoren er jo 1,4L. ABU har ikke den nesten samme kam som AEE/AEA? Jo, stemmer det. Begge de to ( AEE og AEA) er 1,6 til Golf, Polo og caddy. Er nesten samme kammen, bare litt høyere løft enn 1,4 AEX ( ca. 1mm) men det er samme type kam, med montering av fordeler i siden på toppen. Eg mener kammene til alle de crossflow motorene fra 1,0L til 1,6L har samme type kam, bare med forskjellige løft og durasjon. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mars 21, 2010 Hvor mye tap av bunndrag kan du tåle da? Tja, siden min erfaring med gassere, kammer osv = 0, så kan jeg sikkert tape litt bunndrag. Men hva tenker du i forhold til? Mvh Jørn 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mars 21, 2010 Hvor finner jeg motorkoden til min maskin? Bilen den kommer ifra er hugget, så jeg har ikke noe papirer på den bortsett fra et skiltnummer. Mvh Jørn 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Mars 22, 2010 En 268 graders kam er nok veldig kjørbar, med 276 grader får du mer effekt på toppen men mindre i bunnen, så du m å gire mer 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Mars 22, 2010 I følge tidligere eier skal motorkoden være AEE. Jeg finner ikke dette på verken blokk eller topp. Men får satse på at dette er korrekt. Si at jeg får tak i en brukt original kam, hva må eventuelt byttes? Takker for alle svar! Mvh Jørn 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Mars 22, 2010 løftere og regreim 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Mars 22, 2010 Si at jeg får tak i en brukt original kam, hva må eventuelt byttes? Mvh Jørn Bytt toppdekselpakning (såfremt den ikke er av gummi) og simmerring framme på kammen. Om motoren er gått et stykke og ventilene til tider tikker litt så ville jeg har byttet løfterene i samme slengen. Koster heller ikke mange kronene for 8 nye ventiltetninger 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Mars 23, 2010 Kan kanskje være lurt å bytte vannpumpe også, siden det er stramingen av regreimen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...