Må ha ny motor og lurer på mine muligheter

Anbefalte innlegg

Som sikkert noen har fikk med seg, så var jeg rimelig opprørt og forbanna etter at en kompis og meg klarte å skjære motoren på min 1,6liter. Men snakket med han, og vi får nok løst dette på en ganske billig måte, så det ordnet seg til slutt igrunn. Men men, folk skjønner vel at en 20åring som skal starte å studere til høsten ikke akkurat fråtser penger.

 

Men uansett, så har jeg tittet litt på et par motorer på bildelsbasen.se. Så jeg lurer litt på hvor seriøst det er? Når en motor der inne står med kvalitet A (bra stand), er den i bra stand da?

Sikkert mange her som kommer til å si "Hvorfor ikke putte i en 1,8t?" og lignende.. Enkelt og greit fordi jeg ikke har bruk for det, eller vil ha det. A-B bil som bruker lite og er billig generelt. Også er det jo drit kjedelig med FWD uansett.

Så om noen har kunne være litt hjelpsomme og hjelpe meg å finne en brukbar motor over nett, så hadde jeg satt utrolig stor pris på det : flau :

 

De to jeg har tittet på så langt er disse

1: http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=15928401

2: http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=18865848

 

Har et par spørsmål angående disse også. Nummer to der, så står det KOMP 13kg, uten at det sier men så veldig mye. Hva betyr det? Har dem målt kompresjonen i motoren for å se at den er i orden?

Nummer to har jo gått en del lengre enn nummer en, men det at dem har tettet innsuget på nummer to virker for meg litt mer seriøst enn å ikke gjøre det (som på nr 1)

 

Er også spent på å høre hvilke motorer jeg kun putte nedi bilen min uten at det blir så altfor mye ekstra arbeid. Lurer vel også på om det er noen motorer på nyere modeller som passer rett nedi min uten for mye ekstra arbeid, eller om 1,6literen fra A3'n fra rundt 99-00 passer rett nedi selv om motorkoden er annerledes.

 

Takker på forhånd!!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

A3 har tverrstilt motor, du har rettstilt motor. Dvs at selv om kanskje blokk og topp er noenlunde lik, er det ingenting annet som er felles. Alt av rør, slanger osv er tilpasset tverrstilt plassering. Jeg anbefaler deg derfor at du går for en samme type motor som du har.

Jeg hadde strengt tatt ikke hatt betenkeligheter med å kjøpe noen av de du linker til, med godt vedlikehold holder en slik motor bra. Fordel med motorrens, ny olje, nytt filter, nye plugger osv når du først holder på.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for raskt svar =) Hadde helt glemt at a3 av tverrstilt. Men motor nummer to har gått 144700, mens nummer en har gått 100000, det er jo et par år med mye kjøring i forskjell på dem... Motoren som står i min nå ha jo ny vannpumpe, regreim, så det går vel over. Oljefilter og olje skal byttes ja, plugger blir trolig også byttet. Men motorrens? Tenker du på å helle motorrens nedi og så bytte oljen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp, Forte har finfin motor-rens. Løser opp mye dritt. Ny olje og nytt filter etter det, så har du et fint utgangspunkt uansett om motoren har gått 100 eller 144.

Viktig å ikke se seg blind på km-stand, da det er vedlikeholdet som teller. Vanskelig å sjekke servicehistorikk på slike motorer likevel, så jeg anser begge for å være like gode objekter. Ny vannpumpe og regreim kan du også like gjerne bytte når du først bytter motor, så slipper du å tenke på det på mange år/km.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jupp, det er det jeg også tenker.. Også har jeg en magefølelse av at motor-nummer to er i bedre stand. Får litt mer seriøst inntrykk hvertfall når jeg ser at innsuget er tettet, i motsetning til nummer en der, hvor alt mulig dritt kan ha kommet inn. Også er det vel rundt 100.000km at ting gjerne ofte skjer og må byttes, så håper jo på at det er en del nyere deler på den som er gått 144.700km. Den på 144.700km er jo også startet opp (står der), så det er vel enda et tegn på at dem er seriøse. Slenger over alt som er i bra stand fra den gamle motoren =)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spør du meg, høres det ut som en plan. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så tankegangen min er ikke helt gæren? :P Tenker det er veldig greit for min del å forhøre meg med folk som har gjort lignende kjøp tidligere, eller har en del mer peiling enn meg på bil =)

 

EDIT: Noe jeg ikke har fått svar på enda... "Motoranm: KOMP 13kg" Hva vil det si?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Drar opp den her igjen jeg da, siden jeg fortsatt sitter og klør meg litt i huet og lurer på hvilke verdier kompen i sylinderne skal ligge innenfor? Har snakket med selgeren av motor nummer 2 (første post), og ble fortalt at dem hadde sjekket kompen på hver sylinder, og alle lå på 13kg. Jeg skulle få motoren for 7200SEK, så det er vel en rimelig grei pris.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis alle ligger på det samma, så er det stort sett bra. Det er hvis en har lavere det er ugler i mosen

 

er stort sett rom for å prute litt også ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jupp, det er det jeg også tenker.. Også har jeg en magefølelse av at motor-nummer to er i bedre stand. Får litt mer seriøst inntrykk hvertfall når jeg ser at innsuget er tettet, i motsetning til nummer en der, hvor alt mulig dritt kan ha kommet inn.

 

Ikke legg for mye vekt på det, kan være fordeler og ulemper med begge og ingen av delene sier noe om seriøsiteten.

 

Den ene kan få fremmedlegemer i innsuget, men hvorfor skulle den gjøre det når den står pent lagret? Den som er tettet har en annen ulempe, den kan bygge opp fuktighet dersom den står på et kaldlager. Med varierende temperaturer vil det kondensere og derav fare for korrosjon innvendig. Men om disse står på temperert lager så spiller dette liten rolle.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Neida, du har kanskje et poeng der, Steinar. Men dem hadde uansett sjekket kompen i alle sylinderne, og dem lå på det sammen (13kg), i tillegg til at den er helt komplett, så jeg går for den =) Tenker å si at jeg tar den motoren for 6500SEK, så får man se hvor det går hen derfra.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.