Oljetrykkfølere 3B i urquattro

Anbefalte innlegg

Jeg har satt inn en 3B maskin i min 1986 urquattro. Denne hadde orginalt en WR maskin. Da jeg satt i den nye motoren ble også ledningsnettet byttet.

Etter den tid har jeg hatt problem med alarm på oljetrykket. Jeg får ikke varsellampa i dashbordet, men den akustiske alarmen sier ”Attention, check oil level”.

Oljetrykksfølerene ble flyttet over fra WR til 3B. Kan det være at de gamle følerene jobber i et annet trykkområde enn de som orginalt er på 3B? Det står to følere på høyre side av blokka, og det er disse som er tatt fra WR (se bilde).

Den nederste føleren har arbeidsområde 0,15-0,35 bar, og den har delenummer 02891908d.

Den øvre føleren har arbeidområde 1,6-2,0 bar, delenummer 056919081e..

Disse følerene, er det samme som står på 3B, eller er det feil type følere?

Når man sammenligner oljetrykksområdet mellom WR og 3B, har de samme oljetrykk? Jeg mener, hvis 3B naturlig har høyere oljetrykk enn WR, og følerene er tilpasset WR, så kan det være dette som er årsaken til alarmen som går konstant?

Det står en 2-polet føler med 3 ledninger lenger bak på motoren, vet noen hva den er til? (se bilde).

Det er vel ikke flere følere som går på oljetrykk enn de to på venstre side?

Hvis noen har erfaring med det jeg har beskrevet over, så blir jeg kjempetakknemlig for tips hva jeg kan gjøre…..bare sånn før jeg havner på psykiatrisk akuttmottak mens jeg babler ”ATTENTION, CHECK OIL LEVEL”!! : eek :

Bilde714.jpg

Bilde723.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Problemet ditt kan være turtalls signalet. Når jeg bygde om fra 10v JT til 10vt MC motor så fikk jeg samme problem, årsaken var mest trolig at det er andre pulser som kommer inn til instrumentet. Det er to oljetrykks følere og turtallet bestemmer hvilken som er aktiv. Blir turtallet "feil" så bruker den kansje høytrykks bryteren på lave turtall. Av meg så blinka lampa av og til men busseren holdt på å gjøre meg gal... (Turtelleren funka som normalt)

 

Tom Rune

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Problemet ditt kan være turtalls signalet. Når jeg bygde om fra 10v JT til 10vt MC motor så fikk jeg samme problem, årsaken var mest trolig at det er andre pulser som kommer inn til instrumentet. Det er to oljetrykks følere og turtallet bestemmer hvilken som er aktiv. Blir turtallet "feil" så bruker den kansje høytrykks bryteren på lave turtall. Av meg så blinka lampa av og til men busseren holdt på å gjøre meg gal... (Turtelleren funka som normalt)

 

Tom Rune

 

Takk for svar Tom Rune:)

Det må da være flere som har satt i 3b i urquattro eller i 90 quattro:confused::confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.