#1 Skrevet Mars 10, 2010 (endret) Hei! Driver og skal bytte dieselpumpe på en Audi A6 2.5 tdi AFB om dagen. Men er litt usikker på om jeg gjør det helt riktig. Har prøvd og gjort sånn som det står her: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=133059 Men er ikke alt som stemmer like godt hos meg med tanke på hvordan dieselpumpa står i forhold til veiva. Dårlig forklart men legger ved noen bilder som jeg håper dere kan ta en titt på. Om jeg tar av dieselpumpereima sånn som motoren står nå, og tar av den gammle pumpa. Vil da det bli rett når jeg monterer på den nye? Skal jo såklart ikke røre registeret imellomtida. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mars 10, 2010 Kan si i utgangspunktet så har du riktig. Hvis den står i "null" på veiv, og pumpe står i "null", sånn som det ser ut i forhold til bildene, så er det bare å demontere dieselpumperem. Det bildet av kam gjennom oljepåfylling har ingenting å si, iom at kammenes possisjon bestemmes i bakant av toppen, men det trenger du ikke å tenke på, hvis ikke du er i tvil om det er i null. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mars 10, 2010 Du har helt rett. Bare å ta av pumperemma. Grunnen til at borret i blokka ikke er helt i senter av hullet er jo at enten registeret eller pumperemma eller begge er litt ute av stilling. Dette retter seg når du monterer remma igjen, og passer på å stramme remhjulet i slik posisjon at borret er i senter av blokka. Personlig så ville jeg før montering av pumpa tatt av blindlokket og vakuumpumpa i bakkant av toppene og kontrollert at kammene er nøyaktig stilt til veiva. Deretter ville jeg montert pumpa i korrekt stilling mot veiv. Tipper de fleste verksteder ikke ville tatt seg tid til dette, men bare antatt at register var helt korrekt. Uansett er det aller viktigste at veiv er totalt sett synkronisert med pumpe, om register er ørlite feil en retning og pumperem tilsvarende i motsatt retning så vil tenning likevel bli helt korrekt. Men er det for mye så risikerer man at åpningstidene vil påvirke gangen og i værste fall havarere ventiler mot stempler. Men et tips: stapp papir i innsuget. Det ville være utrolig ergelig å miste en mutter nedi der......... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mars 10, 2010 Takker folkens! Da skal jeg ta av pumpa i morgen sånn at jeg er klar til den nye kommer! Og ja, bare slurv at jeg ikke har tetta innsuget enda men skal gjøre det imorgen: klø : Så da vil boren (forhåpentligvis) stille seg mer i senter når den nye reima kommer på og jeg får stramma den opp igjen? Registeret vil jo stå som det står til den nye reima er på og vil da tro at det skal stemme overens som det er nå. Bilen har nå gått fint fram til 276.000 regreim ble byttet på 226.000 og har nok ikke vært rørt etter dette 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...