#1 Skrevet Mars 12, 2010 (endret) Hva er normal driftstemperatur på en 2.5 TDi? Jeg legger merke til at min kun etter lengre kjøring kommer over 60 grader på olje og kjølevannsmåleren. Hvor lenge skal en egentlig kjøre før optimal driftstemp er nådd? Jeg legger og merket til at radiatorviften går hele tiden. Er disse motorene (AKN) utstyrt med varme/friksjon type vifte? Og kan denne denne være dårlig funksjon på? På forhånd mange takk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mars 12, 2010 Viskose vifte ja. den kan ha hengt seg så den går hele tiden. da sliter du med å få høy nok temp på motoren Prøv å snurre på vifta å se om den er tung eller lett å rotere. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mars 12, 2010 Skal ikke termostaten holde lukket til driftstemp er nådd selv om vifta går? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mars 12, 2010 Jo, skal igrunn det. kan jo være at den ikke fungerer skikkelig. Det er forøvrig et 2-3mm stort hull i den som det konstant går vann gjennom så litt sirkulasjon gjennom radiator får du uansett. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mars 12, 2010 Hva er normal driftstemperatur på en 2.5 TDi? Jeg legger merke til at min kun etter lengre kjøring kommer over 60 grader på olje og kjølevannsmåleren. Hvor lenge skal en egentlig kjøre før optimal driftstemp er nådd? Jeg legger og merket til at radiatorviften går hele tiden. Er disse motorene (AKN) utstyrt med varme/friksjon type vifte? Og kan denne denne være dårlig funksjon på? På forhånd mange takk ca 87 grader. ca 10-15 minutter alt etter hastighet, belastning og utetemperatur. Vifta kjøler ned vannet i radiatoren. I forhold til motoren så gjør ikke vifta annet enn litt kraftig kjørevind gjør, så om viskosen er defekt så skal motoren komme opp i normal temperatur dersom det er nok kjølevæske og termostaten virker. Termostaten sitter meget tungvint til på disse. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mars 12, 2010 Så er kanskje termostaten gåen. Rart den ikke var skiftet når den var inne til reg.reim skifte. (forrige eier). Finnes det en metode for å kunne fastslå om termostaten er ok eller ikke? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mars 12, 2010 Så er kanskje termostaten gåen. Rart den ikke var skiftet når den var inne til reg.reim skifte. (forrige eier). Finnes det en metode for å kunne fastslå om termostaten er ok eller ikke? Er ikke vanlig prosedyre å skifte denne ved reg.reim skifte, men burde absolutt bli det. For å sjekke om termostaten står åpen konstant kan du kan la bilen stå på tomgang å se om motortemp da kommer opp til 90grader, men om vifta di henger(?) så blir går ikke den metoden., Nedre slangen på radiator skal forøvrig være merkbart kaldere en den som går inn på radiator oppe helt til tempen når 90grader. Så om disse holder lik temp hele tiden er det en bra indikasjon på at termostaten ikke gjør jobben sin. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mars 14, 2010 Testet litt i dag. Hadde bilen i gang i en time, og etter ca 45 minutter, tomgang og kjøring kombinert, var temperaturen oppe i ca nesten 80 grader for så å falle raskt til 60 igjen (bilen står i ro på tomgang når dette skjer). Tips til hva dette kan være? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mars 14, 2010 Kan det være stort annet enn en termostat som åpner ved for lav temperatur eller står delvis åpen hele tiden? Forutsetningen er at tempmåler og kjølevæskenivået er korrekt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juli 9, 2010 løst. termostat skiftet på verksted i forbindelse med kamskifte. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...