Anbefalte innlegg

Ikke noe klaring mellom stempler og ventiler på denne motoren, så den er nok gone. Bare å skru av toppen å se.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke noe klaring mellom stempler og ventiler på denne motoren, så den er nok gone. Bare å skru av toppen å se.

 

Siste gangen vi dro start på den, hørte vi en tikkelyd og stoppet bilen.. burde jeg ha testet å satt på et nytt "nedre tannremshjul" for å teste om den starter? og heller etterpå åpnet toppen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siste gangen vi dro start på den, hørte vi en tikkelyd og stoppet bilen.. burde jeg ha testet å satt på et nytt "nedre tannremshjul" for å teste om den starter? og heller etterpå åpnet toppen?

 

Jeg ville montert nytt drev og strekkbolt, time opp register å prøve før du investerer i ny motor.

I verste fall bruker du det nye drevet på eventuell byttemotor..

 

Noe lignende skjedde på min 1,6 101hk, relativt høy kompresjon på disse, og de aller fleste påstår at et registerbrudd er "dødelig".

Jeg måtte bytte motor grunnet skade fra sporkilen på veiv, men på den havarerte motoren var alle ventilene helt ok.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville montert nytt drev og strekkbolt, time opp register å prøve før du investerer i ny motor.

I verste fall bruker du det nye drevet på eventuell byttemotor..

 

Noe lignende skjedde på min 1,6 101hk, relativt høy kompresjon på disse, og de aller fleste påstår at et registerbrudd er "dødelig".

Jeg måtte bytte motor grunnet skade fra sporkilen på veiv, men på den havarerte motoren var alle ventilene helt ok.

 

Har plukket av innsugsmanifolden og så inn på ventilene der. De så helt ok ut, men jeg så at det glinset, typ merke, på stempel #2 som kunne minne om merke fra evt eksosventil. Var dog vanskelig å få en skikkelig oversikt fra plugghullet.

Har for øvrig tenkt på det med å skaffe nytt drev for å montere, men kilesporet er ganske rasert på den ene siden. Er det da mulig å sveise det, eller blir det bare jallamekk som vil gå i stykker?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har for øvrig tenkt på det med å skaffe nytt drev for å montere, men kilesporet er ganske rasert på den ene siden. Er det da mulig å sveise det, eller blir det bare jallamekk som vil gå i stykker?

 

Er helt sikkert mulig å sveise og file til et spor, men hvis sporet er såpass rasert så ville jeg tatt toppen av å sjekket ventiler før det legges masse arbeid i motoren.

En toppakning og bolter koster ikke all verden:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du merker vel også om ventilene har fått seg en støyt hvis du måler kompresjon?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke sett en butting enda hvor ventilene har overlevd på 1,8t som Lars Olav også sier. Desverre.. er det merker etter ventiler i stempel så har de tatt skade

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det som er litt intressant er at bilen gikk og ble stoppet da det var misstanke om at noe var galt. Altså den stoppet ikke selv. Er det da mulighet for at den kan gå med skadde ventiler? Kambukkene er for øvrig hele. Skal få tatt kompresjonstest når jeg får tak i et instrument.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.