Justere camber på `09 scirocco

Anbefalte innlegg

Som tråden sier: hjelp - justere camber på `09 scirocco.

 

Noen som har utført dette og kan forklare en amatørmekaniker hvordan man gjør dette.

Mitt mekaniske nivå er såpass at jeg banner og sverter da f.eks ikea møbler o.l skal skrus sammen. - Om det gir noen pekepinn : klø :

 

Jeg må antagelig justere camberen på bilen min for å få smettet mest mulig av felgene inn under skjermen - og tenkte å justere camberen kunne være med å hjelpe litt her :)

 

Noen som kan hjelpe meg med å skjønne hvor man skal skru, hvor langt man skal skru osv`?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bak kan du justere... Litt vanskelig å forklare da du ikke ser, eller såvidt ser hvor du skal skru.

 

Foran er det verre. Det går ikke uten å bytte topplageret til et med justering eller bytte til bærearmer/bærekule fra Audi TT. Om det er for å få plass til hjula må du gjøre det øverste, da TT bærearmer vil øke sporvidden din, slik at økt camber ikke vil gi deg ønsket effekt.

 

Jeg vet ikke hvem som leverer justerbare topplager, men du kan 99% sikkert bruke noen som er ment for Golf mk5. Såvidt jeg vet er ikke disse spesielt godt egnet for bruksbiler, da de lager klunkelyder.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er bak det må justeres antageligvis. Foran vil jeg tro det går bra.

Men skulle gjerne få tiltet toppen av dekket litt innover. Og siden jeg har "mekanisk dysleksi" (egenoppfunnet diagnose) regner jeg med at jeg ikke får dette til lett som plett. Hvertfall ikke uten f.eks bilder etc.

 

4hjuls kontrollen blir riktig selvom man justerer camber?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

camber og spissing justeres ved 4 hjuls justering. camber må justeres før spissing side denne forandrer spissinga når den justeres. mao om du justerer camberen din så blir spissinga feil;)

 

+ man kan ikke ustraffet i form av dekkslitasje/ikke optimalt veigrep øke mengde negativ camber uten å kompensere med mindre spissing, da dette er 2 vinkler som jobber med hverandre. med økt camber i negativ form så vil hjulet ha et eget drag inn mot senter av bilen, om man da samtidig har mye spissing så vil man slite dekk ofte i trappe form:) siden dekket omtrent skraper bortover veien.. sammenlikn det med å rulle et løst dekk bortover om man holder det skrått.. det blir samme virkning som camber;)

 

til slutt, riktige vinkler på en bil (ikke nødvendigvis orginale,, men satt opp så de jobber rett sammen) kan gjøre mere med kjøreegenskapene på en bil enn selv det dyreste coilover sett;) hjulvinkler er nøkkelen til kjøreegenskaper på en bil, i større grad enn mye annet

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Si at du vil ha 2,5 grader negativ camber bak når du skal ha bilen på kontroll/justering, så går det nok fint. Dersom de justerer til standardverdier kommer nok hjula til å stikke langt utenfor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg bare slapp ned min, rørte ikke justeringsskruene. Da ble camberen fin for 9,5 ET 36 ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får se ann hvordan det ser ut etter litt valsing og når jeg får den nærmere bakken. Kan hende man slipper å gjøre noe med camberen, men det er sånn "siste utvei" opplegg fra min side :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.