#1 Skrevet Mars 14, 2010 (endret) Hei. Har sett flere temaer om dette men ikke noe som hjalp meg godt nok. Satt bilen min på verksted for å fikse litt diverse på torsdag. Hentet bilen igjen i dag. Og da lada ikke turbon i det hele tatt. Er som å kjøre 1.8 uten turbo. Om jeg står på tomgang og styrer gassen fra motorn er det ingen ulyder fra turbo. Så den er i orden. Det jeg lurer på er om det kanskje er N75 (magnetventilen) eller MAP-sensoren? Kan det evt være andre ting? Og hvor får jeg evt. tak i MAP-sensor om det ikke er N75? (Fant ikke på NBS) Til slutt vil jeg spørre om dette er noe evt. verkstedet må erstatte? Noe de har gjort er å skifte bremseslanger. Beholderen til bremsevæska er helt full. Slik skal det ikke være... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mars 14, 2010 Lever bilen din inn igjen med en gang. Du har helt rett i at slik skal det ikke være. Selvfølgelig kan det være du har maks uflaks at dette skjedde tilfeldigvis når du leverte den inn, men det er sjeldent skjer. Få hvertfall mekanikerene til å i det minste se på bilen, lese av feilkoder og se over arbeidet de har gjort. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mars 14, 2010 Ja. Skal ned å betale i morgen etter jobb. Så da skal jeg spørre hvorfor bilen min plutselig er gått i nødmodus etter at de har hatt den. Kjenner at den lader litt. Så har konkludert med nødmodus. Og er det kun på facelift man har MAP-sensor? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mars 14, 2010 Ang. MAP sensor så vet eg ikke. På min 2000 mod GTi er det ikke MAP. Tenkte på en ting også. Hvis du kjenner at den lader litt, kan du jo sjekke N75 ventilen. Hvis den er koblet fra vil den bare lade grunntrykket som er på ca. 0,3 bar. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mars 15, 2010 Har nå vært å fått sjekket feilmelding. Og det er at gasspjeldet ikke åpner seg. Men hva i all verden er det som styrer gasspjeldet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mars 15, 2010 Hvis ikke du har vaier på gasspjeld, er det elektrisk styrt av en el. motor. Fins litt tråder om den feilen her på klubbforumet. Men at den feilen kommer opp kan selvfølgelig være følgefeil av noe annet. Har desverre ikke vert borti det nok til å komme med bedre tips. Har du fått snakket med verkstedet om det ?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mars 15, 2010 Jada. Har pratet om verkstedet om det.Og han visste ikke hva det kunne være selv. Måtte ta en nærmere titt på det først. Skal innom senere for en manuell sjekk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mars 15, 2010 Kun AEB motoren som ikke har MAP sensor. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mars 15, 2010 Suser det når du gir på? Altså turbosus? Opplevde at min bil (APU - 1,8t med e-gasspjeld) føltes ut som mistet all turbotrykk når jeg hadde sprekk i en av trykkslangene. Verdt å sjekke bare for sikkerhetskyld 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mars 16, 2010 Hører at turbon drar til seg luft og slepper luft helt som normalt. Bare at den ikke lader like mye som før. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mars 17, 2010 Da har jeg vært nede på møller og fått noen jeg stoler på til å se på det. Der ble konklusjonen at gasspjeldet ikke vil gå i grunnstilling. Noen som har vært borti lignende før? What to do ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mars 17, 2010 1: A4 B5 har wire-overføring, det er pedalen som styrer gasspjeldet 2: Men gasspjeldet kan også kjøres med elmotor og dra pedalen fra deg 3: Grunnstilling av gasspjeldhus gjøres i VAG-COM ved å gå på engine, meas. blocks og blokk 098. Trykk på default settings og la gasspjeldhuset grunninnstille seg. Strilemetoden: Kutt spenningen til bilen i en halvtimes tid, ta deg en kaffe. Koble det på igjen, vri rundt tenningen, men ikke start bilen. La bilen finne grunninnstillinger på nytt, ikke rør noenting i to minutter. Slå av tenning, slå på motoren, og der skal problemet ditt være løst. Kjennetegn på feil grunnstilling av gasspjeld (TPS) er at motoren går feil på tomgang og gjerne ikke holder seg i live av seg selv når den er kald. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mars 17, 2010 Ok. Så når de på møller i sta prøvde å kjøre grunnstilling av spjeldet så fungerte ikke dette fordi bilen var varm? Tenningen var slått på uten at motoren var startet. VAG-COM har jeg desverre ikke tilgang til. Da er strilemetoden eneste alternativ? Kan jo alltids prøve. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mars 17, 2010 Nei, når bilen er varm går tomgangen bedre enn når bilen er kald. Grunnstillingen på gasspjeldet har ikke så mye med om turboen lader eller ikke, tror jeg.. Bortsett fra at det kan sette bilen i en nødmodus Gasspjeldhuset regulerer "hvor mange % gass" du gir, kan du si. Møller har jo utstyret som er laget for at dette skal fungere, men de skal ha det at de ikke alltid er så flink til å gå i dybden og tenke logisk igjennom hvorfor ting ikke fungerer. På min bil fungerer ikke alltid det å grunnstille det med VAGCOM... den kommer ofte utav posisjon etter jeg har jobbet på bilen og spenningen har vært av en stund. Da gjør jeg det på metoden jeg nevnte over. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mars 17, 2010 Ok. Bilen min har nå vært i en nødmodus ja. Nå har jeg kutta strømmen i 1 time for å være på sikre siden. Ut å gjøre resten nå. Anders som prøvde å fikse dette for meg i sta sa at vagcom fungerte bedre enn det de hadde 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Mars 17, 2010 Desverre. Dette funket heller ikke 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Mars 17, 2010 Noen flere forslag ? Kan det være jeg må kjøpe nytt gasspjeldhus? Eller er det den elektroniske enheten som er defekt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Mars 17, 2010 Det kan være. Er ju ikke helt ukjent at gasspjeldet ryker, men ikke så ofte. Du får ikke kjøpt kun styreenheten, den står integrert i gasspjeldet og må kjøpes komplett desverre 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Mars 17, 2010 Det kan være. Er ju ikke helt ukjent at gasspjeldet ryker, men ikke så ofte. Du får ikke kjøpt kun styreenheten, den står integrert i gasspjeldet og må kjøpes komplett desverre Sånn å forstå. Noen som har aning om omtrent pris? Må sende inn delenr. på NBS om jeg skal få noe konkret. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Mars 17, 2010 Du kan gå inn på vagcat.com for å finne helt riktige delenummer til bilen din du må registrere deg gratis for å kunne se delenummerene. Om den slår seg vrang og nekter å grunninnstille seg med VAGCOM (men istedet for gir deg ADP ERROR), går du inn og sletter feilmeldingene på motoren, kobler ut gasspjeldhussensoren (en svart kontakt på enden av hvor luften går mot motoren, følg den tjukke luftslangen fra luftfilteret). Vri om tenningen, slå av tenningen igjen. Koble sensoren tilbake igjen, slå på spenningen igjen. Nå skal VAGCOM vise "ADP O.K" og pleier å være snill og grei og resette spjeldet igjen. Trenger kanskje noen forsøk før det funker om det er kranglete.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Mars 18, 2010 Det kan også være at det hjelper å rense gasspjeldet. Mitt lo seg ikke grunninnstille, men jukket litt på det og da kom det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Mars 18, 2010 Du kan gå inn på vagcat.com for å finne helt riktige delenummer til bilen din du må registrere deg gratis for å kunne se delenummerene.Om den slår seg vrang og nekter å grunninnstille seg med VAGCOM (men istedet for gir deg ADP ERROR), går du inn og sletter feilmeldingene på motoren, kobler ut gasspjeldhussensoren (en svart kontakt på enden av hvor luften går mot motoren, følg den tjukke luftslangen fra luftfilteret). Vri om tenningen, slå av tenningen igjen. Koble sensoren tilbake igjen, slå på spenningen igjen. Nå skal VAGCOM vise "ADP O.K" og pleier å være snill og grei og resette spjeldet igjen. Trenger kanskje noen forsøk før det funker om det er kranglete.. Har prøvd å slette feilmeldingen. Men den dukker bare opp igjen. Har fortsatt desverre ikke tilgang på VAGCOM. Koblet også av og på gasspjeldhussensoren og prøvde å resette på nytt(dette var nede på møller). Har også tittet på huset og det ser rent ut. Men kan alltids prøve å koble av og på sensoren mange ganger uten VAGCOM og håpe det fungerer etterhvert 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Mars 18, 2010 Nå er jeg nesten litt lei av å kjøre rundt med den bilen her. Tror dere dette er noe å satse på?: http://cgi.ebay.de/DROSSELKLAPPE-AUDI-VW-A4-A6-PASSAT-1-8T-058133063Q_W0QQitemZ290404248523QQcmdZViewItemQQptZAutoteile_Zubeh%C3%B6r?hash=item439d712bcb#shId Kun 1600kr ca. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...