skadelig å leike seg med esp på?

Anbefalte innlegg

Er det skadelig å leike seg på vinteren med ESP-en på?

 

Kan ESP slåast av og på når som helst?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke skadelig å leke med esp`en på. Men kan jo være du får deg en overraskelse når du har den på;P

 

Å ja, du kan skru den av på som du vil. Vil ikke skade bilen på noen måte.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

lett og kræsje med esp på, for da retter du opp så retter bilen opp = dobbelt utslag på en måte

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er helt feil - da hadde det nok blitt forbudt med ESP hvis det var slik at man øker risikoen for å 'gå på skogen' om man selv prøver å redde seg ut av situasjonen.

 

ESP jobber mye mye raskere enn hva sjåføren selv klarer, dvs si bilen registrerer lynkjapt hva som foregår og vil bidra der det gjør mest nytte uavhengig om man har fått sleng, retter opp en sleng eller har havnet på kontra. ESP vil ikke doble opp effekten av egne handlinger - det ville jo vært livsfarlig.

 

Men der hvor sjåføren av og til faktisk er bedre enn ESP er når man sliter med framkommeligheten i snø. Da kan det være lurt å deaktivere den (for alle dere uten Quattro :) )

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

vel jeg skulle sladde og la ut bilen, alt vel, for snuten bevegde seg bort fra fortauskanten, men så hadde jeg ikke trykket hardt nok på esp knappen så esp'en retta opp bilen so den igjen fikk snuten mot fortauskanten, så det blei nesten noe ødelagt...

 

Men vis esp en hadde vært av ville jeg bare spunnet sidelengs og forbi..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan man i hele tatt leke med ESP på?

 

Har selv holdt på å dra av veien da ESP plutselig bestemte seg for å bistå....

 

Hadde fin fart mot en sving (vinter), rompa begynte å dra seg litt ut, jeg begynner å korrigere, BANG, ESP bremser og prøver å rette opp bilen. Da sitter jeg plutselig med "fullt" rattutslag MOT fortauskanten... Har aldri ratta så fort hverken før eller etter den episoden!

 

Derfor kjører jeg uten ESP på snødekte veier! Jeg korrigerer for sleng før ESP i hele tatt tenkt på å våkne.

 

Og med 4x4 skal man gi mer gass hvis man får brei sladd! Det får man ikke til med ESP på.

 

Episoden skjedde forøvrig i en A6 Q med tip...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ESP er nok designet slik at den retter opp bilen til den retningen farten er. Bilen vet jo ikke at det kommer en sving selv om hjulene peker til siden, den skjønner bare "bilen går i x-retning men med en unaturlig vinkel og da må jeg rette opp slik at fronten peker i x-retning"...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja men anyway så er esp farlig på en 4x4.. men hjelper self om man ikke leker seg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

esp får i allefall bremser til å koke ved banekjøring:) er super tillhenger av det.. rett og slett forde så sykt mange ikke burde hatt førerkort:) og det at sånne har esp kan kansje hindre de i å krasje i andre i allefall:) ved aktiv kjøring funker det møkk syntes jeg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Softwaren for ESP vil jeg anta jobber utifra forskjellige sensorers tilbakemeldinger, som f.eks abs-sensorer (hastighets-sensor for hvert hjul), akselerometer (g-krefte-måler), vinkel-sensorer, rattutslags-sensor og bremsetrykks-måler.

 

Utifra disse tilbakemeldinger, så vet den hvor fort hvert hjul skal gå i forhold til hverandre. Dersom et eller flere hjul går fortere enn hva som er normalt (normalt = uten skrens), så bremser den det hjulet som må til for å oppnå den nødvendige korreksjonen for å få tilbake kontrollen.

 

Så at bilen "vet" hvilken retning bilen kjører blir vel feil antakelse, men...... det kan nok oppleves på den måten i de fleste tilfeller.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke akkurat så mye leking man kan gjøre med esp på. ESP av og full gass er det som gjelder. : rock :

Første året med 4 motion hadde jeg esp stort sett på. men man blir bedre og får mere erfaring etterhvert.:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du vil slite mye bremseklosser iallfall ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du vil slite mye bremseklosser iallfall ;)

Eg vi gjere det ja, trur eg og men kan eg ikkje og skade caliperen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Foresten det eg har opplevd så kan ein fult leike seg med esp på men ikkje så lenge som når esp en av!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Foresten det eg har opplevd så kan ein fult leike seg med esp på men ikkje så lenge som når esp en av!

 

Kan ikke ligge særlig bredt og lenge før esp slår inn. Kjærring sladder kan man få til med ESP på ja:p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan ikke ligge særlig bredt og lenge før esp slår inn. Kjærring sladder kan man få til med ESP på ja:p

 

Om ein ligg veldig bredt slår esp ganske fort in, kan ikkje kalle det kjerring sladda seie no eg, men er mykje bedre med esp av. Kan ikkje ligge lenge bredt nei, men kan få den ganske brei me esp

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var ivafall begrenset morro med MB E 220 og ESP i helga. Rumpe rekker å komme, men tar ikke lange tiden før en mister all fremdrift, setebeltestrammer kobler inn og bilen går rett frem igjen :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men hvorfor skal man ha på esp når man skal leke seg da? får jo ikke noe flyt i kjøringa da..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom man rører bremsen på caddyen jeg har, så kobler esp inn igjen, selv om den er utkoblet... ble litt overrasket da den "overstyrte" meg :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har ikke jeg den helt store erfaringen var "drifting" på snøføre og glatte veier angår, men jeg har kjørt en del 2007 Transporter 2.5TDI 130HK'er 4Motion med og uten ESP.

 

Har jo blitt noen sladder med denne de siste årene, men da må ESP være avslått. Med ESP påslått retter den opp med en gang julene slipper og bremser opp, samt gjør det umulig og gi gass.

 

De få gangene jeg leker meg litt på snøføre, så slår jeg helt klart av ESP. Men til vanlig kjøring er ESP Uunværlig synes jeg. Får du en ukontrollert glipp gjenom en sving, så kobler den inn fortere enn svint og retter opp.

Er litt skummelt egentlig, for noen ganger stoler jeg LITT for mye på EPS og trår på litt ekstra gjennom svingene, i håp om at ESP'en vil gjøre jobben hvis det slipper. Funker hver gang.

 

Men man skal jo så klart ikke stole 100% på slikt... men det er en god hjelp hvis man har vært litt hard på foten :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

støtter denne x2

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.