#1 Skrevet Mars 15, 2010 Hei, har nå vært å kikket på en Audi A4 som vibrerer en del på tomgang, samt at remmer piper litt, og forsvinner ved høyning av turtall. Denne har vært på møller, og de mente at det var en demper som var gåen ved motor, og at det var en hydraulisk, og en elektronisk, og at alt dette måtte kalibreres, og derfor veldig vanskelig å gjøre selv. Selv har jeg liten tro på dette. Har søkt litt her, og sett at noen har byttet en "demper" ved dynamo, og at det kan være ubalanse i veiv osv. Dette gjelder en 1.9 tdi 130hk. Noen som vet hva han på møller mente, og evt om dette lar seg gjøre selv, og om det kan være noen ide å bytte denne ved dynamo først osv. Takker for alle bidrag og hjelp på forhånd. Mvh Chris 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mars 16, 2010 Er det frihjulet på dynamo de mener kansje? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mars 18, 2010 Er det frihjulet på dynamo de mener kansje? Det er det jeg lurer på. Men er ikke det bare en "demperarm" a? Kan jo ikke være hjernekirurgi å bytte denne? Fler som har idèr? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mars 18, 2010 Reimhjulet på dynamoen har innebygd frikobling. Alle PD motorer har det. Trenger ett spesialverktøy for å skifte frihjulet. Reimspenningsdemperen er også en svakhet, og kan være defekt.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mars 19, 2010 Takker for svar, og får da sjekke litt nærmere 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mars 19, 2010 Er det mulig å måle om vibrasjonene er innenfor toleransegrensene (hvis de finnes), eller er det bare noe man synser seg fram til? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mars 19, 2010 Ofte at dobbelmasse svinghjulet er skyld i vibrasjoner også, ofte forsterket ved rusing til mellom 1500-2000rpm:) Deffekt frihjul på dynamo skaper en mekanisk klakking når motor går på tomgang. Vibrasjoner kan også skyldes feks tilsotede dysetupper. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mars 19, 2010 Ofte at dobbelmasse svinghjulet er skyld i vibrasjoner også, ofte forsterket ved rusing til mellom 1500-2000rpm:) Deffekt frihjul på dynamo skaper en mekanisk klakking når motor går på tomgang.Vibrasjoner kan også skyldes feks tilsotede dysetupper. Da er det ikke svinghjul grunnet det forsvinner med en gang man øker turtall såvidt. Skal sjekke mekanisk lyd, og det kan jo være dysespisser iom at bilen har rullet ca 200k 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Desember 29, 2011 Jeg har fått noe lignende på min, b6 1.9tdi Q. Kjørte i nysnø, og traff noe stein som tok i under bilen. Det første jeg merket da jeg kom hjem og bilen bakker, var at eksosanlegget vibrerte. Det er ikke hele tiden heller, men kommer etter at jeg har kjørt en tur, virker som det kommer å går, motoren vibrerer også. Kan en skade på eksosanlegg skape vibrasjoner på motor også? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...