Vibrering av motor på tomgang, Audi A4

Anbefalte innlegg

Hei,

 

har nå vært å kikket på en Audi A4 som vibrerer en del på tomgang, samt at remmer piper litt, og forsvinner ved høyning av turtall.

Denne har vært på møller, og de mente at det var en demper som var gåen ved motor, og at det var en hydraulisk, og en elektronisk, og at alt dette måtte kalibreres, og derfor veldig vanskelig å gjøre selv.

 

Selv har jeg liten tro på dette. Har søkt litt her, og sett at noen har byttet en "demper" ved dynamo, og at det kan være ubalanse i veiv osv.

 

Dette gjelder en 1.9 tdi 130hk.

 

Noen som vet hva han på møller mente, og evt om dette lar seg gjøre selv, og om det kan være noen ide å bytte denne ved dynamo først osv.

 

Takker for alle bidrag og hjelp på forhånd.

 

Mvh

Chris

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det frihjulet på dynamo de mener kansje?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det frihjulet på dynamo de mener kansje?

 

Det er det jeg lurer på. Men er ikke det bare en "demperarm" a? Kan jo ikke være hjernekirurgi å bytte denne?

 

Fler som har idèr?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Reimhjulet på dynamoen har innebygd frikobling. Alle PD motorer har det. Trenger ett spesialverktøy for å skifte frihjulet. Reimspenningsdemperen er også en svakhet, og kan være defekt..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for svar, og får da sjekke litt nærmere :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det mulig å måle om vibrasjonene er innenfor toleransegrensene (hvis de finnes), eller er det bare noe man synser seg fram til?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ofte at dobbelmasse svinghjulet er skyld i vibrasjoner også, ofte forsterket ved rusing til mellom 1500-2000rpm:) Deffekt frihjul på dynamo skaper en mekanisk klakking når motor går på tomgang.

Vibrasjoner kan også skyldes feks tilsotede dysetupper.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ofte at dobbelmasse svinghjulet er skyld i vibrasjoner også, ofte forsterket ved rusing til mellom 1500-2000rpm:) Deffekt frihjul på dynamo skaper en mekanisk klakking når motor går på tomgang.

Vibrasjoner kan også skyldes feks tilsotede dysetupper.

 

Da er det ikke svinghjul grunnet det forsvinner med en gang man øker turtall såvidt.

 

Skal sjekke mekanisk lyd, og det kan jo være dysespisser iom at bilen har rullet ca 200k

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har fått noe lignende på min, b6 1.9tdi Q.

Kjørte i nysnø, og traff noe stein som tok i under bilen.

Det første jeg merket da jeg kom hjem og bilen bakker, var at eksosanlegget vibrerte.

Det er ikke hele tiden heller, men kommer etter at jeg har kjørt en tur, virker som det kommer å går, motoren vibrerer også.

Kan en skade på eksosanlegg skape vibrasjoner på motor også?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.